گرما هزاران نفر را می کشد، اما بسیاری از رویدادهای بزرگ سازگار نشده اند


سیدنی – در رویدادهای مهم در سراسر جهان، تصاویر استرس گرمایی شدید شروع به آشنا به نظر می‌کنند. مردان مسن دراز کشیده با پیراهن های باز و چشمان بسته. چادرهای امدادی پر از افراد بیهوش. و صفوف مؤمنان – خواه به دنبال مذهب، موسیقی، صندوق های رای یا ورزش باشند – در سایه جزئی عرق می کنند.

عواقب آن ویرانگر بود. دست کم 1300 نفر در مراسم حج امسال در عربستان سعودی جان خود را از دست دادند، زیرا دمای هوا از 38 درجه سانتیگراد فراتر رفت. و از بسیاری جهات، این عدد بالا تنها آخرین نشانه ای بود که اقدامات کنترل جمعیت و امواج گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی در مسیر برخورد خطرناکی قرار دارند.

در انتخابات اخیر هند، ده‌ها کارمند انتخاباتی در حین کار جان خود را از دست دادند. تابستان گذشته، گروه‌های پیشاهنگی که برای یک سالگرد به کره جنوبی سفر می‌کردند، از گرما مریض شدند، مانند سایرین در جشنواره‌های موسیقی در استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی.

اگرچه گرما اکنون بیش از هر رویداد آب و هوایی شدید جان خود را از دست می دهد، هنوز یک تاخیر فرهنگی خطرناک وجود دارد. بسیاری از سازمان دهندگان و شرکت کنندگان رویدادهای بزرگ هنوز از آب و هوا عقب مانده اند و از اینکه سیاره در حال گرم شدن چقدر خطر را برای جمعیت تابستانی افزایش داده است، بی اطلاع هستند.

بنجامین زیتچیک، دانشمند آب و هوا در دانشگاه جان هاپکینز که رویدادهای آب و هوایی مضر برای سلامت را مطالعه می کند، می گوید: «از آنجایی که فصول گرم طولانی تر می شود و امواج گرما زودتر می آیند، ما باید خود را وفق دهیم. او افزود، علاوه بر رفتار شخصی، زیرساخت‌ها، مدیریت اضطراری و تقویم‌های اجتماعی نیز باید «واقعاً این واقعیت جدید را در نظر بگیرند».

بسیاری از راه‌های ساده برای پیشگیری از بیماری و مرگ شامل سایه، ایستگاه‌های آب، پیاده‌روهای سفید رنگ شده برای انعکاس گرما و خدمات فوریت‌های پزشکی برای درمان موارد شدید گرمازدگی است. برخی از مکان‌های گرم و مبتکرانه مانند سنگاپور فضاهای عمومی ایجاد کرده‌اند که فضای باز را به داخل خانه متصل می‌کند. آنها تهویه مطبوع را در مناطقی که مردم ممکن است مجبور باشند برای مدت طولانی منتظر بمانند، مانند ایستگاه های اتوبوس، فراهم کرده اند.

شاید سخت ترین راه حل، ساده ترین راه حل باشد: آموزش مردم در مورد خطرات گرما، حتی کسانی که عادت به زندگی در مناطق گرم دارند. آنها اغلب از علائم اولیه استرس گرمایی یا خطر خطرناک بودن درجه حرارت بالا برای افرادی که از قبل شرایطی مانند بیماری کلیوی یا فشار خون بالا دارند، آگاه نیستند. حتی داروهایی مانند آنتی کولینرژیک ها که برای درمان آلرژی یا آسم استفاده می شوند، می توانند با محدود کردن تولید عرق، مشکلات را تسریع کنند.

تاریک بنمارنیا، محقق محیط زیست و دانشیار دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو گفت: گرما یک قاتل بسیار بسیار پیچیده و موذی است. “او خیلی ساکت است.”

یک زیارت مذهبی می تواند ظریف ترین رویداد باشد. در سال‌های اخیر، مؤمنان بسیاری از مذاهب – مسیحیان در فیلیپین، هندوها در هند، مسلمانان در عربستان سعودی – بر اثر گرمازدگی در طی مراسم مذهبی جان خود را از دست داده‌اند.

اما بزرگترین خطر ممکن است حج باشد.

در سراسر شبه جزیره عربستان گرم است و دما به سرعت در حال افزایش است و دما نیز در شب افزایش می یابد و باعث می شود بدن ساعاتی را که به طور معمول خنک می شود از دست بدهد. حج پنج یا شش روز طول می کشد و بر استرس گرمایی در شهر مقدس مکه می افزاید.

تقویم حج نیز از چرخه قمری پیروی می کند، بنابراین زمان های برنامه ریزی شده برای سفر می تواند گرم ترین زمان باشد، همانطور که در سال جاری بود. و از آنجایی که زائران تمایل به پیری نامتناسب دارند، در برابر اثرات گرمای زیاد آسیب پذیرتر هستند.

بن مرحنیا با شنیدن خبر کشته شدگان حج امسال لرزید.

او دوشنبه تلفنی گفت: “من فکر کردم ممکن است این اتفاق برای مادربزرگ من افتاده باشد.”

او هزینه سفر او به مکه را در سال 2019 پرداخت کرده بود. او 75 ساله بود، اما خوشبختانه، به گفته او، در یک فصل سردتر از سال، در ماه آوریل، یک زیارت کوچکتر انجام می داد. با توجه به آمار تلفات در سال جاری، او پیشنهاد کرد که کارشناسان گرما باید از آنچه در حال رخ دادن است برای توسعه سریع استراتژی های سازگاری با مقامات مذهبی استفاده کنند.

وزارت بهداشت عربستان با راه اندازی کمپین های آگاهی بخشی از مردم خواسته بود که آب کافی بنوشند و از چتر استفاده کنند. مقامات بیمارستان های صحرایی و ایستگاه های آب راه اندازی کردند. آنها هزاران پزشک را مستقر کردند.

این برای میلیون ها نفری که در زیارت شرکت کردند، بسیار کافی نبود. بسیاری از آنها سهمیه های ملی را که قصد داشتند تعداد زائران را محدود کنند، دور زدند. و عربستان سعودی به دلیل مرگ و میرهای زیاد و مدیریت آن در زیارت مورد انتقاد قرار گرفته است.

انتخابات امسال در هند نشان داد که حتی در جایی که مردم فکر می کنند به گرما عادت کرده اند، آگاهی بسیار بیشتری از خطرات گرمای شدید لازم است.

آژانس مدیریت بلایای ایالتی اعلام کرد که حداقل 14 نفر تا پایان ماه مه در بیهار جان خود را از دست دادند که حداقل ده نفر از آنها کارگر نظرسنجی بودند. در ماه ژوئن، نزدیک به 100 نفر در اودیشا در 72 ساعت جان باختند، احتمالاً به دلیل گرما.

مقامات بهداشتی هند باید آماده می شدند. در بخش‌های گرمازدگی بیمارستان‌های دهلی، بیماران بلافاصله در استخرهای غوطه‌وری پر از یخ غوطه‌ور شدند تا دمای آنها کاهش یابد. در یک بخش مجهز به یخچال با یخ ساز، جعبه های یخ و هواکش، بیمارانی که در شرایط بحرانی بودند بلافاصله روی صفحات یخ قرار می گرفتند و مایعات سرد به آنها تزریق می شد.

اما در بسیاری از مناطق، امواج گرما و انتخابات تقریباً در همان زمان به اوج خود رسید – از جمله در منطقه سه میلیون نفری اونگ آباد بیهار، جایی که دمای هوا در اواخر ماه مه تنها به 48 درجه سانتیگراد رسید.

در یک روز بد به خصوص، زمانی که 60 بیمار به دلیل گرمازدگی بستری شدند، راوی بوشان سریواستاوا، افسر ارشد پزشکی در یک بیمارستان دولتی، در راه بود تا گزارش های کالبد شکافی روزانه را بررسی کند.

وی گفت: «حداقل 35 تا 40 نفر در وضعیت بدی قرار داشتند. آنها یا بیهوش بودند یا هوشیاریشان تغییر کرده بود، بدنشان بسیار داغ بود و تنفسشان مشکل داشت.»

او افزود: «در تمام دوران حرفه‌ای‌ام هرگز این همه بیماران شدید با علائم گرمازدگی ندیده‌ام.

رویدادهای انتخاباتی به دلیل ازدحام جمعیت بسیار خطرناک است. اما در اینجا نیز راه حل های عملی زیادی وجود دارد. Aditya Valiathan Pillai، متخصص سازگاری در سازمان تحقیقاتی مستقر در دهلی، Sustainable Futures Collaborative، گفت که شرکت کنندگان باید بتوانند دمای محلی را در زمان واقعی با سطوح خطر رنگی ببینند. ایستگاه های آب، مناطق سایه و مراکز خنک کننده می تواند راه اندازی شود.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، مقامات دولتی باید هنگام انتشار هشدارهای مربوط به گرما، تمام موانع را کنار بگذارند. پیلای گفت: «ما اکنون پیش‌بینی‌های موج گرما را داریم که پنج روز قبل از آن نسبتاً دقیق هستند، بنابراین این نوع آگاهی اولیه ممکن است.»

رویدادهای ورزشی قبلاً با خطرات گرمای شدید سازگار شده اند. وقفه نوشیدن برای بازیکنان در جام جهانی 2014 برزیل معرفی شد، زمانی که ترکیب گرما، رطوبت و نور خورشید منجر به دمای 32.5 درجه سانتیگراد شد. جام جهانی 2022 قطر رسما از ماه های تابستان به نوامبر و دسامبر که هوا خنک تر است موکول شد.

به نظر می رسد المپیک پاریس به دنبال نوعی تعادل است. برخی از رویدادها، مانند ماراتن، زودتر در روز آغاز می شود و ایستگاه های آب برای بازدیدکنندگان در دسترس خواهد بود.

مادلین اور، استاد دانشگاه تورنتو و نویسنده کتاب «گرم کردن: چگونه تغییر آب و هوا ورزش را تغییر می‌دهد» می‌گوید: «در رویدادهای مهمی مانند المپیک و جام جهانی، وظیفه مراقبت از همه بازدیدکنندگان وجود دارد. ”

او افزود: «ما در مورد استراحت‌های هیدراتاسیون و خنک‌کننده صحبت می‌کنیم، فرصت‌هایی برای ورزشکاران و مسئولان برای دسترسی به حوله‌های خنک‌کننده و برخی از سایه‌ها یا فن‌ها و کادر پزشکی در حالت آماده‌باش تا در صورت نیاز به کمک اضافی وارد عمل شوند.»

شاید برای این لحظه کافی باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییرات اساسی تر باید به دنبال داشته باشد. ممکن است بازی های المپیک تابستانی به بازی های پاییز تبدیل شود. انتخابات در هند نیز می تواند تا ماه های سردتر به تعویق بیفتد، همانطور که مسابقات بین المللی تنیس ممکن است. تعطیلات مدارس ممکن است به دلیل آب و هوا به تعویق بیفتد. مشاغل تابستانی مانند نقاشی خانه می توانند به مشاغل بهاری تبدیل شوند.

دیوید بومن، دانشمند آب و هوا از تاسمانی که در طول آتش سوزی های 2020 استرالیا که توجه گسترده آنلاین را به خود جلب کرد، مقاله ای نوشت و خواستار پایان دادن به تعطیلات تابستانی مدارس شد، گفت که مردم قبلاً با گام های کوچک سازگاری را آغاز کرده اند. چترها در حال تبدیل شدن به سایه های مد روز، شورت در محل کار قابل قبول تر می شوند و کارگران خیابانی بیشتر در شب کار می کنند.

تغییرات اقلیمی می تواند منجر به تغییرات بزرگتر در رویدادهای بزرگ شود.

او گفت: «همه این بلایا مانند یک سیگنال قیمت فرهنگی برای تغییرات آب و هوایی هستند. البته ما می‌توانیم سرسخت باشیم و بدون توجه به تغییرات آب‌وهوایی ادامه دهیم – اما در نهایت آب و هوا پیروز خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید