جولیان آسانژ اکنون می تواند هر کاری که می خواهد انجام دهد و بگوید. چه آینده ای برای او رقم می زند؟


ولینگتون، نیوزلند (AP) – او برای کاندیداتوری نامزد شده است، صدها هزار سند دولتی افشا شده را به صورت آنلاین منتشر کرده و یک بار برای نجات استخر محلی خود کمپینی کرده است. جولیان آسانژ، یکی از قطبی ترین و تاثیرگذارترین چهره های عصر اطلاعات، پس از پنج سال حبس در زندان بریتانیا و هفت سال تبعید خودخواسته در سفارت لندن، اکنون آزاد است.

آنچه در آینده برای بنیانگذار ویکی لیکس رخ خواهد داد هنوز مشخص نیست.

آسانژ، 52 ساله، این هفته پس از اعتراف به گناهکاری در به دست آوردن و انتشار اسرار نظامی ایالات متحده، در زادگاهش استرالیا فرود آمد. این به عنوان بخشی از توافق با دادستان های وزارت دادگستری اتفاق افتاد که به تلاش برای استرداد او به ایالات متحده پایان داد. اگر مجرم شناخته می‌شد، می‌توانست به حبس طولانی‌مدت منجر شود.

جولیان قصد دارد هر روز در دریا شنا کند. او قصد دارد در یک تخت واقعی بخوابد. او قصد دارد غذای واقعی را بچشد و قصد دارد از آزادی خود لذت ببرد.

او گفت که شوهر و پدر دو فرزندش به “دفاع از حقوق بشر و سخن گفتن علیه بی عدالتی” ادامه خواهند داد. او می تواند انتخاب کند که چگونه این کار را انجام دهد، زیرا او مردی آزاد است.

خود آسانژ هیچ اطلاعاتی نداد.

آیا او “خاموش” خواهد شد؟

همه دوستان و آشنایان آسانژ که این هفته با آسوشیتدپرس مصاحبه کردند، تأکید کردند که از برنامه‌های آینده او اطلاعی ندارند و تأکید کردند که این مصیبت چقدر او را به همراه داشته است – او در زندان 23 ساعت در روز را در سلول انفرادی پس از سال‌ها زندگی در زندان به سر می‌برد. تبعید خودخواسته در سفارت اکوادور در لندن.

من فقط می خواهم که او از این مصیبت جان سالم به در ببرد و خوشحال باشد. اندرو ویلکی، یک قانونگذار مستقل استرالیایی که قبل از راه اندازی ویکی لیکس توسط هکر آسانژ ملاقات کرد – و یکی از اولین سیاستمدارانی بود که برای مداخله استرالیا در پرونده او لابی کرد، گفت: برای من مهم نیست که جولیان چه کاری انجام دهد.

با این حال، تصور برخی دشوار بود که آسانژ در نهایت به چیزهایی که مدتها او را اسیر کرده بود بازنگردد.

ویلکی افزود: “من گمان می کنم که او نمی تواند خاموش شود، و تصور اینکه او برای همیشه در یک کلبه ساحلی ناپدید شود دشوار است.”

سوئلت دریفوس، مدرس دانشکده محاسبات و سیستم های اطلاعاتی دانشگاه ملبورن، گفت که آسانژ «نمی تواند بی عدالتی را پشت سر بگذارد». او آسانژ را از دوران جوانی اش می شناسد، زمانی که او شبکه های امن را برای سرگرمی هک می کرد. دریفوس که زمانی با آسانژ برای نجات یک استخر شنا در ملبورن لابی کرده بود، گفت که وضعیت سلامتی دوست پسرش در طول سال‌هایی که در زندان بریتانیا بود بدتر شد.

او گفت: “اما من گمان می کنم که او تا پایان عمرش در ساحل نخواهد نشست.”

در ادامه ویکی لیکس چه اتفاقی می افتد؟

مشخص نیست چه اتفاقی برای ویکی‌لیکس می‌افتد، وب‌سایتی که آسانژ در سال 2006 برای انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای که فساد را افشا می‌کرد و دسیسه‌های مخفی دولت در پشت جنگ و جاسوسی را افشا می‌کرد، تأسیس کرد. به خاطر این کار، او از سوی هوادارانش به عنوان مبارز شفافیت تجلیل شد، اما مورد انتقاد شدید کارشناسان امنیتی قرار گرفت. آنها اصرار داشتند که رفتار او زندگی را به خطر انداخته و بسیار فراتر از مرزهای روزنامه نگاری سنتی است.

این وب سایت همچنان آنلاین است، اگرچه آسانژ در سال 2023 به The Nation گفت که انتشار به دلیل زندانی شدن او و به دلیل نظارت دولت و مسدود کردن منابع مالی ویکی لیکس مانع از افشای افشاگران شده است، متوقف شده است. معامله آسانژ با ایالات متحده شامل توافقی برای از بین بردن تمام اسناد منتشر نشده ایالات متحده بود.

آیا او به ویکی لیکس بازخواهد گشت و اگر چنین است، آیا این کار را به گونه ای دیگر انجام خواهد داد؟ من نمی دانم،” نماینده ویلکی گفت.

آیا او مورد عفو قرار خواهد گرفت؟

دیدگاه‌های آسانژ، از جمله، در مورد موضوعی شناخته شده است که او امیدوار است، به عنوان بخشی از معامله‌اش، از رئیس‌جمهور فعلی یا آینده ایالات متحده به دلیل اتهاماتی که به آن اعتراف کرده عفو دریافت کند.

تحلیلگران رسانه بیم آن دارند که این محکومیت ممکن است تأثیر وحشتناکی بر روزنامه نگاری داشته باشد که منافع عمومی را ترویج می کند. پیتر گرست، استاد دانشگاه کوئینزلند و خبرنگار خارجی سابق که در مصر به دلیل گزارشگری خود زندانی شد، گفت که آسانژ همیشه تاکید کرده که یک روزنامه نگار بوده است و این پرونده می تواند منجر به محاکمه سایر خبرنگاران شود.

آیا او می تواند کاندیداتوری شود؟

آسانژ در گذشته برنامه‌هایی برای تصدی پست سیاسی داشت و در سال 2013 با حزب ویکی لیکس نامزدی برای مجلس سنای استرالیا ناموفق بود. با این حال، وی هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد، ارائه نکرده است.

«اگر نور روشنی را روشن کنید، سوسک‌ها با سرعت دور می‌شوند. ما باید این کار را در کانبرا انجام دهیم.

اما در حالی که دولت در آن زمان آسانژ را تحقیر کرده بود – که به گفته او دو طرفه بود – او روز چهارشنبه در کشورش مورد استقبال قهرمان قرار گرفت، از جمله از سوی برخی از سیاستمداران و مردمی که قبلا از او حمایت نکرده بودند.

این منعکس کننده یک چرخش آهسته در نظر در مورد بنیانگذار ویکی لیکس در استرالیا – اما همچنین تنش عجیبی را تکذیب کرد. در یک پرونده پرمخاطب اخیر، یک قاضی استرالیایی یک وکیل نظامی سابق را به دلیل افشای اطلاعات طبقه بندی شده که اتهامات جنایات جنگی استرالیا در افغانستان را فاش می کرد به تقریباً شش سال زندان محکوم کرد. تیم حقوقی آسانژ روز پنجشنبه به این پرونده اشاره کرد.

تحلیلگران گفتند که این و موارد دیگر، و همچنین توجه مجدد به آسانژ، توجه را به فرهنگ ملی مخفیانه اطلاعاتی معطوف کرده است که حتی توسط برخی از سیاستمدارانی که آزادی آسانژ را جشن گرفتند، حمایت کردند.

گرست گفت: «ما برخی از محدودترین قوانین دسترسی به اطلاعات عمومی در جهان را داریم و هیچ گونه حمایت قانون اساسی برای آزادی مطبوعات یا آزادی بیان نداریم. “امیدوارم جولیان نیز در کمپین هایی برای حمایت از آزادی مطبوعات و شفافیت اطلاعات و پاسخگویی در استرالیا شرکت کند.”

حتی زمانی که آسانژ در مصاحبه ای برای مجمع جهانی دیجیتال اخلاقی در سال 2018 به این سوال پرداخت که بعداً چه کاری ممکن است انجام دهد و آخرین حضور عمومی خود را قبل از زندانی شدن در نظر گرفت، او مانند همیشه معماگونه باقی ماند.

او گفت: «نمی دانم. «نه، یعنی می دانم. اما نمی دانم چگونه به این سوال پاسخ دهم.»

دیدگاهتان را بنویسید