به گفته مقامات عربستان سعودی، صدها نفر بر اثر گرمای شدید در مراسم حج امسال در عربستان جان خود را از دست دادند.


مکه، عربستان سعودی (AP) – مقامات روز چهارشنبه گفتند که در حالی که مردم تلاش می کردند اجساد خود را تحویل بگیرند، صدها نفر در جریان زیارت حج امسال در عربستان سعودی جان باختند، زیرا نمازگزاران اماکن مقدس اسلامی پادشاهی صحرا در معرض دمای بسیار بالا قرار گرفتند. بستگان.

عربستان سعودی در مورد تعداد کشته شدگان در گرما در طول زیارت که هر مسلمان توانا باید یک بار در زندگی خود آن را انجام دهد یا هر دلیلی برای مرگ قائل شود، اظهار نظر نکرده است. با این حال، صدها نفر در خارج از مجتمع اورژانس در محله المعیسم مکه صف کشیده بودند تا اطلاعاتی در مورد اعضای خانواده گم شده خود بگیرند.

فهرستی که در فضای مجازی منتشر شده نشان می دهد که حداقل 550 نفر در طول پنج روز حج جان باخته اند. یک متخصص پزشکی که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس صحبت کرد تا درباره اطلاعاتی که دولت علنی نکرده است صحبت کند، گفت که اسامی ذکر شده واقعی به نظر می رسد. این پزشک و یکی دیگر از مقامات، که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که معتقدند حداقل 600 جسد در این مرکز وجود دارد.

مرگ و میر در طول حج که در برخی مواقع بیش از دو میلیون نفر را به عربستان سعودی جذب کرد، غیرمعمول نیست. در طول زیارت، هراس های جمعی و همه گیری های مکرر وجود داشت.

طبق مقاله ای در شماره آوریل ژورنال عفونت و بهداشت عمومی، هر سال، مراسم حج صدها هزار زائر از کشورهای کم درآمد را به خود جذب می کند، “بسیاری از آنها قبل از حج مراقبت های بهداشتی کمی داشتند یا اصلاً هیچ مراقبتی نداشتند.” این روزنامه می افزاید: بیماری های عفونی می توانند در میان توده های جمع شده سرایت کنند، بسیاری از آنها تمام زندگی خود را برای سفر خود نجات داده اند و ممکن است افراد مسن با شرایط پزشکی زمینه ای باشند.

با این حال، تعداد کشته شدگان در سال جاری نشان می دهد که چیزی وجود داشته که باعث افزایش تعداد کشته شدگان شده است. چندین کشور، از جمله اردن و تونس، قبلاً گفته‌اند که برخی از حجاج آنها به دلیل گرمای شدیدی که در اماکن مقدس در مکه در نوردیده جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز ملی هواشناسی عربستان، دمای هوا روز سه شنبه در مکه و اماکن مقدس داخل و اطراف شهر به 47 درجه سانتیگراد رسید. تماشاگران دیدند که برخی افراد هنگام تلاش برای انجام سنگسار نمادین شیطان غش می کنند.

مقامات گفتند که در مسجد الحرام در مکه، دمای هوا روز دوشنبه به 51.8 درجه سانتیگراد رسید، اگرچه زائران قبلاً به منا عزیمت کرده بودند.

دیگران، از جمله بسیاری از مصری ها، در گرما و ازدحام جمعیت، ارتباط خود را با عزیزان خود از دست دادند. به گفته مقامات حج عربستان، بیش از 1.83 میلیون مسلمان در سال 2024 مناسک حج را انجام دادند، از جمله بیش از 1.6 میلیون زائر از 22 کشور جهان و حدود 222000 شهروند و ساکن عربستان سعودی.

روز چهارشنبه یک مرد مصری با شنیدن نام مادرش در میان کشته شدگان در مجتمع پزشکی مکه به زمین افتاد. او قبل از برداشتن تلفن همراهش مدتی گریه کرد و با یک آژانس مسافرتی تماس گرفت و فریاد زد: “او اجازه داد مرد بمیرد.”

به نظر می رسید که امنیت در مجتمع شدید باشد. یکی از مقامات اسامی کشته شدگان و ملیت آنها را خواند که شامل افرادی از الجزایر، مصر و هند می شد. آنهایی که می گفتند با مردگان خویشاوندی دارند، اجازه یافتند که مردگان را شناسایی کنند.

AP نتوانست به طور مستقل علت مرگ اجساد نگهداری شده در مجتمع را تأیید کند. مقامات سعودی به درخواست ها برای اطلاعات بیشتر پاسخ ندادند.

خاندان حاکم بر پادشاهی آل سعود از طریق ثروت نفتی خود و مدیریت مقدس ترین اماکن اسلام، نفوذ زیادی بر جهان اسلام دارند. ملک سلمان نیز مانند پادشاهان سعودی قبل از خود عنوان نگهبان حرمین شریفین را بر عهده گرفته است. منظور از مسجد بزرگ در مکه است که خانه کعبه مکعبی شکل است که مسلمانان پنج بار در روز به آن نماز می خوانند و همچنین مسجد النبی در شهر مجاور مدینه.

عربستان سعودی میلیاردها دلار برای کنترل ازدحام جمعیت و امنیت شرکت کنندگان در این مراسم سالانه پنج روزه هزینه کرده است. با این حال، تعداد زیاد شرکت کنندگان، اطمینان از ایمنی آنها را دشوار می کند.

تغییرات آب و هوایی حتی می تواند خطر را افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2019 توسط کارشناسان مؤسسه فناوری ماساچوست نشان داد که حتی اگر جهان بتواند بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد، حج از سال 2047 تا 2052 و از سال 2079 تا 2086 در دمایی که “خطر” شدید خواهد بود، برگزار خواهد شد. آستانه» فراتر رفت.

اسلام از تقویم قمری پیروی می کند، بنابراین حج هر سال حدود 11 روز زودتر انجام می شود. در سال 2030، مراسم حج در ماه آوریل و در چند سال آینده در زمستان که دمای هوا ملایم تر است، برگزار می شود.

ازدحام جمعیت در منا در مراسم حج در سال 2015 جان بیش از 2400 زائر را گرفت. بر اساس شمارش AP، این بدترین حادثه در سفر حج بود. عربستان سعودی هرگز تعداد دقیق قربانیان این ازدحام جمعیت را فاش نکرده است. سقوط جرثقیل دیگری در مسجد الحرام مکه که قبل از فاجعه منا رخ داد، ۱۱۱ کشته بر جای گذاشت.

دومین حادثه مرگبار در مراسم حج، ازدحام جمعیت در سال 1990 بود که 1426 کشته برجای گذاشت.

___

جان گامبرل، نویسنده آسوشیتدپرس در دبی، امارات متحده عربی، در این گزارش مشارکت داشت.

___

پوشش مذهبی آسوشیتدپرس از طریق همکاری AP با The Conversation US پشتیبانی می شود و از Lilly Endowment Inc. AP تنها مسئول این محتوا است.

دیدگاهتان را بنویسید