تفلون مارک روته به عنوان رئیس بعدی ناتو، مهارت‌های اجماع‌سازی را از سیاست هلند به همراه دارد.


لاهه، هلند (AP) – در طول بیش از 12 سال حضور در راس سیاست هلند، مارک روته یک یا دو چیز در مورد یافتن اجماع بین شرکای ائتلاف متخاصم آموخته است. اکنون او به خوبی در راه رساندن تجربه خود از رهبری چهار دولت چند حزبی هلند به عنوان دبیرکل جدید ناتو به صحنه بین المللی است.

رئیس‌جمهور رومانی روز پنجشنبه از رقابت برای تصدی پست ارشد ائتلاف کناره‌گیری کرد. این باعث می شود روته تنها نامزد باقی مانده ای باشد که تقریباً به طور قطع از اکتبر در راس بزرگترین سازمان نظامی جهان خواهد بود.

انتصاب روته ممکن است در نشست سفرای ناتو در روزهای آینده یا زمانی که رئیس جمهور جو بایدن و همتایانش در ناتو برای نشستی در واشنگتن از 9 تا 11 ژوئیه ملاقات کنند، مهر و موم شود.

دبیرکل جلسات را ریاست می‌کند و مشاوره‌های گاهی حساس بین 32 کشور عضو ناتو را رهبری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که سازمانی که بر اساس اجماع عمل می‌کند می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. رئیس ناتو همچنین تضمین می کند که تصمیمات اجرا می شوند و به نمایندگی از همه اعضا صحبت می کند.

حتی قبل از جانشینی ینس استولتنبرگ، روته مورد آزمایش قرار گرفت.

روته برای تصدی پست ریاست ناتو باید از تمام مهارت های دیپلماتیک خود استفاده می کرد و افراد شک مانند ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را برای حمایت از نامزدی خود متقاعد می کرد.

روته مانند استولتنبرگ یک عملگرا و یکی از معدود سیاستمداران اروپایی است که نه تنها با جو بایدن، بلکه با دونالد ترامپ نیز روابط کاری خوبی ایجاد کرده است. اوآنا لونگسکو، سخنگوی سابق ناتو، گفت: این می تواند یک مزیت تعیین کننده برای ناتو پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر باشد.

لانژسکو که اکنون یکی از اعضای اندیشکده دفاعی و امنیتی موسسه Royal United Services است، به آسوشیتدپرس گفت: «روته به عنوان یک کاندیدای مطمئن برای رهبری ناتو در زمان‌های پرتلاطم دیده می‌شود، درست مانند استولتنبرگ در دهه گذشته».

از مورخ تا مدیر اقتصادی تا سیاستمدار

روته، فارغ التحصیل تاریخ و مدیر سابق منابع انسانی در شرکت چندملیتی کالاهای مصرفی Unilever، برای اولین بار در اکتبر 2010 نخست وزیر هلند شد. او در جولای سال گذشته استعفا داد، زیرا ائتلاف چهار حزبی او بر سر مهار مهاجرت شکست خورد.

اگرچه روته سال ها یکی از سیاستمداران برجسته اروپا بوده است، اما همچنان روی زمین مانده است.

اغلب می توان او را در حال دوچرخه سواری در اطراف شهر زادگاهش لاهه یا خوردن سیب در مسیر دفتر کارش به یک جلسه دید. زمانی که سال گذشته استعفای خود را از سمت نخست وزیری به پادشاه ویلم الکساندر ارائه کرد، با استیشن واگن ساب به یک کاخ سلطنتی باشکوه رفت.

روته در دوران تصدی خود به عنوان نخست وزیر هلند، پس از تهاجم روسیه در سال 2022، حامی سرسخت اوکراین و حق دفاع از خود بود. تحت رهبری او، هلند به کی یف قول تجهیزات نظامی از جمله تانک های لئوپارد و جت های جنگنده F-16 را داد.

حرفه سیاسی روته همیشه هموار نبوده است

روته در دوران تصدی خود در هلند پس از یک سری رسوایی ها باز گشت. او در اجتناب از لکه‌های سیاسی چنان ماهر بود که لقب تفلون مارک را به خود اختصاص داد.

سومین دولت ائتلافی او در اوایل سال 2021 در بحبوحه رسوایی پیرامون تحقیقات در مورد پرداخت کمک هزینه کودک استعفا داد که به اشتباه هزاران والدین را به عنوان کلاهبردار معرفی کرد.

چند ماه بعد، روته ثابت کرد که بازمانده است، و حزب محافظه‌کار خلق برای آزادی و دموکراسی را به پیروزی در انتخابات سراسری هدایت کرد و چهارمین و آخرین ائتلاف خود را از همان احزاب که برای شروع انتخابات کنار رفتند، تشکیل داد.

تجربه در صحنه سیاسی بین المللی

سالهای ریاست او همچنین مهارت های او را در سطح بین المللی تقویت کرد. در نشست های اتحادیه اروپا، روته با لبخندی گسترده و دست دادن محکم ظاهر شد و روابط کاری نزدیک با رهبران قدرتمندی مانند صدراعظم سابق آلمان، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برقرار کرد. او همچنین در واشنگتن از بایدن و ترامپ دیدن کرد.

لانژسکو گفت: “روته به عنوان یک کهنه کار در اجلاس های اتحادیه اروپا، درک متفاوتی از روابط پیچیده ناتو و اتحادیه اروپا نسبت به استولتنبرگ خواهد داشت.” اما او همچنین باید اطمینان حاصل کند که تلاش‌های دفاعی اتحادیه اروپا به جای تضعیف، تکمیل کننده ناتو در این زمان حساس است.»

در حالی که هلند تحت رهبری روته مدت‌ها هدف ناتو را که دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای دفاع بود، نادیده گرفت، انتظار می‌رود که این رقم در سال جاری از این رقم فراتر رود. ناتو تخمین می زند که هلند 2.05 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع خواهد کرد. ده سال پیش، زمانی که متحدان موافقت کردند بودجه نظامی خود را پس از الحاق کریمه به روسیه افزایش دهند، حدود 1.2 درصد بود.

___

لورن کوک، نویسنده آسوشیتدپرس در بروکسل در این گزارش مشارکت داشت.

___

اخبار بیشتر AP ناتو: https://apnews.com/hub/nato

دیدگاهتان را بنویسید