گزارش: نیم میلیون نفر در نوار غزه در خطر گرسنگی هستند


گروهی از کارشناسان بین المللی روز سه شنبه اعلام کردند که خطر قحطی شدید در نوار غزه وجود دارد و نزدیک به نیم میلیون نفر به دلیل کمبود فاجعه بار مواد غذایی در خطر گرسنگی قرار دارند. با این حال، هیچ صحبتی از قحطی در این منطقه در نتیجه جنگ بین اسرائیل و حماس وجود نداشت.

کارشناسان گفتند میزان مواد غذایی که به شمال غزه می رسد در ماه های اخیر افزایش یافته است. اسرائیل اخیراً تحت فشار شدید دولت ها و سازمان های امدادی در سراسر جهان، گذرگاه های مرزی را برای کمک در شمال باز کرده است.

تجزیه و تحلیل این گروه که طبقه بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه (IPC) نام دارد، وزن قابل توجهی دارد. این گروه با مشارکت نهادهای سازمان ملل متحد و سازمان های کمک رسانی بزرگ است. رهبران جهان برای ارزیابی شدت بحران های گرسنگی و توزیع کمک های بشردوستانه به آنها تکیه می کنند.

پس از حمله مرگبار حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، مقامات اسرائیلی نوار غزه را محاصره کردند و واردات کمک‌های بشردوستانه را به شدت محدود کردند و نمی‌خواستند این کمک‌ها به نفع حماس باشد. بر اساس گزارش سازمان ملل، بین اکتبر تا اوایل ماه مه، تعداد کامیون های کمک رسانی روزانه از طریق دو گذرگاه اصلی مرزی غزه در جنوب حدود 75 درصد کاهش یافت و گزارش های گسترده ای از گرسنگی و سوء تغذیه وجود داشت.

خلیل الستری، یک طراح گرافیک 43 ساله از شهر غزه، گفت که خانواده هفت نفره او طی دو ماه گذشته تنها توانسته اند یک کیسه آرد و مقداری کنسرو بخرند. او گفت: «قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است، بنابراین ما دیگر نمی‌توانیم همه چیزهایی را که نیاز داریم بخریم.

الساتری گفت که نگران تأثیر درازمدت کمبود غذای مغذی بر فرزندانش است. او گفت که دختر پنج ساله اش، مریم، به او گفت که “در بهشت ​​گرسنگی وجود ندارد” و با دیدن عکس هایی از غذا در تلفن او عصبانی شد. وی با بیان اینکه کودکان به اندازه بزرگسالان نمی توانند گرسنگی را تحمل کنند، افزود: این احساس سخت و سختی است.

مقامات اسرائیلی ماه‌هاست که گفته‌اند محدودیتی در میزان مواد غذایی و سایر کمک‌ها برای ورود به غزه وجود ندارد. در هفته‌های اخیر، اسرائیل تعداد وسایل نقلیه تجاری را افزایش داده است که مواد غذایی و سایر کالاها را از طریق مرز منتقل می‌کنند.

مقامات دولتی اسرائیل اذعان دارند که در غزه گرسنگی وجود دارد، اما حماس را به دزدی یا اختلاس کمک‌ها متهم می‌کنند. اسماعیل ثوابته، معاون دفتر رسانه ای حماس در غزه، ماه گذشته گفت که این ادعاها “کاملا نادرست و نادرست” است. وی افزود که در حالی که غارت کمک ها رخ داده بود، توسط تعداد کمی از مردم که توسط اسرائیل به ناامیدی کشیده شده بودند، انجام شده است.

برخی از فلسطینیان در نوار غزه نیز حماس را به سود بردن از کمک های غارت شده متهم کردند.

گزارش IPC نشان داد که تقریباً تمام جمعیت حدود 2.2 میلیون نفری غزه از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند و غزه را در فاز 4، «مرحله اضطراری» در مقیاس پنج‌لایه‌ای قرار داد. با این حال، همچنین گفته شد که 495000 نفر از “کمبود حاد غذای فاجعه بار” رنج می برند که مطابق با فاز 5 در مقیاس است.

در این گزارش آمده است: «در این مرحله، خانوارها با کمبود شدید غذا، گرسنگی و کاهش ظرفیت مقابله مواجه می شوند.

در ماه مارس، IPC پیش‌بینی کرد که احتمالاً تا پایان ماه مه قحطی در شمال غزه رخ خواهد داد. با این حال، روز سه‌شنبه اعلام شد که میزان غذا و سایر مواد مغذی تحویل‌شده به آنجا در ماه‌های مارس و آوریل افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که این افزایش ها «به نظر می رسد به طور موقت وضعیت در شمال را کاهش داده است». و در ادامه: «در این زمینه، شواهد موجود نشان نمی‌دهد که در حال حاضر قحطی وجود دارد».

سالی ابی خلیل، مدیر خاورمیانه گروه کمک آکسفام، که بر روی گزارش IPC کار می کرد، گفت که بهبود جزئی در شرایط در شمال غزه نشان می دهد که اسرائیل قادر به پایان دادن به بحران گرسنگی است.

ابی خلیل گفت: «ارقام در این گزارش شاهد شرم‌آوری است بر عدم توجه رهبران جهان به هشدارهای قبلی و پاسخگو دانستن اسرائیل برای استفاده عمدی از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی».

ارقام موجود در این گزارش شاهد شرم آور عدم توجه رهبران جهان به هشدارهای قبلی و پاسخگو دانستن اسرائیل به دلیل استفاده عمدی از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی است.
– ابی خلیل، مدیر خاورمیانه گروه کمک آکسفام، که بر روی این گزارش کار کرده است

در اوایل ماه مه، ارتش اسرائیل نیروهای زمینی را به شهر رفح در جنوب غزه فرستاد و بیش از یک میلیون نفر که بسیاری از آنها قبلاً از خانه‌های خود آواره شده بودند، به منطقه‌ای ساحلی که فاقد زیرساخت‌های اولیه بود گریختند و آنها را به شدت آسیب‌پذیر کرد.

عملیات نظامی گذرگاه مرزی رفح با مصر را بسته و ارسال کمک‌ها را در گذرگاه مرزی کرم شالوم با اسرائیل متوقف کرد. در این گزارش آمده است که وضعیت در جنوب از آن زمان بدتر شده است.

سازمان ملل و گروه های امدادی گفته اند که بحران گرسنگی غزه ساخته دست بشر است. بیشتر موارد گرسنگی شدید و گسترده در نقاطی از جهان رخ می دهد که برای کمک رسانی غیرقابل دسترس است و جمعیت آنها به دلیل سال ها خشکسالی ضعیف شده اند. به گفته گروه های امدادی، قبل از 7 اکتبر، سوءتغذیه نسبتا کمی در غزه وجود داشت.

بازوی ارتش اسرائیل موسوم به COGAT که مسئول اجرای سیاست دولت در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه است، روز سه شنبه گفت که “کمک های بیشتری وارد غزه می شود.” این در تضاد با موضع متحدان اسرائیل است که ماه هاست از این کشور خواسته اند کمک ها را افزایش دهد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت: ما همچنان از اسرائیل می خواهیم تا شرایط بهتری را برای ارسال کمک در نوار غزه ایجاد کند. او همچنین گفت که “غیرقابل قبول” است که سیستم اسرائیل برای گزارش مکان های آژانس های کمک رسانی – سیستمی که به عنوان اجتناب از درگیری شناخته می شود – همچنان ناکارآمد باشد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، روز دوشنبه خواستار لغو تمامی محدودیت‌ها در گذرگاه‌های مرزی مختلف با نوار غزه شدند.

بر اساس گزارش IPC، بیش از نیمی از خانوارهای غزه مجبور شدند لباس های خود را با پول برای خرید مواد غذایی مبادله کنند و یک سوم زباله ها را برای فروش جمع آوری کردند. بیش از نیمی از خانواده ها اغلب چیزی برای خوردن نداشتند و بیش از 20 درصد خانواده ها مجبور بودند تمام روزها و شب ها را بدون غذا بگذرانند.

IPC زمانی قحطی را به رسمیت می شناسد که حداقل 20 درصد از خانواده ها در یک منطقه از کمبود شدید مواد غذایی رنج می برند، حداقل 30 درصد از کودکان از سوء تغذیه حاد رنج می برند و حداقل دو بزرگسال یا چهار کودک از هر 10000 نفر هر روز بر اثر گرسنگی یا بیماری می میرند. مربوط به سوء تغذیه هستند. از زمان آغاز به کار IPC در سال 2004، رویکرد آن تنها دو قحطی را شناسایی کرده است: در سومالی در سال 2011 و در سودان جنوبی در سال 2017.

پس از آنکه این گروه در ماه مارس هشدار داد که غزه با قحطی قریب‌الوقوع مواجه است، آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، خواست تا مقررات اضطراری برای اسرائیل صادر کند تا از آنچه که «گرسنگی نسل‌کشی» مردم فلسطین می‌خواند، جلوگیری کند. این درخواست بخشی از شکایت گسترده تر آفریقای جنوبی بود که اسرائیل را به نسل کشی در غزه متهم می کرد، اتهامی که اسرائیل آن را رد می کند.

یک ماه پیش، دادگاه مستقر در لاهه به اسرائیل دستور داد تا “فورا” حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند. این کشور بر نیاز به گذرگاه های زمینی باز به عنوان بخشی از فراخوان خود برای “تحویل بدون مانع” کمک های بشردوستانه تاکید کرد. حمله به رفح ادامه دارد، اما این دستور فشار جهانی را بر اسرائیل برای کاهش حملات خود و محدود کردن تلفات غیرنظامیان افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید