رهبر استقلال بومی کالدونیای جدید برای بازداشت موقت به سرزمین اصلی فرانسه منتقل شد


نیس، فرانسه (AP) – یک رهبر استقلال منطقه کالدونیای جدید اقیانوس آرام فرانسه به یک بازداشتگاه در سرزمین اصلی فرانسه منتقل شد. دادستان منطقه یکشنبه گفت که او در آنجا منتظر محاکمه به اتهامات مربوط به دو هفته ناآرامی در ماه مه است که باعث کشته شدن 9 نفر شد.

دادستان ایو دوپاس در بیانیه ای گفت کریستین تین، رهبر بومی کاناک حزب استقلال واحد هماهنگی اقدام میدانی، شنبه شب به همراه شش فعال دیگر به سرزمین اصلی فرانسه منتقل شد.

دوپاس گفت که هفت فعال کناک به دلیل “حساسیت رویه” با “هواپیما اجاره ای ویژه” بازداشت شدند. او گفت که انتقال فعالان بازداشت شده برای بازداشت در 17,000 کیلومتری کشورشان باعث می شود که تحقیقات در مورد جنایات ادعایی آنها “به صورت آرام و بدون فشار” ادامه یابد.

مردم کاناک ده ها سال در تلاش بودند تا از فرانسه جدا شوند، فرانسه که برای اولین بار در سال 1853 کالدونیای جدید را فتح کرد.

خشونت ها در 13 مه در واکنش به تلاش های دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای اصلاح قانون اساسی فرانسه و تغییر فهرست های انتخاباتی در کالدونیای جدید آغاز شد. دو روز بعد، فرانسه وضعیت اضطراری اعلام کرد و صدها نیروی کمکی برای کمک به پلیس برای سرکوب قیام که با تیراندازی، درگیری، غارت و آتش‌سوزی همراه بود، فرستاد.

دادستان نام شش فعال دیگر بازداشت شده را که به سرزمین اصلی فرانسه منتقل شده اند، نبرد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های فرانسوی، برندا وانابو، مدیر ارتباطات گروه استقلال و فردریک مولیاوا، رئیس دفتر رئیس کنگره کالدونیای جدید از جمله آنها هستند.

این خشونت ها جان 9 نفر را گرفت و منجر به تخریب مغازه ها، مشاغل و خانه های متعدد شد.

روز چهارشنبه 11 فعال کناک در حمله بزرگ پلیس به واحد هماهنگی اقدام میدانی دستگیر شدند. این دستگیری ها بخشی از تحقیقات مداوم پلیس بود که در 17 مه، تنها چند روز پس از تبدیل اعتراضات علیه اصلاحات انتخاباتی تحت رهبری پاریس به خشونت انجام شد.

روز شنبه فعالان در مقابل قاضی تحقیق حاضر شدند. آنها متهم به لیست بلندبالایی از اتهامات، از جمله معاونت به قتل، سرقت اسلحه سازمان یافته، تخریب سازمان یافته اموال خصوصی که مردم را به خطر می اندازد و شرکت در یک سازمان جنایتکار به قصد برنامه ریزی برای جنایت هستند.

در طول هفت ماه گذشته، واحد هماهنگی اقدام میدانی Tein در کالدونیای جدید تظاهرات مسالمت آمیز بزرگی را علیه مقامات فرانسوی و اصلاحات انتخاباتی مورد حمایت پاریس سازماندهی کرده است، که به گفته کاناک ها می تواند منجر به حاشیه سازی بیشتر شود.

در حالی که فرانسه در حال حاضر درگیر تب و تاب انتخابات برای انتخابات زودهنگام پارلمانی است، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه تغییرات قانون انتخابات را در کالدونیای جدید به حالت تعلیق درآورده است.

تین و 9 تن دیگر از رهبران طرفدار استقلال با شروع خشونت در حبس خانگی قرار گرفتند. ژرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه ماه گذشته گفت که حزب تین “گروه کوچکی است که ادعا می کند طرفدار استقلال است اما در واقعیت مرتکب غارت، قتل و خشونت می شود.”

شورای ملی رؤسای مردم بومی کاناک ادعاهایی مبنی بر دست داشتن این گروه در خشونت های مرگبار را رد کرد. هیپولیت سینوامی-هتامومو گرند چیف حمایت کامل خود را از جنبش استقلال اعلام کرد. در ماه‌های اخیر، بیش از 100000 نفر «از هر سن و پیشینه‌ای» را برای تظاهرات مسالمت‌آمیز در پایتخت نومئا و سراسر جزیره بسیج کرده است.

تین از جمله رهبران طرفدار استقلال بود که با مکرون در جریان سفر برق آسای او به کالدونیای جدید در ماه گذشته برای آرام کردن ناآرامی ها ملاقات کرد. پس از این دیدار، رهبر کناک از معترضان درخواست کرد که برای رسیدن به هدف اصلی خود که به گفته وی «استقلال کامل» است، «بسیج بمانند (و) تمام (شکل مقاومت) خود را حفظ کنند.

کالدونیای جدید در سال 1853 در زمان امپراتور ناپلئون سوم، برادرزاده و وارث ناپلئون، فرانسوی شد. پس از جنگ جهانی دوم، این کشور به یک قلمرو ماوراء دریا تبدیل شد و در سال 1957 به همه کاناک ها تابعیت فرانسه اعطا شد.

دیدگاهتان را بنویسید