آمریکا تحویل موشک های پاتریوت را به اوکراین منحرف خواهد کرد


REHOBOTH BEACH، دل. (AP) – دولت بایدن با به تاخیر انداختن ارسال تسلیحات خاص به کشورهای دیگر، تحویل موشک های ضد هوایی پیشرفته اوکراین را تسریع خواهد کرد. سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه این اقدام را با توجه به پیشرفت روسیه در جنگ “دشوار اما ضروری” خواند.

جان کربی، سخنگوی این وزارتخانه، گفت: با تشدید حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین، اوکراین به موشک‌های رهگیر پاتریوت نیاز فوری دارد. وی نامی از دیگر کشورهایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند را ذکر نکرد، اما گفت که این تصمیم بر فروش تسلیحات به اسرائیل یا تایوان تاثیری ندارد.

کربی به خبرنگاران گفت: پیام کلی به روسیه روشن است. اگر فکر می کنید می توانید از اوکراین پیشی بگیرید، و اگر فکر می کنید می توانید از ما که از اوکراین حمایت می کنیم دوام بیاورید، به سادگی در اشتباهید.

روسیه و اوکراین سه سال است که در حال جنگ هستند و هیچ یک از طرفین راه روشنی برای پیروزی نظامی ندارند. دو کشور درگیر یک جنگ فرسایشی فزاینده هستند و هر روز هزاران گلوله توپ، راکت و پرتابه شلیک می کنند.

پاتریوت می‌تواند برای اوکراین حیاتی باشد زیرا به دنبال بهبود دفاع هوایی خود است، به‌ویژه با توجه به شبکه برق و سایر زیرساخت‌ها که روسیه به شدت به آنها حمله می‌کند. این سلاح پیشرفته‌ترین سامانه دفاع هوایی غربی است که اوکراین تا به امروز دریافت کرده است و می‌تواند موشک‌های بالستیک و جت‌های جنگنده روسیه را به ترتیب در بردهای حدود 40 و 70 مایلی ساقط کند.

تام کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن، گفت که حدود نیم دوجین کشور در خاورمیانه و اروپا در حال خرید موشک های پاتریوت از ایالات متحده هستند.

او گفت که اعلام کاخ سفید یادآور نیاز فوق العاده به ظرفیت و تولید دفاع هوایی است. کاراکو افزود: «قرض گرفتن از پیتر برای پرداخت پول به پول هرگز تصمیم خوشایندی نیست.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که از بی‌میلی ایالات متحده برای تحویل سلاح‌های بیشتر خسته شده بود، در نشستی در پاریس در ماه جاری از جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن ۷ باتری پاتریوت درخواست کرد. به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، مقامات آمریکایی در آن زمان معتقد بودند که این درخواست در کوتاه مدت از ظرفیت آنها فراتر خواهد رفت.

تلاش برای یافتن راهی برای دور زدن عرضه محدود توسط مشاور امنیت ملی جیک سالیوان انجام شد که به دیگر مقامات امنیت ملی این موضوع را روشن کرد که اولویت‌بندی مجدد منابع برای بقای اوکراین حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید