نتانیاهو حتی بیشتر از تحویل مهمات آمریکا شکایت می کند


اورشلیم – بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه در حالی که وزیر دفاع وی برای دیدار با مقامات ارشد آمریکایی وارد واشنگتن شده بود، شکایات جدیدی درباره تامین مهمات دولت بایدن برای جنگ در غزه منتشر کرد.

برخی از رسانه های خبری اسرائیل، سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل را به عنوان یک “سفر آشتی” با هدف کاهش تنش های اخیر با متحد اصلی این کشور توصیف کردند. دولت نتانیاهو و دولت بایدن به طور فزاینده ای بر سر رفتار اسرائیل در غزه اختلاف نظر دارند و نتانیاهو هفته گذشته از ایالات متحده به دلیل جلوگیری از مهمات انتقاد کرد.

اما صبح یکشنبه نتانیاهو تسلیم نشد. نتانیاهو در یک سخنرانی به زبان عبری قبل از نشست هفتگی کابینه خود در اورشلیم گفت که از حمایت دولت بایدن از اسرائیل در طول جنگ هشت ماهه قدردانی می کند، “اما به مدت چهار ماه کاهش چشمگیری در محموله های تسلیحات مشاهده شده است.”

هفته‌هاست که ما به دوستان آمریکایی خود رجوع کرده‌ایم و درخواست تسریع در تحویل را داریم. ما این کار را بارها و بارها انجام داده‌ایم.»

وی ادامه داد: ما انواع و اقسام توضیحات را دریافت کردیم، اما یک چیزی که دریافت نکردیم این بود که وضعیت اساسی تغییر نکرده است، و افزود: برخی از اقلام به صورت پراکنده می رسید، اما در مجموع مهمات باقی مانده بود.

هیچ اظهارنظری فوری از سوی دولت بایدن در مورد این اظهارات صورت نگرفت که می‌تواند بر گالانت در واشنگتن سایه بیاندازد. آنها تنها چند روز پس از انتشار یک ویدئوی تهاجمی به زبان انگلیسی به نتانیاهو می آیند که در آن به شدت دولت بایدن را به دلیل عدم نگهداری سلاح و مهمات در زمانی که اسرائیل برای جان خود علیه ایران و دیگر دشمنان مشترک می جنگید، محکوم کرد.

مقامات آمریکایی در آن زمان گفتند که این ویدئو را «گیج‌کننده» می‌دانستند و نمی‌دانستند که نتانیاهو درباره چه چیزی صحبت می‌کند. در حالی که نخست وزیر اسرائیل از «کمبود» شکایت داشت، دولت بایدن اصرار داشت که تنها محموله بمب های 2000 پوندی را نگه داشته است، زیرا نگران استفاده از آن در بخش های پرجمعیت غزه است.

بسیاری از اسرائیلی ها به همان اندازه از تصمیم نخست وزیر مبنی بر آغاز چنین اختلاف عمومی با کاخ سفید گیج شده بودند. حتی انتقادات شدیدی از سوی حزب محافظه کار لیکود او وجود داشت.

یولی ادلشتاین، یکی از نمایندگان لیکود و رئیس کمیته روابط خارجی و دفاع در پارلمان اسرائیل، گفت که از این ویدئو “متعجب” شده است. او روز شنبه در گفت‌وگو با «میت با مطبوعات» اسرائیل گفت که اختلافات با ایالات متحده نباید «از طریق کلیپ‌های ویدیویی» حل شود.

برخی از تحلیلگران سیاسی اسرائیلی معتقدند که اقدامات نتانیاهو می تواند تلاشی برای مداخله در سیاست آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر باشد و به دونالد ترامپ و جمهوری خواهان سلاحی بدهد که با آن دموکرات ها را شکست دهند. نتانیاهو قرار است ماه آینده در کنگره سخنرانی کند.

اما کارشناسان دیگر می‌گویند توهین عمومی نتانیاهو بیشتر به سیاست داخلی اسرائیل مربوط می‌شود، زیرا نشانه‌هایی از تنش در ائتلاف شاهین‌های او، راست‌گراترین و از نظر مذهبی محافظه‌کار در تاریخ اسرائیل، در حال افزایش است.

روون هازان، استاد علوم سیاسی در عبری گفت: «اگر می‌خواهید منطقی را در یک حرکت کاملاً غیرمنطقی بیابید، باید از منشور نتانیاهو که بقای سیاسی او هدف نهایی است به آن نگاه کنید. دانشگاه اورشلیم.

وی افزود: نتانیاهو “در کوتاه مدت تسلیم افراط گرایان در اسرائیل خواهد شد و احتمالاً در دراز مدت به ارتش، روابط با ایالات متحده و خود کشور آسیب می رساند.”

نتانیاهو از اقدامات خود در روز یکشنبه دفاع کرد و گفت که به دلیل داشتن “سال‌ها تجربه” و “می‌داند که این گام برای پاک کردن گلوگاه حیاتی بود، علنی شد.” وی افزود: من آماده پذیرش حملات شخصی از طرف دولت اسرائیل هستم.

او همچنین پیشنهاد کرد که انتقاد عمومی او می تواند نتیجه دهد.

وی گفت: با توجه به شنیده هایم در 24 ساعت گذشته، امیدوارم و معتقدم این موضوع در آینده نزدیک حل شود.

ادامه مشاجره او در روز یکشنبه و سفر گالانت به ایالات متحده در زمان حساسی اتفاق افتاد. پس از هفته‌ها تبادلات شدید بین ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، حزب‌الله لبنان، ارتش اسرائیل اعلام کرده است که می‌خواهد درگیری‌ها در غزه را کاهش دهد و شاید توجه خود را به مرز شمالی خود با لبنان معطوف کند.

دولت بایدن در حال تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری تمام عیار بین اسرائیل و حزب الله است. جو بایدن، رئیس جمهور وقت و سرمایه سیاسی خود را برای حمایت از پیشنهاد اسرائیل برای آتش بس در غزه که شامل مبادله گروگان ها، از جمله برخی با تابعیت آمریکایی، با اسرای فلسطینی است، سرمایه گذاری کرده است. حماس نسبت به این پیشنهاد محفوظات قابل توجهی ابراز کرد و مذاکرات به بن بست رسیده است.

دفتر گالانت گفت که گالانت توسط همتای خود، لوید آستین، وزیر دفاع به واشنگتن دعوت شد. گفته می شود که وی همچنین با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد آمریکایی دیدار کرده است.

گالانت اندکی پیش از خروجش گفت: «ایالات متحده مهمترین و محوری ترین متحد ماست. او افزود: «روابط ما بسیار مهم است و شاید اکنون مهمتر از همیشه باشد.

گالانت و نتانیاهو خود رقیبی هستند که در ماه‌های اخیر آشکارا با هم درگیر شده‌اند، حتی اگر به طور مشترک عملیات نظامی اسرائیل را رهبری کنند. در حالی که نخست وزیر اسرائیل به کاخ سفید حمله کرد، درگیری های عمومی با رهبری نظامی و شرکای ائتلاف جناح راست او نیز افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید