ناتو مارک روته، نخست وزیر مستعفی هلند را به عنوان دبیرکل بعدی معرفی کرد


بروکسل (AP) – ناتو روز چهارشنبه مارک روته را به عنوان دبیرکل جدید خود معرفی کرد. نخست وزیر مستعفی هلند رهبری بزرگترین سازمان امنیتی در جهان را بر عهده می گیرد – در زمان حساسی برای امنیت اروپا، در حالی که جنگ در اوکراین جریان دارد.

انتصاب روته توسط سفرای ناتو طی نشستی در مقر ائتلاف 32 کشور در بروکسل مهر و موم شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و همتایانش در نشستی در واشنگتن از 9 تا 11 ژوئیه رسماً از او به میز خود استقبال خواهند کرد.

نخست وزیر مستعفی هلند در اول اکتبر جانشین دبیرکل فعلی نروژی ینس استولتنبرگ خواهد شد. استولتنبرگ برای بیش از یک دهه در صدر قرار داشت. ماموریت او چندین بار تمدید شد، از جمله برای اطمینان از تداوم پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022.

استولتنبرگ گفت: من از انتخاب مارک روته به عنوان جانشین خود توسط متحدان ناتو استقبال می کنم.

مارک یک فراآتلانتیکیست واقعی، یک رهبر قوی و یک اجماع ساز است. برای او در تقویت بیشتر ناتو برای مقابله با چالش های امروز و فردا آرزوی موفقیت دارم. من می دانم که ناتو را با دستان خوبی ترک می کنم.»

دبیران کل جلسات را اداره می کنند و رایزنی های اغلب ظریف را بین کشورهای عضو انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که سازمان مبتنی بر اجماع می تواند به خوبی کار کند. رئیس ناتو همچنین تضمین می کند که تصمیمات اجرا می شوند و به نمایندگی از همه اعضا صحبت می کند.

موانع متعددی بر سر راه تلاش‌های روته برای تضمین این پست وجود داشت، حتی اگر او از حمایت کاخ سفید و بسیاری دیگر از کشورهای عضو اصلی از جمله آلمان برخوردار بود. او پس از آنکه هفته گذشته کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی از نامزدی خود انصراف داد، به عنوان تنها نامزد معرفی شد.

مجارستان در اوایل ماه جاری پس از موافقت روته مبنی بر اینکه بوداپست ملزم به اعزام کارمندان یا تامین بودجه برای طرح کمک جدید به اوکراین در آینده نخواهد بود، اعتراضات خود را پس گرفت. تصمیم گیری متفق القول ناتو به هر یک از اعضا بر پروژه ها و عملیات ها حق وتو می دهد.

ترکیه نیز علیه کاندیداتوری روته صحبت کرده بود، اما اعتراضات خود را در آوریل پس گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید