حرفه رئیس جمهور لوئیس آرس منعکس کننده تحولات اقتصادی بولیوی از شکوفایی تا رکود است.


رئیس‌جمهور بولیوی، که هدف کودتای شامگاه چهارشنبه قرار گرفت، یک چپ‌گرای 60 ساله است که بسیاری او را مخالف سیاست‌های بازار آزاد و نئولیبرالی مورد حمایت واشنگتن می‌دانند.

لوئیس آرس که در لندن اقتصاد خوانده بود، وزیر اقتصاد تحت ریاست جمهوری اوو مورالس بود که دوره ریاستش از سال 2006 تا 2019 او را به نمادی از چپ آمریکای لاتین تبدیل کرد.

پس از ترک کار مورالس، آرس در نوامبر 2020 رئیس جمهور شد و جانشین ژانین آنیز شد.

تلویزیون بولیوی آرس را در حال رویارویی با رهبر ادعایی شورش، فرمانده کل ارتش، در راهروی کاخ دولت عصر چهارشنبه نشان داد.

من کاپیتان شما هستم و به شما دستور می‌دهم که سربازانتان را بیرون بکشید. آرس گفت: «من اجازه این عمل نافرمانی را نخواهم داد.

حرفه آرس منعکس کننده توسعه اقتصادی بولیوی از شکوفایی تا رکود است. او از سال 1987 تا 2006 در بانک مرکزی کار کرد و در زمان مورالس رونق قیمت فلزات و هیدروکربن را مدیریت کرد که به “معجزه بولیوی” معروف شد.

اما زمانی که آرس روی کار آمد، بولیوی قبلاً به شدت تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19 و تنش‌های اجتماعی ناشی از استعفای مورالس در سال 2019 در پی اعتراضات خیابانی و فشار شدید ارتش قرار گرفت.

بر اساس گزارش بانک جهانی، به لطف اصلاحات نئولیبرالی در دهه 1990، بولیوی به یک تولیدکننده بزرگ انرژی تبدیل شد و از یک کشور کم درآمد به یک کشور با درآمد متوسط ​​تبدیل شد. نسبت افراد در فقر شدید به 15٪ کاهش یافت، دولت بزرگراه ها و تله کابین ها را ساخت و شهرها رشد کردند.

اما در سال 2014، درآمد شروع به کاهش کرد.

زمانی که آرس به قدرت رسید، رکود اقتصادی کشورش را بدترین رکود در 40 سال اخیر توصیف کرد.

وی اخیرا گفته است که تولید بنزین و گازوئیل دیگر پاسخگوی نیاز ملی نیست و به دلیل کمبود اکتشاف و تولید، کشور مجبور است 86 درصد گازوئیل و 56 درصد بنزین خود را وارد کند.

علاوه بر این، خانوارها با قیمت بالای مواد غذایی دست و پنجه نرم می کنند.

در همین حال، تنش ها بین مورالس و حزبش همچنان افزایش یافت.

در ماه نوامبر، آرس از مخالفان خود انتقاد کرد و گفت که آنها “رویای کودتاهای جدید” را در سر می پرورانند.

دیدگاهتان را بنویسید