به نظر می رسد آرامش روز درگیری های اسرائیلی در نوار غزه حاکم است


اورشلیم – ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که عملیات خود را در ساعات روشنایی روز در بخش‌هایی از جنوب نوار غزه به حالت تعلیق درآورده است. پیش از این، محتاطانه امیدوار بود که این امر باعث شود کمک های بیشتری به ساکنان منطقه محاصره شده برسد و بنابراین سیاست جدیدی در پیش گرفته شد.

امدادگران ابراز امیدواری کردند که توقف روزانه در تهاجم اسرائیل یکی از موانع متعدد بر سر راه ارسال کمک به مناطق مرکزی و جنوبی غزه از کرم شالوم، گذرگاه مرزی کلیدی بین اسرائیل و غزه، را برطرف کند. با وجود این اختلال، آژانس‌های امدادی هشدار دادند که محدودیت‌های دیگر در حرکت و بی‌قانونی در منطقه توزیع غذا را با مشکل مواجه می‌کند.

این مقررات تنها در مورد یک جاده یازده کیلومتری در جنوب نوار غزه اعمال می شود، اما نه برای مناطق در مرکز نوار غزه، جایی که صدها هزار فلسطینی آواره از زمان آغاز تهاجم به رفح از آنجا گریخته اند.

هنگامی که اسرائیل در اوایل ماه مه به رفح حمله کرد، تنها مسیر تدارکاتی بین مصر و غزه در رفح را بست. همچنین توزیع مواد غذایی و سایر اقلامی که از اسرائیل به مقصد جنوب و مرکز نوار غزه ارسال می شد، برای سازمان های امدادی دشوارتر شد.

در حالی که آژانس های امدادی قبل از پیشروی اسرائیل در رفح مواد غذایی و دیگر تدارکات را انباشته کرده بودند، درگیری های شش هفته ای باعث ترس از قحطی در جنوب غزه شده است، در حالی که ترس از قحطی در شمال این سرزمین کاهش می یابد.

کارل اسکائو، معاون مدیر غذای جهانی گفت: با کاهش این ذخایر، “ممکن است آنها برای چند هفته غذای کافی داشته باشند، اما اگر ما دسترسی نداشته باشیم و نتوانیم آن را حفظ کنیم، مشکل بزرگی خواهد بود.” برنامه، بازوی سازمان ملل متحد، که غذا را در غزه توزیع می کند. اسکائو که هفته گذشته از غزه بازدید کرد، گفت: عرضه مواد غذایی در جنوب غزه “یک ماه پیش پایدارتر بود، اما اکنون ما واقعا نگران هستیم.”

بسته شدن مرز رفح و درگیری‌های اطراف آن، گروه‌های امدادی و بازرگانان را مجبور کرده است تا بیشتر کاروان‌های خود را از اسرائیل عبور دهند، جایی که کامیون‌ها از طریق گذرگاه مرزی کرم شالوم وارد غزه می‌شوند. هنگامی که غذا در غزه قرار می گیرد، سازمان های بشردوستانه آن را در خودروهای خود بار می کنند و توزیع می کنند. این سازمان‌ها می‌گویند که اسرائیل برای اطمینان از ایمنی ارسال‌کنندگان کمک بسیار کم کاری می‌کند و به حملات به کاروان‌های کمک‌رسانی و امدادگران از جمله حملات هوایی اسرائیل اشاره می‌کند.

اسرائیل مرتباً می‌گوید هیچ محدودیتی برای میزان کمک‌هایی که به نوار غزه می‌دهد وجود ندارد و سازمان‌های کمک‌رسانی سازمان‌یافته – و همچنین دزدی‌های حماس – را مسئول ناتوانی در انتقال مواد غذایی از اسرائیل به دست فلسطینی‌ها می‌داند.

شیمون فریدمن، سخنگوی COGAT، بخش وزارت دفاع اسرائیل که همکاری با گروه های امدادی را هماهنگ می کند، گفت: «ما معتقدیم مشکل اصلی آنها لجستیکی است و آنها به اندازه کافی برای غلبه بر این مشکلات لجستیکی تلاش نمی کنند.

اما دادستان های دادگاه کیفری بین المللی، رهبری اسرائیل را به ممانعت از ارسال کمک متهم می کنند. آنها خواستار دستگیری خود از جمله به دلیل استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی هستند. گروه های امدادی گفتند که جنگ در نزدیکی گذرگاه مرزی کرم شالوم، جمع آوری مواد غذایی در مرز و سپس توزیع مجدد آن در سراسر غزه را برای سازمان های امدادی دشوارتر کرده است.

اسکات اندرسون، معاون مدیر غزه آنروا، آژانس اصلی سازمان ملل متحد برای فلسطین، گفت: «قبل از رفح، ما اساساً تمام روز و هر روز به کرم شالوم دسترسی رایگان داشتیم. او با اشاره به تیراندازی‌ها و انفجارهای مکرر در مناطقی که کامیون‌های کمک‌رسانی از آن‌ها عبور می‌کردند، افزود: «اکنون ما هنوز دسترسی داریم، فقط رسیدن به آنجا کمی پیچیده‌تر و دشوارتر است.

اندرسون با استفاده از حروف اول گفت: «ما درخواست کرده بودیم که بدون نیاز به هماهنگی نزدیک با نیروهای دفاعی اسرائیل، پنجره‌ها به کرم شالوم برسند – تا بتوانیم با آزادی بیشتری رفت و آمد کنیم و همچنین اجازه دهیم کامیون‌ها بیایند و بروند.» نیروهای دفاعی اسرائیل

این امر منجر به سیاست جدید اسرائیل مبنی بر اجتناب از عملیات جنگی در ساعات روز شد.

ارتش روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از 500 شبه نظامی را در رفح کشته است که به طور قابل توجهی توانایی عملیاتی دو گردان از چهار گردان حماس در این شهر را کاهش داده است. ارتش گفت که دو گردان باقی مانده در “سطح متوسط” عمل می کردند.

در حالی که سازمان های بشردوستانه از این توقف استقبال کردند، اما تاکید کردند که باید کارهای بیشتری انجام شود.

حملات اسرائیل به مسیرهای تدارکاتی در نوار غزه آسیب رسانده و عبور کاروان ها را با مشکل مواجه کرده است. انبوه فلسطینی های مستاصل اغلب کامیون ها را در جستجوی غذا رهگیری می کنند. کمبود پول نقد بسیاری از غیرنظامیان را از خرید مواد غذایی که توسط کاروان های تجاری به غزه آورده شده است، باز داشته است.

اندرسون گفت و با نزدیک شدن به تابستان، نیاز به آب آشامیدنی تمیز افزایش می یابد.

در هفته‌های اخیر، اسرائیل به سازمان‌های کمک‌رسانی دسترسی بیشتری به شمال نوار غزه داده است، جایی که ترس از قحطی زمانی بیشتر بود. اما سازمان‌های امدادی می‌گویند که خدمات بهداشتی و بهداشتی در شمال غزه به شدت ناکافی است، حتی اگر منابع غذایی بهبود یافته باشد.

اسکائو، مسئول برنامه جهانی غذا گفت: «ما در همه جا از میان رودخانه های فاضلاب عبور کردیم.

او افزود: «ما به معنای واقعی کلمه فروشگاه را با غذاهای آماده پر کردیم. اما این پیشرفت باید ادامه داشته باشد و صادقانه بگویم، ما باید پیشنهادات خود را متنوع کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید