دیوان کیفری بین المللی احکام محاکمه مظنون به افراط گرایی اسلامی متهم به جنایات در مالی را اعلام کرد.


لاهه، هلند (AP) – دادگاه کیفری بین‌المللی روز چهارشنبه حکم خود را در محاکمه مظنونی که متهم به ایفای نقش کلیدی در حکومت ترور سال 2012 توسط شورشیان مرتبط با القاعده در شهر تاریخی بیابانی تیمبوکتو بود، اعلام کرد. در شمال مالی رها شد.

الحسن آق عبدالعزیز آق محمد آق محمود در صورت محکومیت ممکن است به حبس ابد محکوم شود. او از جمله متهم به دست داشتن در جنایاتی مانند تجاوز جنسی، شکنجه، آزار و اذیت، ازدواج های اجباری و برده داری جنسی است که بین آوریل 2012 و پایان ژانویه 2013 در شهری که زمانی به عنوان “مروارید صحرا” شناخته می شد، انجام شد. .

دادستان ها گفتند که او یکی از اعضای کلیدی انصار دین، یک گروه افراطی اسلام گرا با ارتباط با القاعده بود که در آن زمان در شمال مالی قدرت را در دست داشت.

فتو بنسودا، دادستان ارشد وقت دادگاه، در آغاز محاکمه الحسن، تقریباً چهار سال پیش، گفت که زنان و دختران به ویژه تحت رژیم سرکوبگر انصارالله رنج بردند و با مجازات بدنی و مجازات زندان مواجه شدند.

بنسودا گفت: «بسیاری مجبور به ازدواج شدند. دادستان به قضات گفت: «آنها برخلاف میل خود بازداشت شدند و بارها توسط اعضای گروه مسلح مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.»

او به نقل از یکی از قربانیان تجاوز جنسی گفت: «از من فقط یک جسد باقی مانده بود.»

ملیندا تیلور، وکیل مدافع به قضات گفت که الحسن یکی از اعضای پلیس اسلامی است و “موظف است به تصمیمات دادگاه اسلامی احترام بگذارد و اجرا کند.” این کاری است که پلیس در سرتاسر جهان انجام می دهد.»

در تیمبوکتو، قربانیان جنایات انصار دین منتظر حکم و غرامت احتمالی بودند.

یحیا هاما سیسه، رئیس گروهی از انجمن‌های قربانیان در منطقه تیمبوکتو گفت: «ما منتظر حکمی هستیم که عدالت را به ما بدهد.

او گفت: «اعضای انجمن‌های ما مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، دست‌هایشان بریده شده و شلاق خورده‌اند و ما غرامت می‌خواهیم.»

پس از محکومیت احمد الفقی المهدی، یکی از اعضای انصار دین در سال 2016، دادگاه به دلیل حمله به 9 مقبره و درب مسجد در تیمبوکتو در سال 2012 حکم غرامت صادر کرد.

عملیات نظامی به رهبری فرانسه در سال 2013، الحسن و دیگران را مجبور به قدرت کرد.

مالی و همسایگانش بورکینافاسو و نیجر بیش از یک دهه است که با شورش گروه‌های مسلح، از جمله برخی مرتبط با القاعده و دولت اسلامی، مبارزه می‌کنند. پس از کودتاهای نظامی در هر سه کشور در سال‌های اخیر، حکومت‌های حکومتی نیروهای فرانسوی را بیرون راندند و در عوض به واحدهای مزدور روسی روی آوردند تا امنیت خود را تضمین کنند.

سرهنگ آسیمی گویتا که پس از کودتای دوم در سال 2021 قدرت را در مالی به دست گرفت، وعده داد که کشور را به دموکراسی در اوایل سال 2024 بازگرداند. اما در سپتامبر، حکومت نظامی به دلیل نیاز به آمادگی های فنی بیشتر، انتخاباتی را که برای فوریه 2024 برنامه ریزی شده بود، لغو کرد.

به دلیل بیماری یکی از قضات دادگاه، صدور رای پرونده الحسن تقریباً شش ماه به تاخیر افتاد.

___

بابا احمد، روزنامه نگار آسوشیتدپرس در باماکو، مالی در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید