دانمارک برای اولین بار مالیات کربن را بر گاوها و خوک های گاز دار اعمال می کند


کپنهاگ، دانمارک (AP) – دانمارک از سال 2030 بر دامداران برای انتشار گازهای گلخانه‌ای گاوها، گوسفندان و خوک‌هایشان مالیات می‌دهد. این کشور را به اولین کشوری در جهان تبدیل می‌کند که این اقدام را برای هدف قرار دادن منبع اصلی انتشار متان، یکی از قوی‌ترین گازهایی که در گرمایش جهانی نقش دارد، انجام می‌دهد.

ژپه برووس وزیر مالیات دانمارک گفت که هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دانمارک تا سال 2030 تا 70 درصد نسبت به سطوح سال 1990 است.

از سال 2030، دامداران دانمارکی 300 کرون (43 دلار) به ازای هر تن معادل دی اکسید کربن مشمول مالیات خواهند شد. تا سال 2035، این مالیات به 750 کرون (108 دلار آمریکا) افزایش خواهد یافت. با این حال، به دلیل 60 درصد کسر مالیات بر درآمد، هزینه واقعی هر تن از 120 کرون (17.3 دلار آمریکا) شروع می شود و تا سال 2035 به 300 کرون افزایش می یابد.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، اگرچه دی اکسید کربن به طور کلی به دلیل نقشش در تغییرات آب و هوایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، اما متان در یک دوره 20 ساله حدود 87 برابر گرمای بیشتری را به دام می اندازد.

میزان متان منتشر شده از محل‌های دفن زباله، سیستم‌های نفت و گاز طبیعی و دام‌ها، در میان سایر منابع، از سال 2020 به‌ویژه به سرعت افزایش یافته است. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، دام ها مسئول حدود 32 درصد از انتشار متان توسط انسان هستند.

برووس با بیان اینکه دانمارک اولین کشوری است که مالیات کربن واقعی را بر کشاورزی وضع می کند، گفت: «ما گام بزرگی به هدف خود برای بی طرف شدن آب و هوا در سال 2045 نزدیکتر خواهیم کرد». این مثال را دنبال کنید

نیوزلند قانون مشابهی را تصویب کرده بود که قرار بود در سال 2025 لازم الاجرا شود. با این حال، روز چهارشنبه پس از انتقاد شدید کشاورزان از کتاب اساسنامه حذف شد و شاهد تغییر دولت از یک بلوک چپ میانه به یک بلوک راست میانه در انتخابات 2023 خواهیم بود. نیوزلند اعلام کرد که کشاورزی را از سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانه ای مستثنی می کند و در عوض راه های دیگری را برای کاهش انتشار متان بررسی می کند.

در دانمارک، این توافق اواخر روز دوشنبه میان دولت راست میانه و نمایندگان کشاورزان، صنعت، اتحادیه ها و دیگران به دست آمد و روز سه شنبه ارائه شد.

این اقدام دانمارک پس از ماه‌ها اعتراض کشاورزان در سراسر اروپا علیه تدابیر و مقررات برای مهار تغییرات آب‌وهوایی انجام شد که به گفته آنها باعث ورشکستگی آنها می‌شود.

انجمن حفاظت از طبیعت دانمارک، بزرگترین سازمان حفاظت از محیط زیست دانمارک، توافق مالیاتی را “یک مصالحه تاریخی” خواند.

نخست وزیر ماریا رومرت جردینگ پس از مذاکراتی که آنها در آن شرکت کردند، گفت: “ما موفق به مذاکره در مورد مصالحه ای در مورد مالیات CO2 شده ایم که پایه و اساس تجدید ساختار صنعت غذا را – حتی پس از سال 2030” می گذارد.

یک گاو معمولی دانمارکی 6 تن (6.6 تن) معادل CO2 در سال تولید می کند. دانمارک، صادرکننده عمده محصولات لبنی و گوشت خوک، بر خوک ها نیز مالیات خواهد گرفت، حتی اگر گاوها گازهای گلخانه ای بسیار بیشتری نسبت به خوک ها تولید کنند.

این مالیات باید توسط 179 کرسی Folketing (پارلمان) تایید شود. با این حال، تصویب این لایحه تنها پس از یک اجماع گسترده انتظار می رود.

بر اساس آمار دانمارک، تا 30 ژوئن 2022، 1،484،377 گاو در این کشور اسکاندیناوی وجود داشته است که نسبت به سال قبل از آن اندکی کاهش یافته است.

__

برای اطلاعات بیشتر در مورد پوشش آب و هوای AP، به http://www.apnews.com/climate-and-environment مراجعه کنید.

__

شارلوت گراهام-مکلی، نویسنده آسوشیتدپرس در ولینگتون، نیوزلند، در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید