آمار رسمی کشته شدگان مراسم حج به صدها نفر افزایش یافت


در مراسم حج سالانه عربستان سعودی که یکی از مهم ترین وقایع در تقویم مسلمانان است، دست کم 450 نفر در حالی که در مکان های مقدس اطراف شهر مقدس مکه مشغول نماز بودند، زیر نور خورشید سوزان جان باختند.

با بیشینه دمای بین 42 تا 49 درجه سانتیگراد (طبق داده های اولیه) و ازدحام مردم، بسیاری از آنها بیهوش شدند و نیاز به مراقبت های پزشکی داشتند. زائران که برخی از آنها تمام زندگی خود را برای مراسم حج ذخیره کرده اند، در سفر خود به مکه، مقدس ترین شهر مسلمانان، روزها را به پیاده روی و خوابیدن در چادر می گذرانند. حج یکی از ارکان پنج گانه اسلام است و تمام مسلمانانی که توانایی جسمی و مالی دارند، ملزم به زیارت هستند.

اندونزی بیشترین مرگ و میر را تاکنون گزارش کرده است (199)، هند 98. هر دو کشور گفتند هنوز نمی توانند مطمئن باشند که گرما مسئول همه مرگ و میرها بوده است. اما بستگان مفقودین و کشته شدگان و همچنین تورگردانان گفتند که گرما حداقل یکی از عوامل موثر است.

تعداد کشته‌ها احتمالاً بیشتر خواهد شد زیرا نه عربستان سعودی و نه مصر، کشورهای مبدأ بسیاری از حجاج، اطلاعاتی در مورد مرگ شهروندان خود منتشر نکرده‌اند.

وضعیت مصر به حدی نگران کننده است که این کشور مراکز بحران را برای دریافت تماس های اضطراری و هماهنگی واکنش دولت ایجاد کرده است. بسیاری از خانواده ها باید خود را برای تلفات بالا آماده کنند زیرا بسیاری از افراد ناپدید شده اند.

بر اساس گزارش اداره آمار عربستان، امسال بیش از 1.8 میلیون مسلمان به مکه سفر کردند که 1.6 میلیون آنها از خارج از عربستان سعودی بودند.

بسیاری از نبود ایستگاه های خنک کننده یا آب کافی برای همه زائران شکایت داشتند. و گزارش های اولیه حاکی از آن بود که بخشی از مشکل این بود که بسیاری از مردم به طور رسمی برای زیارت ثبت نام نمی کردند، شاید برای جلوگیری از هزینه بالای تورهای بسته برای حج.

بسیاری از زائران سالمندانی هستند که سال ها برای سفر به شهر مقدس پس انداز کرده اند. در روزهای قبل و در ایام مبارک عید قربانی، زائران از چندین مکان مقدس از جمله قدم زدن در اطراف کعبه و اقامه نماز در کوه عرفات بازدید می کنند.

در یک گروه فیس بوک حج با بیش از 900000 عضو، مصری ها درخواست هایی را برای بستگان مفقود شده خود ارسال کردند. در یکی از این پست ها، زنی برای مادرش پیام گذاشته است: «مامان، من هستم، رباب. جلوی پل شاه خالد منتظرت هستم… لطفا این پست را ببینید. من برای تو میمیرم تو نور چشم من هستی.»

کشورهای دیگری که تلفات را گزارش کرده اند عبارتند از اردن، تونس و پاکستان.

وزارت خارجه اردن اعلام کرد که 75 زائر «بر اثر موج گرمای شدید» جان خود را از دست داده اند.

ابراهیم چایبی وزیر امور دینی تونس گفت که 49 تونسی جان خود را از دست داده اند. به گزارش خبرگزاری دولتی تونس، وی گفت که انتظار می رود با مشخص شدن تعداد زائرانی که با ویزای توریستی سفر می کنند، این تعداد افزایش یابد.

یک مجری تورهای مصری گفت که بسیاری از زائران به دلیل افزایش قیمت تورهای بسته حج و کاهش ارزش پوند مصر که بر امکانات در مکه و اماکن مقدس اطراف فشار وارد کرده بود، ویزای توریستی را انتخاب کردند.

مردی که از مکه صحبت می کرد شرایط سخت زائران ثبت نام نشده را شرح داد. او به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود و گفت که زائران ثبت نام نشده چادر ندارند و با گرمای شدید مواجه می شوند. او گفت که تعداد اتوبوس ها بسیار کم است، به این معنی که بسیاری از زائران باید مسافت بیش از 12 مایل را پیاده روی کنند.

هند حسن از مصر گفت که عمه او صفا تواب در طول مراسم حج درگذشت و شرکت مسافرتی که سفر او را سازماندهی کرده بود این خبر را پنهان کرد تا اینکه خانواده نام او را در لیستی از متوفیان که در اینترنت منتشر شده بود یافتند.

حسن گفت، یکی از دوستانی که تواب 55 ساله را همراهی می کرد، به خانواده گفت که زیارت به دلیل گرما و کمبود آب مانند “پیاده روی در مسیر مرگ” است.

محمود قاسم، یکی از نمایندگان پارلمان مصر، اپراتورهای سرکش تور را به دلیل “معرض فریب و کلاهبرداری شرکت های گردشگری از زائران مصری” مقصر دانست و خواستار تحقیقات پلیس شد.

چندین فاجعه در طول مراسم حج رخ داده است، از جمله وحشت دسته جمعی در سال 2015 که منجر به کشته شدن بیش از 2200 نفر شد. در سال‌های اخیر، با افزایش دما، بسیاری از زائران تسلیم استرس گرمایی شده‌اند.

سازمان امداد اسلامی مستقر در لندن، از سال 2019 نسبت به تأثیر تغییرات آب و هوایی بر مراسم حج هشدار داده است.

شاهین اشرف، رئیس گروه حمایت جهانی این سازمان، در بیانیه ای ایمیلی در روز جمعه توضیح داد: «اگر انتشار گازهای گلخانه ای جهانی به سرعت فعلی خود ادامه یابد، دمای مکه به سطوحی می رسد که بدن انسان دیگر نمی تواند آن را تحمل کند».

در پاکستان که مقامات می گویند حداقل 35 نفر را از دست داده است، عزاداران برای یادبود کشته شدگان خود گرد هم آمدند. ده ها تن از مردم چمن، یکی از شهرهای ایالت بلوچستان در مرز پاکستان و افغانستان، در مقابل خانه عبدالباری کاکر ابراز همدردی کردند. بستگان او گفتند که کاکار 49 ساله یک مغازه سیلندر گاز داشت و ماه ها پس انداز کرده بود تا سومین سفر خود را آغاز کند.

پسرش سردار ولی می‌گوید: او تصمیم گرفت به آنجا برود تا برای پدربزرگش که سال‌ها پیش درگذشت، دعا کند.

او گفت: «ما از مرگ او ناراحت هستیم، اما او خوش شانس بود که در سرزمین مقدس درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید