یک کاوشگر ماه چینی با اولین نمونه های جهان از سمت دور ماه به زمین باز می گردد


بانکوک (AP) – کاوشگر Chang'e 6 چین برای اولین بار در جهان با نمونه های سنگ و خاک از سمت دور ماه که کمی کاوش شده بود، به زمین بازگشت.

این کاوشگر بعد از ظهر سه شنبه در منطقه مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمد.

ژانگ کجیان، مدیر آژانس فضایی چین در یک کنفرانس خبری تلویزیونی پس از فرود گفت: «من بدین وسیله اعلام می‌کنم که مأموریت اکتشافی Chang'e 6 در ماه یک موفقیت کامل بود.

دانشمندان چینی بر این باورند که نمونه های بازگردانده شده حاوی سنگ های آتشفشانی 2.5 میلیون ساله و مواد دیگری هستند که دانشمندان امیدوارند پاسخی به سوالات مربوط به تفاوت های جغرافیایی در دو سوی ماه بدهد.

جلو همان چیزی است که از زمین می بینید و پشت آن رو به فضا است. کوه‌ها و دهانه‌های برخوردی نیز در قسمت پشتی دیده می‌شوند که با سطوح نسبتاً مسطح قابل مشاهده در قسمت جلویی تضاد دارند.

کاوشگر در حوضه Aitken قطب جنوبی ماه فرود آمد، دهانه برخوردی که بیش از 4 میلیارد سال پیش شکل گرفت. نمونه‌هایی که دانشمندان انتظار دارند احتمالاً از لایه‌های مختلف حوضه می‌آیند که آثاری از رویدادهای زمین‌شناختی مختلف را در گاه‌شماری طولانی آن نشان می‌دهد، مانند زمانی که ماه جوان‌تر بود و منطقه‌ای فعال در داخل خود داشت که قادر به تولید سنگ‌های آتشفشانی بود.

در حالی که مأموریت‌های قبلی ایالات متحده و شوروی نمونه‌هایی را از سمت رو به زمین ماه جمع‌آوری کرده‌اند، مأموریت چینی اولین نمونه‌ای از سمت رو به زمین بود.

ریچارد دی گریجس، استاد اخترفیزیک در دانشگاه مک کواری استرالیا، گفت: «این اولین بار در جهان است، زیرا این اولین بار است که کسی موفق شده است از سمت دور ماه پرواز کند و نمونه‌هایی را بیاورد.

برنامه ماه بخشی از رقابت فزاینده با ایالات متحده – که هنوز در اکتشافات فضا پیشرو است – و سایر کشورها از جمله ژاپن و هند است. چین ایستگاه فضایی خود را در مدار قرار داده است و به طور منظم خدمه را به آنجا می فرستد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پیام تبریکی به تیم چانگ ای ارسال کرد و گفت که این یک “دستاورد برجسته در تلاش های کشورمان برای تبدیل شدن به یک قدرت فضایی و فناوری” است.

کاوشگر در 3 می زمین را ترک کرد و سفر آن 53 روز به طول انجامید. کاوشگر درون هسته زمین حفاری کرد و سنگ را از سطح بیرون آورد.

زونگیو یوئه، زمین شناس آکادمی علوم چین، در بیانیه ای در Innovation گفت: این نمونه ها “انتظار می رود به یکی از اساسی ترین سوالات علمی در اکتشاف ماه پاسخ دهند: کدام فعالیت زمین شناسی مسئول تفاوت های بین دو طرف است؟” دوشنبه، مجله ای که با همکاری آکادمی علوم چین منتشر شد.

چین در سال‌های اخیر چندین ماموریت موفقیت‌آمیز به ماه انجام داده است و قبلاً نمونه‌هایی را از سمت رو به زمین ماه با کاوشگر Chang'e 5 جمع‌آوری کرده است.

آنها همچنین امیدوارند که کاوشگر بتواند موادی را که حاوی آثار برخورد شهاب سنگ از گذشته ماه است، بازگرداند. این ماده می تواند روزهای اولیه منظومه شمسی را روشن کند. دی گریس که همچنین مدیر اجرایی موسسه بین المللی علوم فضایی است، گفت: نظریه ای وجود دارد که ماه به عنوان نوعی جاروبرقی عمل می کند و تمام شهاب سنگ ها و زباله های دوران اولیه منظومه را جذب می کند تا به زمین برخورد نکنند. پکن.

چین گفته است که نمونه ها را با دانشمندان بین المللی به اشتراک می گذارد، اما نگفته است که دقیقا کدام کشورها.

___

اولیویا ژانگ، تهیه کننده ویدیوی AP در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید