کارشناسان هشدار می دهند که حداقل 750 هزار نفر در سودان در خطر گرسنگی و مرگ هستند


نایروبی، کنیا – حداقل 750000 نفر در سودان در آستانه گرسنگی هستند. مقامات بین المللی قحطی روز پنجشنبه اعلام کردند که بیش از نیمی از جمعیت 48 میلیونی این کشور به دلیل جنگ داخلی ویرانگر از گرسنگی مزمن رنج می برند.

حداقل 14 منطقه در سراسر کشور در معرض خطر قحطی قرار دارند، از جمله برخی در خارطوم، پایتخت. این بر اساس آخرین ارقام طبقه‌بندی مرحله یکپارچه امنیت غذایی، گروهی متخصص از ارگان‌های سازمان ملل و سازمان‌های کمک‌رسان بزرگ است که گرسنگی را اندازه‌گیری می‌کند و رسما قحطی را اعلام می‌کند.

به نظر می‌رسد این خبر تلخ هشدارهای کارشناسان امداد را تأیید می‌کند که سودان به سمت یک فاجعه انسانی در مقیاسی که در دهه‌های گذشته دیده نشده است پیش می‌رود.

ادوارد رودیر، مدیر اروپایی شورای پناهندگان نروژی که هفته گذشته در غرب سودان بود، گفت: «این به طور بالقوه بحران یک نسل است. من هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده ام.

این ممکن است بحران یک نسل باشد. من هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده ام.”
– ادوارد رودیر، مدیر اروپایی شورای پناهندگان نروژی که هفته گذشته در غرب سودان بود.

در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، این سازمان اعلام کرد 25.6 میلیون سودانی که بیش از نیمی از جمعیت این کشور است، با بحران غذایی مواجه هستند. 8.5 میلیون نفر از آنها به شدت دچار سوءتغذیه هستند یا در تلاش برای زنده ماندن هستند، در حالی که 755000 نفر تحت تأثیر یک “فاجعه” – یعنی قحطی قرار دارند.

زمانی که گروه موسوم به IPC آخرین برآوردهای خود را برای سودان در ماه دسامبر منتشر کرد، تعداد افرادی که از کمبود فاجعه‌بار غذا رنج می‌برند به صفر رسید. آخرین آمار حتی از نوار غزه نیز فراتر رفته است، جایی که این گروه روز سه شنبه اعلام کرد که 495000 نفر در وضعیت مشابهی قرار دارند.

با این حال، این گروه هنوز رسما قحطی در سودان را اعلام نکرده است، تا حدی به این دلیل که به دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد دشوار است. سیستم بهداشت و درمان سودان در حال فروپاشی است و درگیری‌های شدید و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط طرف‌های درگیر باعث می‌شود که امدادگران نتوانند به مناطق آسیب‌دیده برسند.

با این حال، تعداد کمی از کارشناسان شک دارند که انقراض دسته جمعی در حال حاضر در جریان است و احتمالاً وضعیت در ماه های آینده بدتر می شود. در ماه فوریه، یک مقام ارشد سازمان ملل به شورای امنیت هشدار داد که ممکن است 222000 کودک سودانی در ماه های آینده جان خود را از دست بدهند.

یک مطالعه اخیر توسط موسسه هلندی کلینگندیل تخمین می زند که تا اکتبر 2.5 میلیون نفر در سودان از گرسنگی می میرند.

الکس دی وال، محقق گرسنگی در دانشگاه تافتس، گفت: «شاید ما شاهد اعلام قحطی نباشیم، اما شکی نیست که بحران گرسنگی به سطحی رسیده است که در 40 سال یا بیشتر دیده نشده است و به قیمت جان صدها هزار سودانی تمام خواهد شد. دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر، این هفته در پادکست The Horn.

از زمان آغاز جنگ در آوریل 2023، حداقل 9 میلیون سودانی از خانه های خود آواره شده اند. نماینده آمریکا در سودان، تام پریلو، تخمین می زند که تا 150000 نفر جان خود را از دست داده اند. با این حال، او می افزاید که به دست آوردن ارقام دقیق غیرممکن است.

طبق گزارش IPC، مناطقی که قحطی شدیدتر است شامل منطقه غربی دارفور، جایی که محاصره یک شهر بزرگ باعث ترس از قتل عام شده است، پایتخت خارطوم و سبد نان کشور در ایالت جزیره است.

سامانتا پاور، رئیس USAID در 14 ژوئن به خبرنگاران گفت: «این بزرگترین بحران انسانی روی کره زمین است.

پاور و دیگر مقامات ایالات متحده بارها طرف های متخاصم – ارتش سودان و یک گروه شبه نظامی قدرتمند به نام نیروهای پشتیبانی سریع – را به استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی متهم کرده اند.

اهداکنندگان خارجی که به جنگ دامن می زنند نیز هدف قرار گرفته اند. اینها عمدتاً امارات متحده عربی هستند که از نیروهای پشتیبانی سریع پشتیبانی می کنند و ایران که پهپادهای ارتش را تأمین می کند.

اما علیرغم گستردگی بحران، جنگ در سودان توجه سطح بالایی را که بحران دارفور در دو دهه پیش به خود جلب کرد، به خود جلب نکرده است، زمانی که سودان هم در کاخ سفید و هم در میان مردم، مانند ستاره سینما، جرج کلونی در کانون توجه قرار گرفت. .

سازمان ملل اعلام کرد که 17 درصد از 2.7 میلیارد دلاری که برای سودان درخواست کرده بود، دریافت کرده است.

Tjada D’Oyen McKenna، رئیس گروه کمک جهانی مرسی کورپس گفت: «رهبران جهان همچنان وانمود می‌کنند که درباره بحران سودان ابراز نگرانی می‌کنند. “اما آنها نمی توانند به این مناسبت برسند.”

دیدگاهتان را بنویسید