لوپن، سیاستمدار راست گرای افراطی فرانسه، نقش رئیس جمهور به عنوان فرمانده ارتش را پیش از انتخابات پارلمانی زیر سوال برد.


نیس، فرانسه (AP) – تنها سه روز قبل از انتخابات سراسری تاریخی فرانسه، سیاستمدار راست افراطی این کشور روز پنجشنبه این سوال را مطرح کرد که اگر حزب او پس از دو دور رای گیری دولت را به دست بگیرد، چه کسی فرماندهی ارتش را بر عهده خواهد گرفت.

با برگزاری انتخابات زودهنگام، فرانسه در حال گشودن مسیر جدیدی است. دانشمندان علوم سیاسی به شدت در تلاش هستند تا تفسیر کنند که اگر حزب مارین لوپن مارین لوپن اکثریت را در مجلس ملی، مجلس سفلی پارلمان فرانسه، به دست آورد، چگونه رئیس جمهور امانوئل ماکرون و نخست وزیری که با اکثر دیدگاه های سیاسی او مخالف است، در قدرت سهیم خواهند بود.

لوپن بارها گفته است که در صورت پیروزی حزبش، جوردن باردلا، مورد حمایت او و رهبر ستاره حزبش، دولت بعدی فرانسه را رهبری خواهد کرد. او در مصاحبه ای پیشنهاد کرد که باردلا 28 ساله حداقل تصمیماتی در مورد دفاع و نیروهای مسلح فرانسه نیز بگیرد. مکرون سه سال فرصت دارد تا آخرین دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برساند.

لوپن در مصاحبه ای با روزنامه Le Télégramme که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: فرماندهی کل نیروهای مسلح “یک عنوان افتخاری برای رئیس جمهور است، زیرا این نخست وزیر است که در واقع ریسمان را می کشد.”

در قانون اساسی فرانسه آمده است: “رئیس جمهور رئیس جمهور نیروهای مسلح است” و رئیس دولت “همچنین ریاست شوراها و کمیته های عالی دفاع ملی را بر عهده دارد”. با این حال، قانون اساسی همچنین می گوید: “نخست وزیر مسئول دفاع ملی است.”

کارشناسان قانون اساسی می گویند که نقش دقیق نخست وزیر در سیاست خارجی و دفاع یک موضوع تفسیری است.

فرانسه دارای تسلیحات هسته ای است و نیروها و پرسنل نظامی آن در مناطق درگیری متعدد در سراسر جهان مستقر هستند.

آخرین باری که فرانسه یک نخست وزیر و یک رئیس جمهور از احزاب مختلف داشت، توافق گسترده ای در مورد مسائل دفاع استراتژیک و سیاست خارجی وجود داشت. اما این بار، مفهوم تقسیم قدرت که در فرانسه به عنوان «همزیستی» شناخته می‌شود، با توجه به خصومت‌ها بین سیاستمداران راست افراطی و چپ افراطی، می‌تواند بسیار متفاوت به نظر برسد. به نظر می رسد هر دو بلوک عمیقا از رئیس جمهور میانه رو طرفدار تجارت متنفر هستند.

ژان گاریگ، مورخ سیاسی، در مورد سوال رهبری نظامی کشور گفت: رئیس جمهور رئیس نیروهای مسلح است (اما) این نخست وزیر است که نیروهای مسلح را در اختیار دارد.

در عمل، این بدان معناست که “نخست وزیر اگر تصمیم به اعزام نیروهای زمینی به اوکراین بگیرد، می تواند از تصمیم رئیس جمهور جلوگیری کند.”

در ماه مارس، مکرون به قدرت‌های غربی درباره نشان دادن نشانه‌هایی از ضعف در قبال روسیه هشدار داد و گفت که متحدان اوکراین نباید اعزام نیروهای غربی به اوکراین را برای کمک به این کشور در برابر تجاوزات روسیه رد کنند.

لوپن مطمئن است که حزب او که سابقه نژادپرستی و بیگانه‌هراسی دارد، می‌تواند پیروزی خیره‌کننده خود در انتخابات پارلمان اروپا در اوایل ماه جاری را به پیروزی در انتخابات پارلمانی دو مرحله‌ای آتی فرانسه تبدیل کند.

دور اول روز یکشنبه برگزار می شود. دور دوم تعیین کننده برای یک هفته بعد، در 7 جولای برنامه ریزی شده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که با توجه به سیستم پیچیده انتخاباتی و ائتلاف های احتمالی، نتیجه انتخابات زودهنگام نامشخص است. ماکرون با هر دو حزب Rassemblement National و جبهه مردمی جدید، ائتلافی از احزاب چپ افراطی تا میانه که شامل حزب La France Inségoire به رهبری ژان لوک ملانشون است، مخالف است.

لوپن گفت: اگر “مجمع ملی” از اکثریت رای دهندگان برای تشکیل دولت جدید مجوز بگیرد، “باردلا” که تجربه ای در دولت ندارد، نسبت به رئیس جمهور فعلی سختگیر خواهد بود اما نه خصمانه.

لوپن گفت: «اردن قصد ندارد با (ماکرون) درگیر شود، اما او خطوط قرمز تعیین کرده است.

——-

سیلوی کوربت، خبرنگار آسوشیتدپرس در بروکسل در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید