زنده: جدیدترین | پس از تشدید حملات به مرز اسرائیل و لبنان، یک نماینده ارشد ایالات متحده در حال بازدید از بیروت است


آموس هوخشتاین، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه با مقامات بیروت دیدار کرد تا راه حلی دیپلماتیک برای جلوگیری از یک جنگ بزرگتر پیدا کند.

از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، تقریباً روزانه حملات برون مرزی توسط اسرائیل و گروه شبه نظامی حزب الله لبنان صورت گرفته است. یک هفته پیش، پس از آن که اسرائیل یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را در حمله به جنوب لبنان کشت، حملات به شدت افزایش یافت.

در همین حال، دادگاه عالی اسرائیل روز سه شنبه به قانونی رسیدگی کرد که به وزیر امنیت راست افراطی ایتامار بن گویر اختیارات گسترده ای بر پلیس می دهد. بن گویر هشت بار به جرم جنایاتی از جمله نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی یهودی محکوم شده است. او به عنوان وزیر امنیت، پلیس را تشویق به سرکوب معترضان ضد دولتی کرده و فعالانه از افسران پلیس متهم به زور بیش از حد علیه فلسطینی ها حمایت کرده است.

مقامات اسرائیلی گفتند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، کابینه جنگی با نفوذ خود را که وظیفه مدیریت جنگ در غزه را بر عهده داشت، منحل کرده است. یک هفته پیش از آن، بنی گانتز، قانونگذار محبوب مخالفان و رئیس سابق ارتش، ائتلاف حاکم سه نفره نتانیاهو را به دلیل ناامیدی از نحوه جنگیدن ترک کرد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه بیش از 37100 کشته بر جای گذاشته است. جنگ تا حد زیادی تامین غذا، دارو و سایر تدارکات فلسطینی‌ها را که از گرسنگی گسترده رنج می‌برند، مختل کرده است.

اسرائیل جنگ را پس از حمله حماس در 7 اکتبر آغاز کرد که در آن شبه نظامیان وارد جنوب اسرائیل شدند و حدود 1200 نفر – اکثرا غیرنظامیان – را کشتند و حدود 250 نفر را ربودند.

درحال حاضر:

– نتانیاهو پس از خروج شریک اصلی خود از دولت، کابینه جنگ را منحل کرد.

– نامزدهای ریاست جمهوری ایران در آستانه انتخابات 28 ژوئن درباره سیاست های اقتصادی بحث می کنند.

– چند روز پس از اشغال ساختمان، اردوگاه طرفدار فلسطین در Cal State LA تخلیه می شود.

– هریس معاون رئیس جمهور آمریکا با یک وکیل اسرائیلی که گروگان گرفته شده بود و از تجاوز جنسی در غزه گزارش داده بود ملاقات کرد.

– جنگ غزه تمام خانواده های فلسطینی را از بین برده است. AP 60 نفر را که ده ها نفر یا بیشتر از دست داده اند را مستند کرده است.

پوشش AP از جنگ در غزه را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war دنبال کنید.

در اینجا آخرین اطلاعات است:

اسرائیل می گوید که حزب الله چهار پرتابه شلیک کرده و به آرامش سه روزه پایان داد

تل آویو، اسرائیل – ارتش اسرائیل اعلام کرد که حزب الله بعد از ظهر سه شنبه چهار پرتابه به سمت اسرائیل شلیک کرد و به سه روز آرامش نسبی پایان داد.

گلوله باران فرامرزی در حالی رخ داد که آموس هوخشتاین، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه با مقامات بیروت دیدار کرد تا راه حلی دیپلماتیک پیدا کند که بتواند از جنگ گسترده تر بین اسرائیل و حزب الله جلوگیری کند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که همه پرتاب‌ها رهگیری شدند. با این حال، به گفته سازمان آتش نشانی و نجات اسرائیل، ترکش های یک هواپیمای بدون سرنشین انفجاری باعث آتش سوزی بوته ای در نزدیکی مرز شد.

همچنین روز سه شنبه، رسانه های دولتی لبنان از حمله پهپادهای اسرائیلی به خودرویی در بزرگراه شمال شهر ساحلی صور خبر دادند. هنوز مشخص نیست که چه کسی در خودرو بوده و چند نفر کشته یا زخمی شده اند.

این آرامش پس از حملات شدید حزب الله در هفته گذشته رخ داد. در آن زمان، حزب الله صدها پهپاد و موشک از جمله بیش از 200 فروند را در یک روز شلیک کرده بود. در مقابل، ارتش اسرائیل به اهداف حزب الله حمله کرد.

آرامش نسبی همچنان ادامه داشت حتی زمانی که ارتش اسرائیل اعلام کرد یکی از مقامات کلیدی لشکر موشکی و موشکی حزب الله به نام محمد ایوب را در حمله پهپادی صبح روز دوشنبه در نزدیکی روستای چهابیه کشته است.

این آرامش می تواند به دلیل جشنواره مسلمانان عید قربان باشد که برای برخی از روز یکشنبه آغاز می شود و در روز سه شنبه یا چهارشنبه به پایان می رسد.

تقریباً بلافاصله پس از شروع جنگ بین اسرائیل و حماس در 7 اکتبر، حزب الله حملات خود را به اسرائیل آغاز کرد و تقریباً هر روز به تبادل آتش پرداخت. با این حال، بیشتر حملات به چند منطقه و بیشتر در اطراف مرز محدود شد.

درگیری‌ها در هفته‌های اخیر تشدید شده و آتش‌سوزی‌ها هم در اسرائیل و هم در لبنان رخ داده است. حملات اسرائیل بیش از 400 نفر را در لبنان کشته اند که بیشتر آنها جنگجویان حزب الله بودند، اما حداقل 70 نفر از کشته شدگان غیرنظامی بودند. 16 سرباز و 11 غیرنظامی در شمال اسرائیل کشته شدند.

یک نماینده ارشد ایالات متحده در تلاشی فوری برای جلوگیری از یک جنگ بزرگ با مقامات لبنان دیدار می کند.

بیروت – یکی از مشاوران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، درگیری‌های جاری میان گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان و نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان و اسرائیل را “وضعیت بسیار جدی” خواند و در جریان سفر به بیروت در روز سه‌شنبه گفت که تلاش‌ها برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای حل این مشکل است. جلوگیری از یک جنگ بزرگ فوری بود.

عاموس هوخشتاین روز گذشته پس از دیدار از اسرائیل با مقامات لبنانی دیدار کرد.

هوخشتاین پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان که اغلب به عنوان واسطه بین واشنگتن و حزب الله عمل می کند، به خبرنگاران در بیروت گفت: «ما در چند هفته اخیر شاهد تشدید تنش بوده ایم. رئیس جمهور بایدن می خواهد از تشدید بیشتر به یک جنگ بزرگتر جلوگیری کند.

هوخشتاین همچنین از شبه نظامیان فلسطینی حماس خواست تا با آتش بس مورد حمایت واشنگتن و تبادل گروگان برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه موافقت کنند. به نظر وی، این می تواند به پایان درگیری در لبنان نیز منجر شود.

از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، تقریبا هر روز حملات برون مرزی توسط اسرائیل و حزب الله صورت می گیرد. این حملات یک هفته پیش پس از آن که اسرائیل یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را در حمله به جنوب لبنان کشت، شدت گرفت. در پاسخ، حزب الله حملات خود را به شمال اسرائیل افزایش داد. برخی از سیاستمداران اسرائیلی تهدید به جنگ همه جانبه کرده اند تا شلیک موشک حزب الله را خاموش کنند.

درگیری ها ده ها هزار نفر از دو طرف مرز را ترک کرده است. حملات هوایی اسرائیل در لبنان از ماه اکتبر تاکنون بیش از 400 کشته برجای گذاشته است که بیشتر آنها شبه نظامیان حزب الله و گروه های متحد آن بودند، اما کشته شدگان بیش از 80 غیرنظامی و غیرنظامی نیز هستند. در طرف اسرائیل 16 سرباز و 11 غیرنظامی کشته شدند.

دادگاه عالی اسرائیل در حال رسیدگی به بحث درباره قانونی است که به وزیر امنیت راست افراطی اختیارات گسترده ای بر پلیس می دهد.

تل‌آویو، اسرائیل – دادگاه عالی اسرائیل روز سه‌شنبه به استدلال‌ها درباره قانونی رسیدگی کرد که به وزیر راست افراطی اختیارات گسترده‌ای بر پلیس می‌دهد.

این قانون به ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی اجازه می دهد تا در تحقیقات پلیس مداخله کند. منتقدان می‌گویند این قانون بخشی از تلاش بن‌گویر برای درآوردن بخش‌های بیشتری از نیروی پلیس تحت اختیار خود است. آنها می گویند که قانون به او قدرت زیادی در مورد اینکه پلیس چه کسی و چگونه تحقیق می کند، می دهد.

دادگاه قبلاً با صدور حکمی، بن‌گویر را از مداخله در تحقیقات پلیس منع کرده بود.

بن‌گویر، از تحسین‌کنندگان دیرینه خاخام نژادپرست فقید مایر کاهانه، هشت بار به دلیل جنایاتی از جمله نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی یهودی محکوم شد. او که زمانی بازیگر حاشیه ای در سیاست اسرائیل بود، اکنون بر پلیس و سایر نقش های مهم دولتی نظارت دارد. او به عنوان وزیر امنیت ملی، پلیس را تشویق به سرکوب معترضان ضد دولتی کرده و فعالانه از افسران متهم به استفاده از زور بیش از حد علیه فلسطینی ها حمایت کرده است.

روز دوشنبه، پلیس به دلیل سرکوب معترضان در اورشلیم که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام بودند، مورد انتقاد قرار گرفت. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که چندین معترض زخمی شدند، از جمله یک پزشک داوطلب که مورد اصابت توپ آب به صورتش قرار گرفت و ممکن است بینایی خود را از دست بدهد. پلیس گفت که چهار افسر در جریان تظاهرات زخمی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید