کشورهای اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات گسترش با اوکراین و مولداوی در هفته آینده موافقت کردند


بروکسل (AP) – کشورهای اتحادیه اروپا روز جمعه به طور رسمی موافقت کردند که مذاکرات الحاق را هفته آینده با کشورهای جنگ زده اوکراین و مولداوی آغاز کنند. این گام دیگری در سفر طولانی دو کشور به سوی پیوستن به بلوک 27 کشوری است.

بلژیک که در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت که کشورهای عضو بر روی چارچوب مذاکره به توافق رسیده اند.

ریاست جمهوری بلژیک گفت: “این راه را برای آغاز مذاکرات در روز سه شنبه 25 ژوئن در لوکزامبورگ هموار می کند.” مذاکرات با دو کنفرانس دولتی آغاز خواهد شد.

پس از ارزیابی مثبت مقامات اجرایی اتحادیه اروپا، سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا در سال گذشته توافق کردند که مذاکرات الحاق باید با هر دو کشور آغاز شود. روند بین آغاز مذاکرات با اوکراین و همسایه اش مولداوی و عضویت آنها در اتحادیه اروپا ممکن است سال ها طول بکشد.

برای پیوستن به اتحادیه اروپا، کشورهای نامزد باید فرآیندی طولانی را طی کنند تا قوانین و استانداردهای خود را با قوانین اتحادیه همسو کنند و نشان دهند که نهادها و اقتصادهایشان با هنجارهای دموکراتیک مطابقت دارند.

اوکراین یکی از چندین کشوری است که مدتهاست خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا بوده و آن را راهی به سوی رفاه و ثبات می داند. اگرچه اتحادیه اروپا مانند ناتو یک اتحاد نظامی نیست، برخی عضویت در این بلوک را سنگری در برابر نفوذ روسیه می دانند.

کمتر از یک هفته پس از تهاجم روسیه در فوریه 2022، اوکراین رسماً درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را ارائه کرد. علاوه بر حمایت مالی عظیم اتحادیه اروپا، شروع گفتگوها نشانه قوی دیگری از همبستگی با اوکراین است.

مولداوی بارها روسیه را به راه انداختن “جنگ ترکیبی” علیه این کشور، مداخله در انتخابات محلی و راه اندازی کمپین های گسترده اطلاعات نادرست برای سرنگونی دولت و خنثی کردن مسیر این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا متهم کرده است.

روسیه این اتهامات را رد می کند، اما دولت مولداوی به نیات مسکو مشکوک است. این امر به‌ویژه پس از آن که مقامات ترانس‌نیستر از مسکو در فوریه درخواست «محافظت» کردند، صدق می‌کند، زیرا آنها گفتند فشارهای دولت افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید