اوکراین و مولداوی مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را آغاز کردند، اما الحاق احتمالا سال ها طول می کشد


بروکسل (AP) – اتحادیه اروپا مذاکرات الحاق با اوکراین را روز سه شنبه، یک دهه پس از اشغال شبه جزیره کریمه توسط نیروهای روسیه برای جلوگیری از نزدیک شدن این کشور به غرب آغاز کرد. این بخشی از زنجیره حوادثی بود که دو همسایه را در مسیر جنگ قرار داد.

مذاکرات الحاق اوکراین در یک کنفرانس بین دولتی در لوکزامبورگ آغاز شد. تنها چند ساعت بعد، مولداوی نیز مذاکرات الحاق خود را آغاز کرد. این رویدادها نقطه عطف مهمی در مسیر دو کشور به سوی اتحادیه اروپا هستند، اما هنوز ممکن است سال ها تا تکمیل آنها باقی بماند.

دنیس شمیهال، نخست وزیر اوکراین در سخنرانی افتتاحیه خود که از طریق لینک ویدئویی ارائه شد، این روز را “روزی تاریخی” توصیف کرد که “فصل جدیدی” را در روابط کشورش با اتحادیه به ویژه با توجه به تهدید مداوم جنگ با روسیه رقم زد.

ما کاملا آگاه هستیم که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در مسیر الحاق وجود دارد. ما برای آن آماده ایم. ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم به سرعت حرکت کنیم و به غیرممکن‌ها برسیم.»

حاجه لهبیب وزیر امور خارجه بلژیک که کشورش در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، این حادثه را “لحظه ای تاریخی برای همه ما و نقطه عطفی در روابط ما” خواند.

لهبیب گفت اتحادیه اروپا «جنگ تجاوزکارانه غیرقابل توجیه و بی‌اساس روسیه علیه اوکراین» را محکوم می‌کند و مقاومت مردم اوکراین را ستایش می‌کند. وی افزود که اتحادیه به حمایت از اوکراین در این جنگ “تا زمانی که لازم باشد و به شدت لازم باشد” ادامه خواهد داد.

هیئت اوکراینی در لوکزامبورگ توسط اولگا استفانیشینا، معاون نخست وزیر در امور اروپا و اروپا آتلانتیک رهبری می شد. این یک لحظه واقعاً تاریخی برای کشور من است. او هنگام ورود به مراسم به خبرنگاران گفت: تمام ملت پشت این تصمیم متحد هستند.

استفانیشینا گفت که امید مرتبط با آغاز مذاکرات به شهروندان اوکراین “قدرت اخلاقی برای ادامه مقاومت در برابر تهاجم روسیه” می دهد.

کنفرانس های بین دولتی به طور رسمی روند همسویی قوانین و استانداردهای دو کشور را با قوانین بلوک 27 کشوری که به شدت نگران فساد در هر دو کشور است، آغاز کرده است. با این حال، انتظار نمی رود مذاکرات واقعی برای چند ماه آغاز شود.

اوکراین و مولداوی در روزها و هفته های پس از تهاجم روسیه در فوریه 2022 برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست دادند. در ژوئن 2022، سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا به سرعت الحاق را رسمی کردند. با این حال، از آن زمان تاکنون، پیشرفت برای کیف کندتر بوده است و اگر عضویت اصلا اتفاق بیفتد، ممکن است سال ها طول بکشد.

مذاکرات الحاق با ترکیه تقریباً دو دهه بدون نتیجه به طول انجامید.

با این حال، شروع گفتگوها نشانه قوی دیگری از همبستگی با اوکراین است که فراتر از حمایت مالی اتحادیه اروپا است که حدود 100 میلیارد یورو (107 میلیارد دلار) تخمین زده می شود. این همچنین نشان از حمایت از مولداوی است که مشکلات خاص خود را با روسیه دارد.

نخست وزیر دورین ریسین گفت: “این یک رویداد تاریخی برای ما در یک زمان تاریخی برای اروپا است و نشان دهنده تعهد قوی هر دو طرف به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در اروپا است.” ما از هیچ تلاشی برای رسیدن به هدف استراتژیک خود یعنی عضویت در اتحادیه اروپا دریغ نخواهیم کرد.

از زمانی که روسیه در سال 2022 به اوکراین حمله کرد، مولداوی همسایه خود با بحران های متعددی مواجه شده است که در برخی مواقع این نگرانی را ایجاد می کند که این کشور نیز در تیررس روسیه قرار گیرد، از حملات موشکی نادرست به خاک مولداوی تا بحران انرژی ناشی از قطع شدن گاز مسکو.

ریسین به خبرنگاران گفت: ما عمیقاً تحت تأثیر جنگ وحشیانه روسیه در اوکراین هستیم و در مسائل امنیتی و همچنین در مورد پیوستن به اتحادیه اروپا به یکدیگر کمک می کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

کشورهای نامزد باید قوانین و استانداردهای خود را در 35 حوزه سیاستی که به عنوان فصل شناخته می شوند، با قوانین اتحادیه اروپا تطبیق دهند. این موارد از جابجایی آزاد کالا، ماهیگیری، مالیات، انرژی و محیط زیست تا حقوق قانونی و امنیت را شامل می شود.

برای باز کردن یا بسته شدن فصل های جدید، رضایت یکپارچه همه 27 کشور عضو مورد نیاز است. این به کشورهای اتحادیه اروپا فرصت کافی برای درخواست کار بیشتر یا به تاخیر انداختن روند می دهد.

مجارستان که در ماه ژوئیه ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را از بلژیک به دست می گیرد، به طور معمول حمایت اتحادیه اروپا و ناتو از اوکراین را خنثی کرده است.

ما هنوز در ابتدای فرآیند انتخاب هستیم. گفتن اینکه اوکراین در چه مرحله ای قرار دارد بسیار دشوار است. یانوش بوکا، وزیر امور اروپایی مجارستان هنگام ورود به محل برگزاری، گفت: همانطور که من می بینم، هنوز با معیارهای الحاق فاصله زیادی دارد.

اوکراین با لهستان، اسلواکی، مجارستان و رومانی اعضای اتحادیه اروپا هم مرز است و در صورت پیوستن به این اتحادیه از فرانسه پیشی خواهد گرفت و به بزرگترین عضو اتحادیه تبدیل خواهد شد. مرکز ثقل اوکراین بیشتر به شرق خواهد رفت. الحاق اوکراین به عنوان بزرگترین تولیدکننده غلات، تأثیر زیادی بر سیاست کشاورزی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

اوکراین به همراه مولداوی به صف طولانی نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپا – آلبانی، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان و ترکیه- می‌پیوندد که سال‌ها امیدوار به عضویت بودند و از پیشرفت سریع کیف ناامید شده‌اند. آرام

اوکراین می خواهد تا سال 2030 به آن ملحق شود، اما ابتدا باید ده ها اصلاحات نهادی و قانونی را انجام دهد. این فهرست عظیم شامل اقداماتی برای مبارزه با فساد و همچنین اصلاحات جامع در مدیریت عمومی و قوه قضائیه است.

دیدگاهتان را بنویسید