گروه های افراطی در حال رشد در آفریقا به ترس حمله به ایالات متحده دامن می زنند


گابورون، بوتسوانا (AP) – گروه های افراطی خشونت آمیز که با القاعده و دولت اسلامی (داعش) در ارتباط هستند، در سراسر آفریقا بزرگتر و با نفوذتر می شوند. این نگرانی را ایجاد می کند که با بهبود تاکتیک های خود، می توانند به ایالات متحده یا متحدان غربی نیز حمله کنند.

مقامات دفاعی و نظامی آمریکا تهدیدها و نگرانی‌های خود را در مورد افزایش بی‌ثباتی در آفریقا توصیف کردند، جایی که مجموعه‌ای از تلاش‌های کودتا منجر به تصرف قدرت توسط نظامیان، خروج نیروهای آمریکایی و محدود کردن جمع‌آوری اطلاعات ایالات متحده شده است.

ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش، روز سه شنبه در سخنان افتتاحیه خود در کنفرانس روسای دفاع آفریقا در بوتسوانا گفت: «تهدیدهایی مانند واگنر، گروه های تروریستی و سازمان های جنایتکار فراملی همچنان باعث بی ثباتی در بسیاری از مناطق می شوند. . فکر می‌کنم همه ما می‌توانیم موافق باشیم که آنچه در یک نقطه از جهان اتفاق می‌افتد در یک نقطه از جهان باقی نمی‌ماند.»

واگنر یک گروه مزدور روسی است که پس از بیرون راندن نیروهای غربی از جمله ایالات متحده و فرانسه، امنیت کشورهای آفریقایی را تامین می کند. این گروه به وحشیگری اش معروف است و سازمان های حقوق بشر اعضای آن را به تجاوز و کشتن غیرنظامیان متهم می کنند.

اگرچه براون تنها به طور مختصر به تهدید تروریسم در منطقه پرداخت، اما موضوع اصلی کنفرانس بود و سوالاتی را از سوی فرماندهان نظامی حاضر در حضار پس از سخنرانی خود جلب کرد. آنها می خواستند بدانند که ایالات متحده چه کاری می تواند برای جلوگیری از گسترش شورش در غرب آفریقا، خلیج گینه و ساحل انجام دهد.

این اولین بار است که کنفرانس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خاک آفریقا برگزار می شود. و از سال 1994، زمانی که ژنرال جان شالیکاشویلی از رواندا و زئیر بازدید کرد، این اولین بار است که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از یک کشور جنوب صحرا بازدید می کند.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفت که گروه های مرتبط با القاعده – مانند الشباب در سومالی و جماعت نصرت الاسلام و المسلمین معروف به JNIM در ساحل – بزرگترین و موفق ترین شورشیان مالی هستند. JNIM در مالی، بورکینافاسو و نیجر فعال است و به دنبال گسترش به بنین و توگو است، جایی که آنها به عنوان پایگاهی برای تفریح، تامین مالی و جمع آوری تسلیحات خدمت می کنند، اما در آنجا حملات بیشتری را نیز انجام می دهند.

در عین حال، شبه نظامیان تروریستی “دولت اسلامی” دارای هسته های کلیدی در غرب آفریقا و منطقه ساحل هستند. این مقام دفاعی که خواست نامش فاش نشود، گفت که هسته‌های داعش از رهبری این گروه که به شمال سومالی نقل مکان کرده‌اند، هدایت می‌شوند. این شامل نحوه ربودن غربی ها برای باج، نحوه یادگیری تاکتیک های نظامی بهتر، نحوه پنهان شدن از پهپادها و نحوه ساخت کوادکوپترهای کوچک است.

فرماندهی آمریکا در آفریقا گفت که حمله هوایی ایالات متحده در سومالی در 31 مه شبه نظامیان دولت اسلامی را هدف قرار داد و سه نفر را کشت. مقامات آمریکایی گفته اند که این حمله رهبر گروه را هدف قرار داده است، اما این مقام دفاعی روز دوشنبه گفت هنوز مشخص نیست که آیا او کشته شده است یا خیر.

حدود 200 شورشی دولت اسلامی در سومالی فعالیت می‌کنند، به این معنی که تعداد آنها از شبه‌نظامیان الشباب که اکنون به 10000 تا 12000 نفر رسیده است، بیشتر است.

این مقام گفت که رشد گروه‌های شورشی در آفریقا نشان می‌دهد که هم القاعده و هم گروه دولت اسلامی این قاره را زمینی حاصلخیز برای جهادگرایی می‌دانند و ایدئولوژی‌های افراطی می‌توانند در اینجا ریشه دوانده و گسترش پیدا کنند.

و این درحالی است که ایالات متحده 1000 سرباز خود را از نیجر پس از کودتای ژوئیه گذشته و حدود 75 سرباز خود را از چاد خارج می کند.

عملیات نظارتی قبل از کودتا به ایالات متحده توانایی بیشتری برای به دست آوردن اطلاعات در مورد شورشیان داد. او گفت که اکنون هدف اصلی خروج ایمن و مطمئن پرسنل و تجهیزات از آگادز و تأسیسات کوچکتر ایالات متحده در نزدیکی فرودگاه است.

لنگلی در طول کنفرانس با فرمانده ارشد نظامی نیجر، سرتیپ ملاقات کرد.

وی گفت که در حال حاضر حدود 400 سرباز در آگادز و 200 سرباز در نزدیکی فرودگاه مستقر هستند.

با این حال، وی افزود: “از آنجایی که در دوره گذار و بازسازی هستیم، باید توانایی های خود را حفظ کنیم تا اطلاعات کافی به دست آوریم تا به ما در تشخیص هشدارهای یک تهدید کمک کند.”

لنگلی گفت که ایالات متحده همچنان در تلاش است تا توانایی های گروه های شبه نظامی در حال رشد را ارزیابی کند.

«بله، تعداد آنها افزایش یافته است. آیا توانایی آنها افزایش یافته است تا بتوانند حملاتی را در داخل و علیه متحدان خود، چه در اروپا و چه در کشورهای دیگر انجام دهند؟ ما از نزدیک آن را زیر نظر داریم.» من می گویم اگر تعداد آنها افزایش یابد، پتانسیل وجود دارد.

لنگلی و براون هر دو با جزئیات بیشتری در مورد نیاز به ارتباط موثرتر بین ایالات متحده و کشورهای آفریقایی و همکاری آنها در حل و فصل مسائل امنیتی و دیگر مسائل صحبت کردند.

و براون اذعان کرد که ایالات متحده “نیاز دارد دیدگاه های دیگران را بهتر درک کند و اطمینان حاصل کند که صداها و تخصص آنها از بین نمی رود.”

ایالات متحده برای حفظ روابط خود با کشورهای آفریقایی تلاش کرده است، زیرا بسیاری از آنها روابط نزدیکی با روسیه و چین دارند.

برخی از کشورهای آفریقایی از پیشبرد مسائلی مانند دموکراسی و حقوق بشر توسط ایالات متحده ابراز ناامیدی کرده اند، که بسیاری با توجه به روابط نزدیک واشنگتن با رهبران خودکامه در کشورهای دیگر، آن را ریاکاری می دانند. در همین حال، روسیه بدون مداخله در سیاست کمک های امنیتی ارائه می دهد و این کشور را به شریکی جذاب برای نظامیان نظامی که در سال های اخیر قدرت را در کشورهایی مانند مالی، نیجر و بورکینافاسو به دست گرفته اند، تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید