دادگاه پاریس صحت حکم بازداشت فرانسه علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تایید کرد


پاریس (AP) – دادگاه تجدیدنظر در پاریس روز چهارشنبه حکم داد که حکم بازداشت بین‌المللی صادر شده از سوی فرانسه برای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به اتهام همدستی در جنایات جنگی در جریان جنگ داخلی سوریه معتبر است و به قوت خود باقی است.

وکلای جین سولزر و کلمنس ویت که وکالت شاکیان را بر عهده داشتند و همچنین سازمان های غیردولتی پشت این شکایت از این تصمیم به عنوان یک حکم تاریخی استقبال کردند.

در ماه مه، دادستان‌های ضد تروریسم فرانسه از دادگاه استیناف پاریس خواستند درباره لغو حکم بازداشت اسد تصمیم بگیرد و گفت که او به عنوان سرپرست دولت از مصونیت مطلق برخوردار است.

وکلای دادگستری در بیانیه‌ای گفتند: «این اولین بار است که دادگاه ملی تشخیص می‌دهد که مصونیت شخصی یک رئیس دولت در حال حاضر مطلق نیست».

نوامبر گذشته، مقامات قضایی فرانسه حکم های بازداشت بین المللی را علیه اسد، برادرش ماهر اسد، فرمانده لشکر 4 زرهی، و دو ژنرال سوری، غسان عباس و بسام الحسن، به اتهام مشارکت در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کردند. این شامل حمله شیمیایی به حومه دمشق که در آن زمان تحت کنترل مخالفان بود، در سال 2013 است.

این یک خبر فوری است. گزارش قبلی AP در زیر آمده است.

پاریس (AP) – انتظار می رود دادگاه تجدیدنظر پاریس روز چهارشنبه تصمیم بگیرد که آیا حکم بازداشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را که سال گذشته فرانسه به اتهام همدستی در جنایات جنگی در جریان جنگ داخلی سوریه صادر کرده بود، تایید کند یا خیر.

مقامات قضایی فرانسه در نوامبر گذشته حکم های بازداشت بین المللی را علیه اسد، برادرش ماهر اسد، فرمانده لشکر 4 زرهی و دو ژنرال سوری غسان عباس و بسام الحسن به اتهام مشارکت در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کردند. این شامل حمله شیمیایی به حومه دمشق که در آن زمان تحت کنترل مخالفان بود، در سال 2013 است.

قربانیان این حمله از تصمیم فرانسه برای صدور حکم بازداشت به عنوان یادآوری وحشتناک جنگ داخلی سوریه استقبال کردند.

در ماه مه، دادستان های ضد تروریسم فرانسه از قضات دادگاه استیناف پاریس خواستند تصمیم بگیرند که آیا حکم بازداشت رئیس جمهور اسد را لغو کنند، زیرا او به عنوان سرپرست دولت از مصونیت مطلق برخوردار است. دادستان ها حکم بازداشت برادر اسد و این دو ژنرال را در یک جلسه غیرعلنی در 15 مه به چالش کشیدند.

انتظار می‌رود این تصمیم در بعدازظهر چهارشنبه صادر شود.

احکام بازداشت بین المللی علیه سران کشورهای حاضر بسیار نادر است و تصمیم دادگاه پاریس برای صدور چنین حکم بازداشتی علیه رئیس جمهور سوریه انتقاد شدیدی از رهبری اسد در زمانی بود که برخی کشورها از بازگشت او به جامعه دیپلماتیک استقبال می کردند.

حملات به دوما و غوطه شرقی در اوت 2013 بیش از 1000 کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

تحقیقات در مورد این حملات در فرانسه توسط واحد ویژه دیوان دادگستری پاریس بر اساس اصل عدالت جهانی انجام شد. این در سال 2021 در پاسخ به شکایت جنایی بازماندگان توسط مرکز سوریه برای رسانه ها و آزادی بیان راه اندازی شد.

جامعه جهانی به طور گسترده دولت اسد را مسئول حمله با گاز سارین در حومه دمشق در غوطه شرقی می داند که در آن زمان تحت کنترل مخالفان بود. دولت سوریه و متحدانش مسئولیت این حمله را رد کردند و گفتند که این حمله توسط نیروهای مخالف انجام شد که به دنبال مداخله نظامی خارجی بودند.

ایالات متحده پس از این حمله تهدید به تلافی نظامی کرد. باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا گفت که استفاده اسد از سلاح های شیمیایی “خط قرمز” واشنگتن است. با این حال، افکار عمومی و کنگره ایالات متحده از جنگی جدید می ترسیدند زیرا تهاجم به افغانستان و عراق به یک باتلاق تبدیل شده بود.

واشنگتن با مسکو به توافق رسید تا از ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه صرف نظر کند.

سوریه مدعی است که زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را طبق قرارداد 2013 نابود کرده است. با این حال، از آن زمان تاکنون، گروه‌های نظارتی همچنان ادعا می‌کنند که نیروهای دولتی سوریه در حال انجام حملات شیمیایی هستند.

سوریه عضو دادگاه کیفری بین المللی نیست، بنابراین دادگاه در این کشور صلاحیت ندارد. اما وکلای حقوق بشر در گذشته از دادستان ها خواسته اند تا تحقیقات خود را در مورد جنایات ارتکابی در طول جنگ داخلی کشور آغاز کنند و استدلال می کنند که دادگاه می تواند صلاحیت قضایی خود را بر غیرنظامیان سوری که مجبور به ورود به اردن، یکی از کشورهای عضو دادگاه، شده اند، اعمال کند.

تاکنون دادگاه هیچ تحقیقی را آغاز نکرده است.

در یک پرونده دیگر، دادگاه پاریس ماه گذشته سه سیاستمدار ارشد سوری را به دلیل مشارکت در جنایات جنگی به طور غیابی به حبس ابد محکوم کرد. این یک محاکمه برجسته علیه دولت اسد و اولین مورد از این نوع در اروپا است.

دیدگاهتان را بنویسید