رئیس جمهور کنیا هجوم به پارلمان را تهدیدی امنیتی خواند و وعده آرامش “به هر قیمتی” را داد.


نایروبی، کنیا (AP) – رئیس‌جمهور کنیا یورش روز سه‌شنبه به پارلمان را تهدیدی برای امنیت ملی خواند و قول داد که پس از ورود هزاران معترض به قانون جدید مالی به ساختمان، بخش‌هایی از ساختمان، چنین ناآرامی‌ها «به هیچ قیمتی» تکرار نخواهد شد. سوخت و نمایندگان را فراری داد. این مستقیم ترین حمله به دولت در چند دهه گذشته بود.

روزنامه‌نگاران دست‌کم سه جسد را در خارج از مجتمع دیدند که در آن پلیس تیراندازی کرد و کادر پزشکی پنج کشته دیگر را گزارش کردند. درگیری ها به شهرهای دیگر هم کشیده شد. هیچ اطلاعات فوری در مورد دستگیری وجود ندارد.

روتو گفت: «رویدادهای امروز نقطه عطفی مهم در پاسخ ما به تهدیدات علیه امنیت ملی ما است. وزیر دفاع کنیا گفت که ارتش برای حمایت از پلیس در زمان “اضطرار امنیتی” و “شکستن زیرساخت های حیاتی” مستقر شده است.

معترضان خواستار آن بودند که قانونگذاران به لایحه ای که مالیات های جدیدی را بر قطب اقتصادی شرق آفریقا وضع می کند، رای منفی دهند، جایی که ناامیدی به دلیل هزینه های بالای زندگی در آن موج می زند. جوانانی که به روتو به قدرت رای دادند در میان تشویق برای وعده های او برای کمک اقتصادی به خیابان ها آمدند تا علیه اصلاحات پرپیچ و خم اعتراض کنند.

اما قانونگذاران به تصویب این قانون رای دادند و سپس از طریق یک تونل فرار کردند، زیرا معترضان بر پلیس مانور دادند و به داخل اتاق رفتند. آتش بعدا خاموش شد.

انجمن پزشکی کنیا و سایر سازمان‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که حداقل پنج نفر هنگام مداوای مجروحان هدف گلوله قرار گرفتند. بیش از 30 نفر مجروح شدند که حداقل 13 نفر از آنها در اثر گلوله جنگی بودند. پلیس به سوی معترضانی که در یک چادر پزشکی در کلیسای مجاور به دنبال معالجه بودند، گلوله های واقعی شلیک کرد و گاز اشک آور پرتاب کرد. در جای دیگری در شهر، بیمارستان ملی کنیاتا اعلام کرد که 45 “قربانی” را پذیرفته است.

فردی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود را در پرچم کنیا پیچیده و با خود بردند. یک نفر دیگر با سر در ناودان در پیاده رو دراز کشیده بود.

به گفته نت بلاکز، سرویس اینترنت در این کشور به طور قابل توجهی کندتر شد و باعث «اختلال قابل توجهی» شد و حداقل یکی از پخش‌کننده‌ها بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «ما از مقامات تهدید به تعطیلی دریافت کرده‌ایم».

روتو در خارج از نایروبی برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا حضور داشت. انتظار می رفت او لایحه مالی را در این هفته امضا کند. او دو هفته فرصت دارد تا اقدام کند، اما رهبران مذهبی و دیگر رهبران از او می خواهند در این مورد تجدید نظر کند.

دفتر فرماندار نایروبی، یکی از اعضای حزب حاکم نیز روز سه شنبه برای مدت کوتاهی در آتش سوخت. دود از نمای سفید بیرون ریخت. برای مهار آتش از ماشین های آب پاش پلیس استفاده شد.

صدای تظاهرکنندگان شنیده می شد که می گفتند: “ما می آییم تا همه سیاستمداران را بگیریم.”

کمیسیون حقوق بشر کنیا ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد پلیس به سمت معترضان تیراندازی می‌کند و از روتو می‌خواهد که فوراً دستور “توقف قتل” را صادر کند.

رئیس جمهور در عوض گفت که دولت “تمام منابع” را برای تضمین نظم بسیج کرده است.

روز یکشنبه، روتو با گفتن اینکه به جوانان کنیایی که در تظاهرات قبلی وظایف دموکراتیک خود را انجام داده اند، افتخار می کند، سعی کرد تنش های فزاینده عمومی را آرام کند. این سیاستمدار که خود را یک “هواپیمایی” از یک پیشینه متواضع توصیف کرد، گفت که به نگرانی های آنها رسیدگی خواهد کرد.

جوانان گفته بودند که با افزایش سرسام آور قیمت سوخت، غذا و سایر اقلام ضروری، برای دور نگه داشتن دولت متحد خواهند شد. در نایروبی، یک مرکز منطقه‌ای برای مهاجران و محل مجتمع سازمان ملل، نابرابری میان کنیایی‌ها و همچنین ناامیدی طولانی مدت از فساد دولتی عمیق‌تر شده است.

مقاومت در برابر قانون مالی بخش های بزرگی از کشور را متحد کرده است. برخی از آنها به صراحت درگیری های قبیله ای را که کنیا را در گذشته متلاشی کرده است، رد می کنند. برخی که با شور و اشتیاق از روتو حمایت کرده بودند احساس می کردند به آنها خیانت شده است.

“من به دروغ های او افتادم. اسکار ساینا جوان هفته گذشته به آسوشیتدپرس گفت: اکنون اینجا ایستاده ام و پشیمانم که چرا به او رای دادم.

در حالی که انبوهی از تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه در خیابان‌ها سرازیر شدند، تظاهرات در سایر نقاط کشور – از جمله در شهر ریاست‌جمهوری نایواشا، که در آن تظاهرکنندگان شعار می‌دادند «روتو باید برود» آغاز شد.

یک شاهد گفت که معترضان سعی کردند به ساختمان دولتی در شهر ناکورو در غرب یورش ببرند. درگیری ها در شهر کیسومو در کنار دریاچه غربی رخ داد. فرماندار مومباسا، دومین شهر بزرگ کنیا، به معترضان خارج از دفترش پیوست و حمایت خود را از آنها اعلام کرد.

روزنامه نیشن گزارش داد که معترضان دفاتر حزب حاکم در امبو در مرکز کنیا را به آتش کشیدند. تلویزیون شهروندی تصاویری از نیری در مرکز کنیا از رویارویی پلیس با معترضان در خیابان های سیگاری را نشان داد.

یک گردهمایی ملی از اسقف های کاتولیک از پلیس خواست تا به معترضان حمله نکند و از دولت خواستند به نگرانی های شهروندان در مورد مالیات های “غیر موجه” پاسخ دهد. در این بیانیه آمده است: “کشور در حال خونریزی است… خانواده ها به شدت رنج می برند.”

هفته گذشته دو نفر در اعتراضات مشابه جان باختند. گروه های جامعه مدنی زنگ خطر را به صدا درآوردند که انتظار می رود سرکوب شدید اعتراضات انجام شود.

فیث اودیامبو، رئیس انجمن حقوق کنیا، روز سه‌شنبه گفت که 50 کنیایی از جمله دستیار شخصی او توسط افرادی که گمان می‌رود افسران پلیس باشند، «ربوده شده‌اند». گروه‌های جامعه مدنی گفتند که برخی از آنها در تظاهرات پر سر و صدا بودند و پیش از تظاهرات روز سه‌شنبه از خانه‌ها، محل‌های کار و اماکن عمومی برده شدند.

دیپلمات‌های 13 کشور غربی از جمله ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کردند که از صحنه‌های بیرون پارلمان شوکه شده‌اند و از خشونت و ربوده شدن معترضان ابراز نگرانی کردند.

مقامات پلیس فوراً به درخواست‌هایی که به دنبال اظهار نظر بودند، پاسخ ندادند. موسی وتانگولا، رئیس پارلمان به بازرس کل پلیس دستور داده بود تا اطلاعاتی در مورد محل اختفای افراد گمشده ارائه کند.

همچنین روز سه‌شنبه، صدها افسر پلیس کنیا، که مدت‌ها توسط گروه‌های حقوق بشر و دیگران متهم به نقض حقوق بشر بودند، وارد هائیتی شدند تا یک نیروی چندملیتی تحت حمایت سازمان ملل متحد را علیه باندهای قدرتمندی که کشور را تحت کنترل خود دارند، رهبری کنند. این عملیات در کنیا با یک چالش قانونی روبرو است، اما دولت روتو آن را با تشکر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده انجام داد.

___

اخبار AP آفریقا: https://apnews.com/hub/africa

دیدگاهتان را بنویسید