جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، پس از پایان مناقشه حقوقی آمریکا، به عنوان مرد آزاد به استرالیا بازگشت.


کانبرا، استرالیا (AP) – جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، روز چهارشنبه با یک هواپیمای چارتر به زادگاهش استرالیا بازگشت و چند ساعت پس از اعتراف به جرم در چارچوب به دست آوردن و انتشار ارتش ایالات متحده، مشت گره کرده را برای تشویق هوادارانش در هوا بلند کرد. اسرار در معامله با دادستان های وزارت دادگستری این به یک حماسه حقوقی طولانی پایان داد.

جنیفر رابینسون وکیل آسانژ گفت که آسانژ در یک تماس تلفنی از آسفالت فرودگاه کانبرا پایتخت استرالیا به نخست وزیر آنتونی آلبانیز گفت که مداخله دولت استرالیا در اجرای قانون ایالات متحده جان او را نجات داده است.

آسانژ همسرش استلا آسانژ و پدرش جان شیپتون را که روی آسفالت منتظر بودند در آغوش گرفت، اما کمتر از دو ساعت پس از فرود او در یک کنفرانس خبری از رسانه ها دوری کرد.

جولیان از من خواست صمیمانه از همه تشکر کنم. او می خواست اینجا باشد. اما شما باید بفهمید که او چه چیزی را پشت سر گذاشته است. او به زمان نیاز دارد. استلا آسانژ به خبرنگاران گفت: او باید بهبود یابد و این یک روند است.

آسانژ متهم به به دست آوردن و انتشار صدها هزار سند جنگی و اسناد دیپلماتیک بود که حاوی جزئیات رفتار نادرست ارتش آمریکا در عراق و افغانستان بود. فعالیت های او با استقبال گسترده طرفداران آزادی مطبوعات مواجه شد. آنها نقش او را در افشای رفتار نظامی که در غیر این صورت پنهان می ماند، ستایش کردند و نسبت به تأثیر وحشتناک آن بر روزنامه نگاران هشدار دادند. فایل های منتشر شده توسط ویکی لیکس شامل ویدئویی از حمله هلیکوپتر آپاچی توسط نیروهای آمریکایی در بغداد در سال 2007 بود که منجر به کشته شدن 11 نفر از جمله دو خبرنگار رویترز شد.

این پرونده به طرز شگفت انگیزی و در محیطی بسیار غیرمعمول به پایان رسید: آسانژ 52 ساله در دادگاه منطقه ای ایالات متحده در سایپان، پایتخت جزایر ماریانای شمالی اعترافات خود را اعتراف کرد. ایالت اقیانوس آرام ایالات متحده نسبتاً به زادگاه آسانژ یعنی استرالیا نزدیک است و به آرزوی او برای جلوگیری از ورود قاره ای از ایالات متحده پاسخ داد.

آلبانیز گفت آسانژ در طول تماس تلفنی به او گفت که مشتاق بازی با پسرانش است. آنها زمانی که پدر به مدت هفت سال در سفارت اکوادور در لندن در تبعید خودخواسته زندگی کرد، حامله شدند.

بایگانی - جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، با دستبند امنیتی روی مچ پایش در خانه ای که باید در آن اقامت کند، نزدیک بانگای، انگلستان، چهارشنبه، 15 ژوئن 2011 دیده می شود. آسانژ در یک معامله با وزارت دادگستری ایالات متحده به گناه خود اعتراف خواهد کرد. به اتهاماتی که او را از زندان آزاد می کند و به یک رابطه حقوقی طولانی بر سر انتشار مجموعه ای از اسناد محرمانه پایان می دهد.  (AP Photo/Kirsty Wigglesworth, File) JAA102 JAA102

آلبانیز به خبرنگاران در مجلس نمایندگان گفت: «او فرود خود را در اینجا در پایتخت ما، کانبرا، به عنوان یک لحظه سورئال و شاد توصیف کرد. «امروز عصر یک گفتگوی بسیار گرم با او داشتم. او در ستایش از تلاش‌های دولت استرالیا بسیار سخاوتمند بود.»

رابینسون گفت که وقتی مکالمه آسانژ با نخست وزیر را شنید “بسیار احساساتی” شد.

جولیان از او و تیم تشکر کرد و به نخست وزیر گفت که جانش را نجات داده است. و من فکر نمی کنم که این اغراق آمیز باشد،” رابینسون گفت.

شواهدی مبنی بر وضعیت نامناسب سلامت آسانژ و خطر احتمالی آسیب رساندن به خود در سیستم زندانی ایالات متحده در جریان جلسات استماع آسانژ در دادگاه بریتانیا مطرح شد که در آن او با استرداد خود به ایالات متحده مبارزه کرد.

آسانژ را در این پروازها کوین راد سفیر استرالیا در ایالات متحده و استفان اسمیت کمیسر عالی در بریتانیا همراهی می کردند که هر دو نقش کلیدی در مذاکرات با لندن و واشنگتن بر سر آزادی او داشتند.

ریچارد مارلز، معاون نخست وزیر، گفت که هزینه پروازها توسط “تیم آسانژ” پرداخت شده است و افزود که دولت او در تسهیل حمل و نقل نقش داشته است.

آلبانیز به پارلمان گفت که آزادی آسانژ پس از گذراندن پنج سال در زندان بریتانیا و مبارزه با استرداد او به آمریکا، نتیجه “کار دقیق، صبورانه و مصمم” دولت او بود.

مشخص نیست آسانژ از کانبرا به کجا می رود و برنامه های آینده او چیست. همسر او، وکیل متولد آفریقای جنوبی و مادر دو فرزندش، استلا آسانژ، روزها در استرالیا منتظر آزادی او بوده است.

یکی دیگر از وکلای جولیان آسانژ، بری پولاک، انتظار داشت موکلش به کمپین پر سر و صدای خود ادامه دهد.

پولاک گفت: “کار ویکی لیکس ادامه خواهد داشت و من مطمئن هستم که آقای آسانژ نیروی محرکه برای آزادی بیان و شفافیت در دولت خواهد بود.”

جان شیپتون، پدر آسانژ، پیش از ورود پسرش گفت که امیدوار است فرزند اولش به خانه بیاید و “زیبایی بزرگ زندگی معمولی” را تجربه کند.

شیپتون گفت: «او می‌تواند با همسرش استلا و دو فرزندش زمان با کیفیتی را سپری کند، در امتداد ساحل قدم بزند و شن‌های بین انگشتانش را در زمستان احساس کند، آن خنکی فوق‌العاده.

بر اساس این توافق، آسانژ باید به یک اتهام اعتراف کند، اما همچنین به او اجازه می‌داد بدون گذراندن دوران محکومیت خود در یک زندان آمریکایی به استرالیا بازگردد. قاضی او را به پنج سالی که قبلاً پشت میله‌های زندان در بریتانیا گذرانده بود، محکوم کرد، جایی که در حال مبارزه با استرداد به ایالات متحده بود. او به جاسوسی متهم شده بود که در صورت محکومیت ممکن است به حبس طولانی مدت منجر شود. او پیش از این به مدت هفت سال در سفارت اکوادور در لندن نگهداری می شد.

نتیجه گیری به هر دو طرف دلیلی برای رضایت می دهد.

وزارت دادگستری که با متهمی که قبلاً محکومیت حبس قابل توجهی را گذرانده بود سر و کار داشت، توانست – بدون محاکمه – پرونده ای را حل کند که سوالات حقوقی سختی را برانگیخت و با توجه به سرعت کند روند استرداد ممکن بود هرگز به هیئت منصفه نرسد. آسانژ به نوبه خود با ابراز خشنودی از قطعنامه، به دادگاه گفت که در حالی که او معتقد است عمل جاسوسی متمم اول قانون اساسی را نقض می کند، عواقب کسب اطلاعات طبقه بندی شده از منابع برای انتشار را می پذیرد.

این معامله که عصر دوشنبه در نامه‌ای با جزئیات کم از وزارت دادگستری اعلام شد، نشان‌دهنده آخرین – و احتمالاً پایانی – فصل درگیری حقوقی بر سر کارشناس کامپیوتر عجیب و غریب استرالیایی است که توسط حامیانش به عنوان قهرمان شفافیت مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما کارشناسان امنیتی از آن استقبال می‌کنند. به شدت مورد حمله قرار گرفت. آنها ادعا می کنند که رفتار او زندگی را به خطر انداخته و بسیار فراتر از محدوده وظایف سنتی روزنامه نگاری بوده است.

دادستان ها ادعا می کنند که آسانژ با چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی سابق ارتش، برای به دست آوردن این اسناد، از جمله با توطئه برای شکستن رمز عبور رایانه وزارت دفاع، توطئه کرده و آنها را بدون توجه به امنیت ملی آمریکا آزاد کرده است. به گفته دادستانی، جزئیات فاش شده شامل اسامی منابع انسانی است که اطلاعاتی را در اختیار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان قرار داده اند.

این اتهامات در سال 2019 مطرح شد، اما مشکلات حقوقی آسانژ به مدت‌ها قبل از محاکمه جنایی بازمی‌گردد و مدت‌ها پس از آن ادامه داشت.

چند هفته پس از انتشار بزرگترین مجموعه اسناد در سال 2010، یک دادستان سوئدی حکم بازداشت آسانژ را صادر کرد. حکم بازداشت بر اساس اتهامات یک زن به تجاوز جنسی و دیگری سوء استفاده جنسی بود. آسانژ مدت ها بی گناه خود را حفظ کرد و تحقیقات بعدا بسته شد.

در سال 2012، او به سفارت اکوادور در لندن گزارش داد، جایی که به دلیل آزار و شکنجه سیاسی درخواست پناهندگی کرد و هفت سال بعد را در تبعید خودخواسته گذراند، جایی که رژه بازدیدکنندگان برجسته را پذیرفت و گهگاه از بالکن ساختمان به حامیانش سخنرانی کرد.

در سال 2019، میزبانان او پناهندگی او را لغو کردند و به پلیس بریتانیا اجازه دادند او را دستگیر کنند. او در پنج سال گذشته در حبس ماند و وزارت دادگستری به دنبال استرداد او بود. این محاکمه با شک و تردید قضات بریتانیایی مواجه شد و آنها نگران نحوه برخورد آمریکا با آسانژ بودند.

در نهایت، قطعنامه معافیت آسانژ از مجازات زندان در ایالات متحده با سالها هشدارهای وحشتناک آسانژ و حامیانش در تضاد است مبنی بر اینکه سیستم قضایی جنایی آمریکا با او برخورد شدیدی خواهد کرد، از جمله احتمالاً مجازات اعدام – چیزی که دادستان ها هرگز به دنبال آن نبوده اند.

ماه گذشته، آسانژ پس از استدلال وکلای او مبنی بر اینکه دولت ایالات متحده به او تضمین های «آشکارا ناکافی» داده بود که در صورت استرداد از بریتانیا، از همان حمایت های آزادی بیان مانند هر شهروند آمریکایی برخوردار خواهد شد، توانست به حکم استرداد اعتراض کند.

همسر او، استلا آسانژ، به بی‌بی‌سی از استرالیا گفت که بیش از 72 ساعت مشخص نبود که آیا این معامله انجام می‌شود یا خیر، اما او از این خبر “خوشحال” است.

آسانژ روز دوشنبه پس از اعطای وثیقه در یک جلسه محرمانه در هفته گذشته، زندان لندن را که پنج سال گذشته را در آن سپری کرده بود، ترک کرد.

___

مک گویرک از ملبورن استرالیا گزارش داد. نویسندگان آسوشیتدپرس ماری یاماگوچی و کیمبرلی اسمورز در سایپان، جزایر ماریانای شمالی، آلانا دورکین ریچر در واشنگتن، اریک تاکر در پورت پیرس، فلوریدا، نپات کونگسواد و دیوید رایزینگ در بانکوک، و جیل لاولس و برایان ملی در لندن در این گزارش مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید