مرگ حجاج در مکه توجه را به عالم اموات حج جلب می کند


قاهره – بیش از 1300 نفر در حج امسال در عربستان سعودی جان باختند. به گفته دولت عربستان، اکثریت قریب به اتفاق آنها مجوز نداشتند. بسیاری پس از پرداخت هزاران دلار به اپراتورهای تور غیرقانونی، کیلومترها در گرمای سوزان راه رفتند.

در حالی که زائران مجاز در شهر مقدس مکه با اتوبوس های مجهز به تهویه مطبوع جابجا می شوند و در چادرهای مجهز به تهویه مطبوع می خوابند، زائران ثبت نام نشده اغلب در معرض عوامل قرار می گیرند. در روزهای اخیر، با افزایش دمای هوا به بالای 49 درجه، برخی از زائران گزارش دادند که مردم را در حال غش کردن و اجساد در حال راه رفتن در خیابان مشاهده کردند.

فهد بن عبدالرحمن الجلجل، وزیر بهداشت عربستان سعودی روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی گفت 83 درصد از 1301 مرگ گزارش شده به دلیل زائران غیرمجاز بوده است.

او گفت: «افزایش دما در فصل حج امسال یک چالش بزرگ بود. متأسفانه – و این برای همه ما دردناک است – کسانی که مجوز حج نداشتند مجبور بودند مسافت زیادی را زیر نور خورشید پیاده روی کنند.

اظهارات الجلجل پس از چند روز سکوت از سوی دولت سعودی در قبال کشته شدگان در حج انجام شد، مراسمی سخت و عمیقاً معنوی که از مسلمانان انتظار می رود در صورت امکان حداقل یک بار در زندگی خود انجام دهند.

با نزدیک به 2 میلیون زائر در سال، مرگ آنها بر اثر استرس گرما، بیماری یا شرایط مزمن غیر معمول نیست. مشخص نیست که آیا تعداد قربانیان در سال جاری بیشتر از حد معمول بوده است، زیرا عربستان سعودی به طور مرتب این آمار را منتشر نمی کند. بر اساس مطالعه ای که در آن زمان انجام شد، در سال 1985، بیش از 1700 نفر در اطراف اماکن مقدس جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها به دلیل استرس گرما بودند.

اما از آنجایی که بسیاری از کشته‌شدگان مجوز نداشتند، ارقام امسال دنیای زیرزمینی متشکل از تورگردانان غیرقانونی و قاچاقچیانی را نشان داد که از مسلمانان سود می‌برند و از این سفر ناامید هستند.

این مرگ‌ها همچنین بر شکست آشکار رویه‌های امنیتی و مهاجرتی عربستان سعودی تاکید کرد. هدف از این اقدامات جلوگیری از سفر زائران ثبت نام نشده به عتبات عالیات است. این اقدامات همچنین شامل یک حلقه امنیتی در اطراف مکه است که هفته ها قبل از مراسم حج بسته است.

یک مقام ارشد سعودی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت، علیرغم این تلاش‌ها، حدود 400000 نفر غیرقانونی در سال جاری برای زیارت تلاش کردند.

مقامات سعودی به درخواستی برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

با این حال، در مصاحبه با نیویورک تایمز، مجریان تورهای حج، زائران و بستگان مردگان به راحتی از حفره هایی که به مردم اجازه می دهد تا قبل از مراسم حج با ویزای توریستی یا بازدیدکننده وارد کشور پادشاهی شوند، استفاده کردند. آنها گفتند، پس از ورود، شبکه ای از دلالان و قاچاقچیان غیرقانونی را می بینند که خدمات خود را ارائه می دهند، پول آنها را می گیرند و گاهی اوقات آنها را به حال خود رها می کنند.

به نظر می رسد تعداد زائران ثبت نام نشده امسال به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی در کشورهایی مانند مصر و اردن افزایش یافته است. بسته رسمی حج می تواند بین 5000 تا 10000 دلار هزینه داشته باشد، بسته به کشور مبدا زائر – بسیار فراتر از توان مالی بسیاری از زائرانی که می خواهند سفر را انجام دهند.

مروه، یک زن 32 ساله مصری که والدینش بدون اجازه رسمی حج امسال را انجام دادند، گفت که آنها حدود 2000 دلار برای سفر خود از طریق یک نماینده در مصر و یک دلال در عربستان سعودی پرداخت کردند. او گفت که آنها احساس می کردند که باید به زودی آنجا را ترک کنند زیرا با کاهش ارزش پول مصر، پس انداز آنها هر سال کاهش می یابد. مروه برای جلوگیری از عواقب قانونی فقط با نام کوچکش درخواست کرد.

چندین کشور که تعداد زیادی از زائران کشته شده را ثبت کردند، به سرعت به این پیامدها واکنش نشان دادند.

روز جمعه، رئیس جمهور تونس که بیش از 50 زائر کشته شده را شمارش کرد، وزیر امور مذهبی را برکنار کرد. در اردن، جایی که حداقل 99 زائر جان باختند، دادستان ها تحقیقاتی را در مورد مسیرهای غیرقانونی حج آغاز کردند. و در مصر، مقامات اعلام کردند که مجوز 16 شرکتی را که بدون ارائه خدمات کافی برای زائران ویزا صادر کرده بودند، لغو خواهند کرد.

ایمان احمد، یکی از مالکان تورهای الایمان در قاهره، می گوید: «طمع زیادی در این تجارت وجود دارد.

احمد گفت که از اعزام زائران ثبت نام نشده در بسته های حج امتناع کرده است، اما سایر اپراتورهای تور مصری و کارگزاران سعودی با این کار پول زیادی به دست آورده اند.

به گفته برادرش احمد، یکی از زائران ثبت نشده که جان باخت، صفاء التواب، مادربزرگ شهر الاقصر مصر بود. برادرش گفت که التواب، 55 ساله، مجوز حج دریافت نکرده بود، اما یک شرکت تور مصری را پیدا کرد که او را حدود 3000 دلار برد.

برادرش گفت وقتی او ماه گذشته به عربستان سعودی سفر کرد، نمی دانست که قوانین را زیر پا می گذارد. او پس از ورود به بستگانش گفت که در محل اقامت نامناسبی قرار گرفته و اجازه خروج از خانه را نداشته است. برادرش گفت، اگرچه اپراتور تور قول داده بود که اتوبوس های مجهز به تهویه مطبوع را برای زائران به اطراف مکه ببرد، اما او مجبور شد کیلومترها در گرما پیاده روی کند.

او در میانه زیارت درگذشت، اما وقتی برادرش با نماینده شرکت تور تماس گرفت، او به او اطمینان داد که حالش خوب است. برادرش گفت که بعداً تلفنش را خاموش کرد.

پیش از مراسم حج، مقامات سعودی بیلبوردهایی را نصب کردند و رگباری از پیام‌های متنی ارسال کردند که در آن به مردم یادآوری می‌کردند که زیارت بدون مجوز غیرقانونی است. متخلفان با جریمه، اخراج و ممنوعیت ورود به پادشاهی روبرو هستند.

هفته‌ها قبل از مراسم حج، بازدیدکنندگان بدون اجازه از ورود به مکه منع شدند. با این حال، بسیاری از زائران با ورود زودهنگام به مکه و مخفی کردن یا پرداخت پول به قاچاقچیان برای آوردن آنها به شهر، توانستند محدودیت ها را دور بزنند.

حتی برای زائران جوان و تناسب اندام، حج یک چالش فیزیکی است و بسیاری از زائران تا زمانی که بتوانند سفر را آغاز کنند، پیر یا بیمار هستند. برخی بر این باورند که حج آخرین سفر آنهاست و مرگ در مکه برایشان برکات بزرگی به همراه خواهد داشت.

دولت عربستان سعودی در حال اتخاذ تدابیری برای کاهش اثرات گرمای شدید است. این شامل اسپری کردن زائران با غبار آبی و سایه انداختن برخی مکان ها می شود.

عبدالحلیم دهیر، 31 ساله، یک زائر کنیایی که به همراه برادر و پدرش با استفاده از مجوزهای رسمی به حج رفت، گفت که سفر او تا حد زیادی بدون دردسر، با چادرهای مجهز به تهویه مطبوع، اتوبوس های مجهز به تهویه مطبوع و دسترسی آسان به آب بوده است.

او گفت: «این یک تجربه باورنکردنی بود که یک بار در زندگی اتفاق می‌افتد.

اما حتی برخی که با مدارک مناسب در مکه بودند، از اقدامات احتیاطی ناکافی در برابر گرما شکایت داشتند.

مخدوم علی، 36 ساله، یک مهندس کامپیوتر پاکستانی که به همراه مادر 65 ساله خود به آنجا سفر کرده است، گفت که چندین زائر را دیده است که در اثر گرمازدگی بدون کمک فوری سقوط کرده اند.

علی علیرغم خوشحالی از اتمام حج، سختی هایی را که متحمل شدند او را نگران کرد. او در طول سفر نگران سلامتی مادرش بود.

علی گفت: «با اقدامات احتیاطی بهتر دولت، می‌توان جان بسیاری را نجات داد.

الجلجل وزیر بهداشت گفت که یک چهارم خدمات بهداشتی ارائه شده در ایام حج به زائران فاقد مدرک ارائه می شود. او گفت: «ما آنها را بدون توجه به مجوز اقامت، نژاد و ملیتشان زائر می‌دانیم و از همه مزایا برخوردار می‌شوند.»

حداقل دو آمریکایی در میان کشته شدگان هستند.

دخترشان سعیدا گفت که بومیان مریلند، ایساتو ووری، 65 ساله، و آلیو ووری، 71 ساله، سال ها برای زیارت پس انداز کرده بودند و به اپراتور تور محلی 23000 دلار پرداخت کردند.

اما وقتی به مکه رسیدند، اپراتور به آنها گفت که در هتل خود بمانند تا مجوز برای آنها صادر شود و حمل و نقلی که به آنها وعده داده شده بود همیشه در دسترس نبود، آنها به دخترشان گفتند. او گفت که والدین او ناامید شده بودند زیرا فکر می کردند که “با کتاب” سفر می کنند.

او گفت که آنها هنوز هم می توانستند برخی از مناسک اولیه حج را انجام دهند و “از دیدن کعبه، ساختار مکعبی شکلی که زائران در آن طواف می کنند، بسیار هیجان زده بودند.

اما آخرین پیامی که از مادرش دریافت کرده بود می‌گفت اتوبوسی که قرار بود او را به یکی از سایت‌ها برساند، نرسیده و دو ساعت پیاده روی کرده‌اند.

ووری با وجود ناامیدی از مجری تور – و مشکلات پیدا کردن اجساد دفن شده در مکه – معتقد است والدینش در روزهای پایانی زندگی اش سرشار از شادی بودند.

او گفت: «آنها دقیقاً همان کاری را که می‌خواستند انجام دهند، مردند. آنها همیشه می خواستند حج را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید