قرار است 21 کودک غزه را به عنوان بخشی از اولین تخلیه پزشکی از ابتدای ماه مه ترک کنند


خان یونس، نوار غزه (AP) – 21 کودک به شدت بیمار قرار بود روز پنجشنبه نوار غزه را ترک کنند. مقامات فلسطینی گفتند که این اولین تخلیه پزشکی از زمان بسته شدن تنها گذرگاه مرزی این سرزمین در اوایل ماه مه است.

جنگ نزدیک به 9 ماهه بین اسرائیل و حماس سیستم بهداشت و درمان غزه را ویران کرده است و اکثر بیمارستان ها را مجبور به تعطیلی کرده است. مقامات بهداشتی می گویند که هزاران نفر از جمله صدها مورد فوری به درمان پزشکی در خارج از کشور نیاز دارند.

اعضای خانواده در حالی که آنها و همراهانشان از بیمارستان ناصر در شهر خان یونس در جنوب غزه خارج شده و به سمت گذرگاه مرزی کرم شالوم به سمت اسرائیل حرکت می کردند، با اشک خداحافظی کردند. معلوم نبود کجا تحت درمان قرار می گیرند. مقام نظامی اسرائیل که امور مدنی در نوار غزه را هماهنگ می کند، بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

گذرگاه مرزی رفح بین غزه و مصر، تنها گذرگاهی که مردم می توانند از طریق آن وارد و خارج شوند، پس از آنکه نیروهای اسرائیلی در اوایل ماه گذشته در جریان عملیات خود در این شهر آن را تصرف کردند، بسته شد. مصر از بازگشایی گذرگاه مرزی خود تا زمانی که بخش غزه به کنترل فلسطین بازگردانده شود، خودداری می کند.

شش تن از کودکان اوایل این هفته از بیمارستان الاهلی شهر غزه به بیمارستان ناصر منتقل شدند. پنج نفر از آنها سرطان بدخیم و یک نفر از سندرم متابولیک رنج می برد. این تخلیه توسط سازمان بهداشت جهانی سازماندهی شده بود که نمی توان فوراً برای اظهار نظر در ارتباط با آن تماس گرفت.

در نشست خبری روز پنجشنبه در بیمارستان ناصر، دکتر. محمد زقوت، رئیس بیمارستان های نوار غزه، گفت که تخلیه 21 کودک با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت و سه موسسه خیریه آمریکایی انجام می شود.

زقوت گفت که بیش از 25000 بیمار در غزه نیاز به درمان در خارج از کشور داشتند، از جمله حدود 980 کودک مبتلا به سرطان که یک چهارم آنها باید “فورا و فوری” تخلیه شوند.

او گفت مواردی که در تخلیه روز پنجشنبه گنجانده شده است “یک قطره در اقیانوس” بوده و مسیر پیچیده به مصر از طریق کرم شالوم نمی تواند جایگزینی برای گذرگاه مرزی رفح باشد.

صبح پنجشنبه در بیمارستان ناصر بسیاری از خانواده ها نگران ظاهر شدند. اکثر اقوام مجبور بودند پشت سر بمانند و حتی کسانی که اجازه همراهی بیماران را داشتند نمی دانستند کجا بروند.

نور ابوزهری هنگام خداحافظی دختر خردسالش گریه کرد. این دختر در اثر حمله هوایی اسرائیل از ناحیه سر دچار سوختگی شدید شده است. او گفت که اجازه نداشت با او غزه را ترک کند، اما مادرش اجازه گرفت.

او گفت: «نزدیک به 10 ماه از آن زمان می گذرد و هیچ راه حلی برای بیمارستان های اینجا وجود ندارد.

کامله ابوکویک در حالی که پسرش به همراه مادرش به سمت گذرگاه مرزی سوار اتوبوس شد، گریه کرد. نه او و نه شوهرش اجازه خروج از اتوبوس را نداشتند.

او در سراسر بدنش تومور دارد و ما نمی دانیم دلیل آن چیست. و او همیشه تب دارد.» “من هنوز نمی دانم او کجا می رود.”

___

شرافه از دیرالبلاح در نوار غزه و شهیب از بیروت گزارش دادند.

___

پوشش جنگ AP را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید