رئیس جمهور آینده مکزیک اولین نامزدهای کابینه را معرفی می کند: دانشگاهیان و کارمندان سابق دولت


مکزیکو سیتی (AP) – کلودیا شینبام، رئیس جمهور جدید مکزیک، روز پنجشنبه نام کابینه خود را آغاز کرد. او توزیع متوازن جنسیتی و نمایندگی قوی از دانشمندان و نمایندگان دوره قبلی خود به عنوان شهردار مکزیکوسیتی را تضمین خواهد کرد.

شینباوم که خود دانشمند آب و هوا و دانشگاهی سابق بود، مارسلو ابرارد، وزیر خارجه سابق را به عنوان وزیر اقتصاد دولتش منصوب کرد. ابرارد در سال 2023 از آن سمت استعفا داد تا در رقابت با شینباوم برای نامزدی حزبش شرکت کند.

شینبام در انتخابات دوم ژوئن به راحتی پیروز شد.

ابرارد، 63 ساله، مقامی بود که توسط رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور برای تهیه واکسن های ساخت خارج برای مکزیک در روزهای اولیه همه گیری کووید-19 منصوب شد.

او همچنین به عنوان شهردار مکزیکوسیتی، نقطه شروع سنتی برای ریاست جمهوری، از سال 2006 تا 2012 خدمت کرد.

اگرچه زمانی او را دومین چهره مهم حزب مورنا می‌دانستند، اما شهرت او به دلیل دو رویداد مهم خدشه دار شد. ابتدا، در سال 2021، یک خط مترو که در دوران مسئولیت وی با عجله و ضعیف ساخته شده بود، فروریخت و 26 مسافر را کشت. دوم، او نبرد اولیه سختی را علیه شینباوم برای نامزدی مورنا برای ریاست جمهوری در سال 2023 به راه انداخت، اما به جای اینکه سریع شکست را بپذیرد، ادعای بی نظمی کرد و به شکایت های خود ادامه داد.

با این حال، به نظر می‌رسد که انتصاب ابرارد مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، زیرا در اوایل این ماه پس از پیشنهاد شینبام یک سری اصلاحات قضایی که باعث کاهش ارزش پزو شد، به وحشت افتادند. پس از اعلام انتخابات کابینه در روز پنجشنبه، واحد پول مکزیک اندکی افزایش یافت.

گابریلا سیلر، مدیر تحلیل اقتصادی در گروه مالی محلی بانکو بیس، گفت که ابرارد باید با تمدید قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده و کانادا و افزایش سرمایه گذاری خارجی، یکی دیگر از اعلامیه های مورد استقبال قرار گیرد.

با این حال، سیلر گفت که نگرانی های بازار “از بین نرفته اند” در حالی که نگرانی ها در مورد اصلاحات قضایی بحث برانگیز پیشنهادی در حال افزایش است.

شینباوم خوان رامون د لا فوئنته را به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب کرد.

د لا فوئنته، 72 ساله، رئیس سابق بزرگترین دانشگاه مکزیک، دانشگاه دولتی خودمختار ملی مکزیک (UNAM) است که شینباوم در آنجا حضور داشت و کار می کرد.

او در زمان لوپز اوبرادور به عنوان سفیر مکزیک در سازمان ملل متحد خدمت کرد و به خاطر رفتار آرام و دیپلماتیک خود شناخته شده است.

در اواخر دهه 1990 وزیر بهداشت بود. د لا فوئنته یک روانپزشک آموزش دیده است، شنونده خوبی است و مانند خود شینباوم، کاریزمای آکادمیک دارد. او موقعیت کلیدی را به عنوان هماهنگ کننده انتقال او داشت و بنابراین بیش از هر کس دیگری به او نزدیک است.

آلیسیا بارسنا وزیر خارجه فعلی مکزیک وزیر محیط زیست و منابع طبیعی خواهد شد.

شینبام روز پنجشنبه گفت که وزارت علوم، علوم انسانی، فناوری و نوآوری جدید ایجاد خواهد کرد. او برای این نقش، روزارا رویز گوتیرز، زیست‌شناسی را که قبلاً ریاست دانشکده علوم در UNAM را بر عهده داشت، انتخاب کرد. رویز گوتیرز همچنین وزیر آموزش مکزیکوسیتی در دوره شهرداری شینباوم بود.

شینباوم، ارنستینا گودوی را که در دوران شهرداری شینباوم، دادستان کل مکزیکوسیتی بود، به عنوان مشاور حقوقی دولت خود منصوب کرد.

او خولیو بردگو ساکریستان، یک کشاورز زراعتی با سابقه آکادمیک طولانی را برای پست وزیر کشاورزی و توسعه روستایی انتخاب کرد.

شینبام گفت که هفته آینده پیشنهادهای اضافی کابینه را ارائه خواهد کرد.

___

پوشش AP از آمریکای لاتین و کارائیب را در https://apnews.com/hub/latin-america دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید