دادگاه عالی برزیل، داشتن ماری جوانا برای استفاده شخصی را جرم زدایی کرد


ریودوژانیرو (AP) – دادگاه عالی برزیل روز سه‌شنبه به جرم‌زدایی از ماری‌جوانا برای استفاده شخصی رأی داد. این کشور را به یکی از آخرین کشورهای آمریکای لاتین تبدیل می کند که این گام را برداشته است. این اقدام می تواند جمعیت عظیم زندانیان را کاهش دهد.

در رای گیری نهایی روز سه شنبه، اکثریت قضات دادگاه یازده نفره از زمان آغاز مذاکرات در سال 2015، به نفع جرم زدایی صحبت کرده اند.

قضات هنوز باید تعیین کنند که حداکثر چه مقدار ماری جوانا برای استفاده شخصی در نظر گرفته می شود و این حکم چه زمانی لازم الاجرا می شود. این باید تا چهارشنبه تکمیل شود.

همه قضاتی که رای مثبت دادند گفتند که جرم زدایی باید به داشتن ماری جوانا در مقادیر مناسب برای استفاده شخصی محدود شود. فروش مواد مخدر باید غیرقانونی باقی بماند.

در سال 2006، پارلمان برزیل قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن افرادی که با مقادیر کمی مواد مخدر از جمله ماری جوانا گرفتار می شوند، با مجازات های جایگزین مانند خدمات اجتماعی مجازات می شوند. کارشناسان می گویند این قانون بسیار مبهم بود و مقدار مشخصی را مشخص نکرده بود تا برای مجریان قانون و قضات تشخیص استفاده خصوصی و قاچاق مواد مخدر آسان شود.

پلیس به دستگیری افرادی که مقادیر کمی مواد مخدر حمل می کردند به اتهام قاچاق مواد مخدر ادامه داد و جمعیت زندانیان برزیل همچنان رو به افزایش بود.

ایلونا می‌گوید: «اکثر بازداشت‌شدگان پیش از محاکمه و کسانی که به‌خاطر قاچاق مواد مخدر در برزیل محکوم شده‌اند، مجرمانی برای اولین بار هستند که مقادیر کمی مواد غیرقانونی حمل می‌کردند و در طی عملیات‌های معمول پلیس دستگیر شدند، بدون سلاح و بدون هیچ مدرکی دال بر ارتباط با جنایات سازمان‌یافته». سابو، رئیس مؤسسه ایگاراپه، یک اتاق فکر متمرکز بر امنیت عمومی.

کنگره با ارائه یک پیشنهاد جداگانه برای تشدید قوانین مواد مخدر به مذاکرات جاری دادگاه عالی پاسخ داد، که باعث پیچیده‌تر شدن چشم‌انداز قانونی پیرامون مالکیت ماری جوانا می‌شود.

در ماه آوریل، سنا اصلاحیه قانون اساسی را تصویب کرد که داشتن هر مقدار مواد غیرقانونی را جرم انگاری می کند. کمیته قانون اساسی مجلس عوام این پیشنهاد را در 12 ژوئن تصویب کرد. قبل از اینکه به رای گیری برسد، باید حداقل یک کمیته دیگر را تصویب کند.

اگر قانونگذار چنین اقدامی را تصویب کند، قانون بر تصمیم دیوان عالی کشور ارجحیت دارد، اما همچنان به دلایل قانون اساسی قابل اعتراض است.

رودریگو پاچکو، رئیس سنا، در گفت‌وگو با خبرنگاران در برازیلیا، پایتخت، گفت که این وظیفه دیوان عالی نیست که در مورد این موضوع تصمیم گیری کند.

او گفت: «راه مناسبی برای پیشبرد این بحث وجود دارد و آن از طریق فرآیند قانونگذاری است. این چیزی است که آشکارا بحث های گسترده ای را برانگیخته است و موضوعی است که کنگره را مورد توجه قرار می دهد.

سال گذشته، یک دادگاه برزیلی به برخی از بیماران اجازه داد تا حشیش را برای اهداف دارویی بکارند، پس از اینکه مقامات بهداشتی دستورالعمل‌هایی را در مورد فروش داروهای مشتق شده از شاهدانه در سال 2019 تصویب کردند. با این حال، برزیل یکی از معدود کشورهای آمریکای لاتین است که در اختیار داشتن مقادیر کم مواد مخدر برای استفاده شخصی غیرقانونی نیست.

فعالان و محققان حقوقی در کشوری که جمعیت آن سومین زندانی در جهان است، مدتهاست که منتظر حکم دادگاه عالی هستند. منتقدان قوانین فعلی می‌گویند که مصرف‌کنندگان مواد مخدر که حتی با مقادیر کم دستگیر می‌شوند، مرتباً به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم می‌شوند و در زندان‌های شلوغ محبوس می‌شوند، جایی که مجبور می‌شوند به باندهای زندان بپیوندند.

کریستیانو مارونا، مدیر JUSTA، یک گروه جامعه مدنی با تمرکز بر سیستم قضایی، گفت: «امروز، قاچاق انسان دلیل اصلی حبس در برزیل است.

بر اساس گزارش World Prison Brief، پایگاه داده ای که چنین ارقامی را جمع آوری می کند، برزیل پس از ایالات متحده و چین در رتبه اول در میان کشورهایی با بالاترین جمعیت زندانی قرار دارد.

بر اساس آمار رسمی، حدود 852000 نفر در برزیل تا دسامبر 2023 از آزادی خود محروم شده اند. از این تعداد، تقریباً 25 درصد به دلیل نگهداری یا قاچاق مواد مخدر دستگیر شدند. زندان های برزیل بیش از حد شلوغ هستند و شهروندان سیاهپوست به طور نامتناسبی حضور دارند که بیش از دو سوم جمعیت زندانیان را تشکیل می دهند.

یک مطالعه اخیر توسط موسسه تحقیقاتی و آموزشی برزیلی Insper نشان داد سیاه‌پوستانی که توسط پلیس کشف می‌شوند دارای مواد مخدر هستند، کمی بیشتر از سفیدپوستان به عنوان قاچاقچی مواد مخدر متهم می‌شوند. نویسندگان بیش از 3.5 میلیون رکورد از دبیرخانه امنیت عمومی سائوپائولو را از سال 2010 تا 2020 تجزیه و تحلیل کردند.

یک گام به جلو در سیاست مواد مخدر برزیل! چیکو آلنکار، نماینده چپ‌گرا، پس از صدور حکم در ایکس نوشت: این موضوع سلامت عمومی است، نه امنیت و بازداشت.

همانند سایر کشورهای منطقه مانند آرژانتین، کلمبیا و مکزیک، استفاده پزشکی از حشیش در برزیل مجاز است، هرچند به میزان بسیار محدود.

اروگوئه استفاده از ماری جوانا را به طور کامل قانونی کرده است و استفاده تفریحی برای بزرگسالان در برخی از ایالت های ایالات متحده قانونی است. کلمبیا به مدت یک دهه است که مالکیت ماری جوانا را غیرقانونی کرده است، اما قانونی برای تنظیم استفاده تفریحی ماری جوانا به طوری که بتوان آن را به طور قانونی به فروش رساند، در ماه اوت در سنا شکست خورد. کلمبیایی ها مجاز به حمل مقادیر کمی ماری جوانا هستند، اما فروش آن برای مقاصد تفریحی قانونی نیست.

همین امر در مورد اکوادور و پرو نیز صدق می کند. هم توزیع و هم مالکیت در ونزوئلا غیرقانونی است.

دادگاه عالی آرژانتین در سال 2009 حکم داد که مجازات بزرگسالان به دلیل استفاده از ماری جوانا در صورتی که به دیگران آسیب نرساند، خلاف قانون اساسی است. اما قانون تغییر نکرده است و مصرف کنندگان همچنان دستگیر می شوند، حتی با وجود اینکه اکثر پرونده ها توسط قضات رد می شوند.

اروگوئه اولین کشوری بود که در سال 2013 ماری جوانا را برای استفاده تفریحی قانونی کرد، اما اجرای آن تا سال 2017 اتفاق نیفتاد. کل صنعت اروگوئه، از تولید تا توزیع، تحت کنترل دولت است و کاربران ثبت نام شده می توانند تا 40 گرم ماری جوانا را در ماه از داروخانه ها خریداری کنند. خرید

___

سا پسوا از سائوپائولو گزارش داد. روزنامه نگاران آسوشیتدپرس رجینا گارسیا کانو و مانوئل روئدا در این گزارش مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید