دومین کشتی در نوع خود غرق شد: کشتی مورد حمله شورشیان حوثی یمن در دریای سرخ غرق شد


دبی، امارات متحده عربی (AP) – مقامات بامداد چهارشنبه گفتند که یک کشتی فله بر چند روز پس از حمله شورشیان حوثی یمن که گمان می‌رود یک ملوان را در آن کشته شده است، غرق شده است. این دومین کشتی از نوع خود بود که در جریان مبارزات شورشیان غرق شد.

به نظر می‌رسد غرق شدن توتور در دریای سرخ تشدید جدیدی را در کمپین حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه ترافیک کشتیرانی از طریق کریدور حیاتی دریایی در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه نشان می‌دهد.

این حمله علی‌رغم کمپین چند ماهه ایالات متحده در منطقه رخ داد که طی آن نیروی دریایی با شدیدترین درگیری‌های دریایی از زمان جنگ جهانی دوم، با حملات تقریباً روزانه به کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی مواجه شد.

مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا در هشداری به ملوانان منطقه اعلام کرد: کشتی Tutor با پرچم لیبریا، متعلق به یونان و در دریای سرخ غرق شد.

UKMTO گفت: «مقامات نظامی از مشاهده آوار و نفت در آخرین مکان گزارش شده گزارش می دهند. “کشتی احتمالا غرق شده است.”

حوثی ها بلافاصله غرق شدن کشتی را تایید نکردند. ارتش ایالات متحده نیز فوراً غرق شدن را تأیید نکرد و به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

توتور حدود یک هفته پیش توسط یک قایق پهپاد حوثی مملو از بمب در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که در این حمله “یکی از خدمه فیلیپین کشته شد.” فیلیپین هنوز مرگ خود را تأیید نکرده است، اما مردی که در کشتی معلم بود بیش از یک هفته است که در دریای سرخ که گرمای شدید تابستان را تجربه می کند، مفقود شده است.

استفاده از یک قایق مملو از مواد منفجره باعث ایجاد ترس از حمله به ناو USS Cole در سال 2000 شد. در آن زمان، القاعده یک حمله انتحاری به کشتی جنگی در بندر عدن انجام داد و 17 سرنشین آن را کشت. کول اکنون بخشی از عملیات نیروی دریایی ایالات متحده به رهبری ناو هواپیمابر USS Dwight D. Eisenhower در دریای سرخ است تا حملات حوثی ها را متوقف کند، حتی در حالی که شورشیان به حملات خود ادامه می دهند.

حوثی ها بیش از 50 حمله به کشتی ها انجام داده اند که چهار ملوان را کشته اند. به گفته اداره دریانوردی ایالات متحده، آنها از نوامبر یک کشتی را تصرف و دو کشتی را غرق کرده اند. حوثی‌ها از ژانویه هدف حملات هوایی به رهبری آمریکا بوده‌اند. به گفته شورشیان، در یک سری حملات در 30 مه، حداقل 16 نفر کشته و 42 نفر دیگر زخمی شدند.

در ماه مارس، کشتی روبیمار با پرچم بلیز که حامل محموله کود بود، پس از چند روز پس از حمله شورشیان، در دریای سرخ غرق شد.

حوثی ها به حمله به کشتی های مرتبط با اسرائیل، آمریکا یا بریتانیا ادامه می دهند. با این حال، بسیاری از کشتی هایی که آنها به آنها حمله کردند ارتباط کمی با جنگ جاری بین اسرائیل و حماس دارند یا هیچ ارتباطی ندارند.

بیش از 37000 فلسطینی در جنگ غزه کشته شده اند، در حالی که صدها نفر دیگر در عملیات اسرائیل در کرانه باختری کشته شده اند. جنگ پس از آن آغاز شد که شبه نظامیان تحت رهبری حماس در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کردند و حدود 1200 نفر را کشتند و حدود 250 نفر را گروگان گرفتند.

گزارش اخیر آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده تأیید کرد که حمل و نقل کانتینری از طریق دریای سرخ به دلیل این حملات 90 درصد از دسامبر کاهش یافته است. تا 15 درصد از ترافیک جهانی کشتیرانی از طریق این کریدور جریان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید