سرنوشت آخرین پیشنهاد آتش بس به نتانیاهو و رهبر حماس در غزه بستگی دارد


تل‌آویو، اسرائیل (AP) – سرنوشت توافق آتش‌بس پیشنهادی غزه از بسیاری جهات به دو مرد بستگی دارد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یحیی سنوار، رهبر حماس.

هر دو رهبر تحت فشار سیاسی و شخصی قابل توجهی هستند که می تواند بر تصمیمات آنها تأثیر بگذارد. و به نظر نمی رسد که هیچ کدام عجله ای برای دادن امتیاز برای پایان دادن به جنگ ویرانگر هشت ماهه و آزادی گروگان های ربوده شده توسط حماس در حمله 7 اکتبر خود نداشته باشند.

حماس اصول اولیه این طرح را پذیرفت، اما خواستار «تغییر» شد. نتانیاهو علناً برخی از جنبه های این طرح را مورد تردید قرار داده است، علیرغم اینکه آمریکا آن را طرحی اسرائیلی معرفی می کند.

یکی از بزرگترین نقاط معترض چگونگی انتقال از آتش بس موقت اولیه در مرحله اول توافق به آتش بس دائمی است که شامل پایان دادن به خصومت ها و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است.

در اینجا نگاهی به انگیزه های احتمالی این دو رهبر می اندازیم:

نتانیاهو می خواهد “زمان بخرد”

در طول جنگ، رئیس جمهور دیرینه اسرائیل به دلیل اجازه دادن به ملاحظات سیاسی برای هدایت تصمیماتش مورد انتقاد قرار گرفت.

دولت او توسط دو حزب ملی گرای افراطی حمایت می شود که توافقات آتش بس را رد می کنند. در عوض، آنها فشار نظامی مستمر را برای شکست حماس و آزادی گروگان ها ترجیح می دهند. آنها همچنین در مورد “تشویق” فلسطینی ها به خروج از کشور و بازسازی شهرک های اسرائیلی صحبت می کنند که پس از خروج اسرائیل از غزه در سال 2005 پس از 38 سال اشغال، تخلیه شدند.

خود نتانیاهو موضع تندی در مورد آتش بس اتخاذ کرده و گفته است تا زمانی که توانایی های نظامی و دولتی حماس از بین نرود، به جنگ پایان نخواهد داد.

اما با شرکای تندرو او که قول داده اند در صورت دستیابی به آتش بس دولت را سرنگون کنند، نتانیاهو حتی بیشتر به گوشه ای کشیده شده است. اعتماد او به آنها برای ماندن در قدرت اخیراً پس از آن افزایش یافت که یکی از اعضای میانه‌روی کابینه جنگی وی، فرمانده سابق ارتش، بنی گانتز، به دلیل ناامیدی از مدیریت مناقشه توسط نتانیاهو استعفا داد.

نتانیاهو مجبور شده است فشارهای داخلی را با خواسته‌های دولت بایدن که از آخرین پیشنهاد آتش‌بس حمایت می‌کند، و همچنین خواسته‌های خانواده‌های گروگان‌ها که معتقدند تنها یک توافق می‌تواند عزیزانشان را آزاد کند، متعادل کند. ده ها هزار اسرائیلی در تظاهرات گسترده در حمایت از خانواده های گروگان شرکت کرده اند.

به نظر می رسد نتانیاهو در حال حاضر در کنار شرکای دولت راست افراطی خود قرار دارد. او می داند که آنها کلید بقای سیاسی فوری او را در دست دارند، حتی اگر خودش می گوید بهترین منافع کشور را در ذهن دارد.

خروج او از دولت می‌تواند منجر به انتخابات جدیدی شود که به نوبه خود رأی‌گیری را ممکن می‌سازد که می‌تواند به حکومت او پایان دهد و احتمالاً تحقیقاتی را درباره تخلفات 7 اکتبر آغاز کند.

نتانیاهو نیز به اتهام فساد محاکمه می شود. این روند در طول جنگ ادامه یافت اما از آگاهی عمومی ناپدید شد. یک توافق آتش‌بس می‌تواند توجه را دوباره به اتهاماتی معطوف کند که سال‌ها رئیس‌جمهور اسرائیل را درگیر کرده و او سرسختانه آن‌ها را رد کرده است.

به نظر می رسد که ثروت سیاسی نتانیاهو در طول جنگ بهبود یافته است. پس از حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل، حمایت عمومی وی به طرز چشمگیری کاهش یافت. اما با گذشت زمان او بهبود یافت. با وجود اینکه انتخاب مجدد برای او همچنان دشوار خواهد بود، اما او نامزد رد شده ای نیست.

او جنگ را هر طور که بخواهد به راه می اندازد، یعنی خیلی آهسته. او در حال خرید زمان است.

راحت گفت نتانیاهو همچنین علاقه مند به ادامه جنگ است به این امید که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به قدرت بازگردد و به طور بالقوه به اسرائیل آزادی عمل بیشتری در مبارزه با حماس بدهد.

راحت گفت: «من آتش بسی شبیه آنچه او پیشنهاد می کند، نمی بینم. “اما او تنها کسی نیست که واقعیت را کنترل می کند.”

ماموریت سینوار زنده ماندن است

به نظر می رسد رهبر حماس در نوار غزه نیز عجله ای برای توافق برای توافق ندارد.

رهبران تبعید شده این گروه شبه نظامی در دیدگاه خود در مورد چگونگی نزدیک شدن به توافق آتش بس اختلاف نظر دارند. اما سینوار – مغز متفکر حملات 7 اکتبر – در این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.

او به عنوان یکی از اعضای حماس که دهه ها را در زندان های اسرائیل گذرانده است، انگیزه ای برای ادامه جنگ دارد.

در سطح شخصی، زندگی او ممکن است در خطر باشد. اسرائیل قول داده است که او را در پاسخ به حمله اکتبر بکشد، و گمان می‌رود که سینوار در اعماق تونل‌های زیرزمینی غزه پنهان شده و توسط گروگان‌های اسرائیلی احاطه شده است.

اگر آتش بس برقرار شود، سینوار با حضور در جمع خود ریسک بزرگی می کند.

«فکر می‌کنم او می‌فهمد که چیزی شبیه یک مرد مرده است. اما سوال این است که او چقدر می‌تواند مقاومت کند.»

اما سینوار فقط به خاطر سرنوشت شخصی خود انگیزه ندارد. او عمیقاً ریشه در ایدئولوژی رادیکال حماس دارد و به دنبال نابودی اسرائیل است. او با تماشای جنگ به اعتبار بین المللی اسرائیل و تقویت حمایت از آرمان فلسطین به موفقیت های سیاسی دست یافته است.

اسرائیل به دلیل رفتار خود در طول جنگ با انتقادهای بین المللی فزاینده ای از سوی متحدان غربی خود، از سوی سیستم قضایی بین المللی، از سوی معترضان در سراسر جهان مواجه شده است. این امر انزوای جهانی اسرائیل را عمیق تر کرده است، اسرائیل را متهم به ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینی ها کرده و دادستان دیوان کیفری بین المللی را بر آن داشته تا خواستار دستگیری سیاستمداران اسرائیلی شود.

احمد فواد الخطیب، یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک، در پلتفرم اجتماعی و با شرایط خودش نوشت.

اما خود سینوار ممکن است پس از پایان جنگ با پرسش‌های دشواری روبه‌رو شود – نه تنها در مورد نقش شخصی‌اش در جنایات 7 اکتبر، بلکه از سوی افکار عمومی فلسطین که از گستره کامل ویرانی جنگ و روند بازسازی چندین ساله آگاه می‌شوند.

الگیندی گفت که سنوار از بهای گزافی که غیرنظامیان فلسطینی در غزه در جنگ پرداختند، دلسرد نشد و او را به عنوان یک قربانی اجتناب ناپذیر در راه آزادی می دید.

الگیندی گفت که از دیدگاه سینوار، ادامه مبارزه با ارتش قدرتمند اسرائیل، حتی در شرایط مقاومت، مانع از پیروزی اسرائیل می شود.

او گفت: «تمام ماموریت آنها زنده ماندن است. “اگر زنده بمانند، برنده می شوند.”

___

جولیا فرانکل و جک جفری نویسندگان آسوشیتدپرس از اورشلیم کمک کردند.

___

پوشش AP را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید