فعالان آب و هوا قبل از انقلاب روی استون هنج رنگ می پاشند


لندن (AP) – یک مقام روز پنجشنبه گفت: بناهای تاریخی استون هنج پس از دستگیری فعالان آب و هوا به دلیل پاشیدن رنگ نارنجی بر روی آنها دست نخورده به نظر می رسید.

نیک مریمن، مدیر اجرایی انگلیسی هریتیج، گفت که کارگران سنگ ها را تمیز کرده بودند و بنای تاریخی تقریباً 4500 ساله به وضوح آسیب ندیده بود.

مریمن به رادیو 4 بی بی سی گفت: “درک این موضوع دشوار است و ما عمیقا متأسفیم.”

سایت میراث جهانی یونسکو بازگشایی شد و انتظار می رفت که در اوایل روز جمعه پذیرای هزاران عیاشی باشد که انقلاب تابستانی را جشن می گیرند، طولانی ترین روز سال در نیمکره شمالی.

استون هنج 5000 سال پیش در دشتی بادگیر در جنوب انگلستان به صورت مرحله ای ساخته شد. منشا و هدف آن همچنان یک راز باقی مانده است، اگرچه دایره سنگی با طلوع خورشید در انقلاب تابستانی و غروب خورشید در انقلاب زمستانی همسو است و انبوهی از روحانیون، درویدها و خورشید پرستان را به خود جذب می کند.

یک مرد 73 ساله و یک زن 21 ساله روز پنجشنبه پس از دستگیری یک روز قبل به ظن آسیب مجرمانه، آسیب رساندن به یک اثر باستانی و بازدارندگی فردی از فعالیت قانونی با قرار وثیقه آزاد شدند.

گروه فعال آب و هوای Just Stop Oil مسئولیت این اقدام را روز چهارشنبه به عهده گرفت و ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد مردی به نام راجان نایدو در حال دمیدن غبار نارنجی رنگ از یک کپسول آتش‌نشانی بر روی یکی از سنگ‌های عمودی است.

صدای مردمی که در محل یادبود جمع شده بودند شنیده می شد که فریاد می زنند “ایست” و یک نفر مداخله کرد و به سمت نایدو دوید و بازوی او را گرفت. هنگامی که آن شخص سعی کرد او را از بنای یادبود دور کند، مرد دیگری به درگیری پیوست و قوطی رنگ را آزاد کرد.

معترض دوم به نام نیام لینچ 21 ساله موفق شد قبل از متوقف شدن سه سنگ را با اسپری رنگ آمیزی کند.

Just Stop Oil گفت که رنگ از نشاسته ذرت ساخته شده است و در باران حل می شود.

مریمن گفت که کارشناسان پودر پرتقال را از سنگ ها تمیز کردند زیرا نگران واکنش آن با آب بودند.

این شیرین کاری تبلیغاتی تنها یکی از بسیاری از اقدامات مخرب Just Stop Oil برای جلب توجه به بحران آب و هوا بود. این اعتراضات رویدادهای ورزشی را مختل کرده، آثار هنری معروف را مخدوش کرده و باعث ازدحام ترافیک شده است. این اقدامات منجر به محکومیت ها، احکام زندان و انتقادات گسترده شد.

تظاهرات استون هنج بلافاصله توسط نخست وزیر ریشی سوناک محکوم شد و آن را “عمل شرم آور خرابکاری” خواند. رقیب اصلی او در انتخابات ماه آینده، رهبر حزب کارگر، کیر استارمر، این گروه را “رقت انگیز” خواند و گفت که آسیب “فحشناک” است.

این گروه روز جمعه زمانی که مسئولیت رنگ آمیزی جت های خصوصی را در فرودگاهی خارج از لندن بر عهده گرفت، بار دیگر حمله کرد. دو زن دستگیر شدند.

دیدگاهتان را بنویسید