پوتین روسیه در بحبوحه نگرانی های بین المللی در مورد همکاری نظامی از کره شمالی بازدید می کند


سئول، کره جنوبی (AP) – هر دو کشور اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از روز سه شنبه به مدت دو روز از کره شمالی دیدار خواهد کرد، زیرا نگرانی های بین المللی در مورد همکاری نظامی آنها وجود دارد.

انتظار می‌رود پوتین با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کند تا در بحبوحه تشدید تقابل‌ها با واشنگتن، همکاری‌های خود را تعمیق بخشد. این اولین سفر پوتین به کره شمالی در 24 سال گذشته خواهد بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، خبرگزاری مرکزی کره، اعلام کرد که پوتین به دعوت کیم در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به این کشور سفر خواهد کرد. رسانه های دولتی کره شمالی در ابتدا هیچ جزئیاتی ارائه نکردند. روسیه در بیانیه ای همزمان این سفر را تایید کرد.

نگرانی های فزاینده ای در مورد قرارداد تسلیحاتی وجود دارد که بر اساس آن پیونگ یانگ مهمات مورد نیاز روسیه را برای جنگ پوتین در اوکراین تامین می کند. در مقابل، کمک‌های اقتصادی و انتقال فناوری دریافت می‌کند که تهدید ناشی از برنامه‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای کیم را افزایش می‌دهد.

همکاری‌های نظامی، اقتصادی و سایر همکاری‌های بین کره شمالی و روسیه از زمانی که کیم برای دیدار با پوتین در سپتامبر به خاور دور روسیه سفر کرد، به شدت افزایش یافته است که اولین دیدار آنها از سال 2019 است.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی، کره شمالی را متهم کرده اند که روسیه را با توپخانه، موشک و سایر تجهیزات نظامی برای طولانی کردن جنگ در اوکراین، احتمالا در ازای دریافت فناوری و کمک های نظامی کلیدی، تامین می کند. هم پیونگ یانگ و هم مسکو اتهامات ارسال تسلیحات به کره شمالی را رد کرده اند.

هرگونه معامله تسلیحاتی با کره شمالی نقض بسیاری از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود که روسیه، یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، قبلا تایید کرده بود.

آندری لانکوف، کارشناس کره شمالی در دانشگاه کوکمین در سئول، خاطرنشان کرد که پیونگ یانگ امیدوار است در ازای تامین مهمات توپخانه و موشک های بالستیک کوتاه برد، سلاح های پیشرفته از مسکو دریافت کند.

لانکوف خاطرنشان کرد که اگرچه روسیه ممکن است در به اشتراک گذاشتن فناوری نظامی پیشرفته خود با کره شمالی مردد باشد، اما از دریافت مهمات از پیونگ یانگ خوشحال خواهد شد. لانکوف به آسوشیتدپرس گفت: «در جنگ هرگز مهمات کافی وجود ندارد، نیاز شدیدی به آن وجود دارد.

نشانه هایی وجود داشت که کیم در حال تدارک یک جشن مفصل برای پوتین بود تا روابط آنها را برای مخاطبان داخلی خود افزایش دهد. وب سایت NK News با تمرکز بر کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که تحلیل تصاویر ماهواره ای تجاری نشان می دهد که کره شمالی ممکن است در حال آماده سازی یک رژه بزرگ در میدانی در پایتخت این کشور، پیونگ یانگ باشد.

در ماه‌های اخیر، کیم روسیه را به عنوان تمرکز اصلی خود در تلاش برای تقویت موقعیت خود در منطقه و گسترش همکاری با کشورهای مخالف ایالات متحده قرار داده است. او ایده چیزی را که “جنگ سرد جدید” می نامد را نشان می دهد.

به گفته منابع آگاه، کورت کمبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در گفتگوی تلفنی با معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی ابراز نگرانی کرد که سفر پوتین به شمال می تواند منجر به همکاری نظامی بیشتر بین دو کشور شود و به طور بالقوه ثبات در منطقه را تضعیف کند. بیانیه وزارت خارجه سئول

لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول، گفت: «فهرست کشورهایی که آماده استقبال از پوتین هستند کوتاه‌تر از همیشه است، اما این دیدار برای کیم جونگ اون یک پیروزی است.

این نشست نه تنها موقعیت کره شمالی را در میان کشورهای مخالف نظم بین المللی به رهبری ایالات متحده تقویت می کند، بلکه به تقویت مشروعیت کیم در داخل نیز کمک می کند. روسیه نمی تواند از نظر اقتصادی جایگزین چین شود، اما افزایش همکاری با مسکو نشان می دهد که پیونگ یانگ گزینه هایی دارد.

پوتین برای اولین بار در ژوئیه 2000، ماه ها پس از اولین انتخاب خود، از پیونگ یانگ بازدید کرد و با پدر کیم، کیم جونگ ایل، که در آن زمان بر کشور حکومت می کرد، دیدار کرد.

مسکو اعلام کرد که از حمایت پیونگ یانگ از عملیات نظامی روسیه در اوکراین “بسیار قدردانی می کند” و به “همکاری نزدیک و ثمربخش” این کشور در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی اشاره کرد.

روسیه و چین بارها از تلاش های ایالات متحده و شرکای آن برای اعمال تحریم های جدید سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایش های متعدد ممنوعه موشک های بالستیک جلوگیری کرده اند.

در ماه مارس، وتوی روسیه در سازمان ملل به نظارت بر تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل برنامه هسته ای این کشور پایان داد. سپس غرب مسکو را متهم کرد که با خرید تسلیحات از پیونگ یانگ برای استفاده در اوکراین، تلاش می‌کند با نقض تحریم‌ها، از بررسی دقیق اجتناب کند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه مارس، شین وونسیک، وزیر دفاع کره جنوبی گفت که کره شمالی تاکنون حدود 7000 کانتینر مهمات و سایر تجهیزات نظامی به روسیه تحویل داده است. شین گفت، در مقابل، کره شمالی بیش از 9000 کانتینر روسی دریافت کرد که احتمالاً مملو از کمک بود.

کیم همچنین از جنگ روسیه در اوکراین به عنوان یک انحراف برای سرعت بخشیدن به توسعه تسلیحات خود و ساخت زرادخانه هسته ای استفاده کرد که می تواند ایالات متحده و متحدان آسیایی اش را به طور جدی تهدید کند. این امر ایالات متحده و کره جنوبی را بر آن داشت تا تمرینات نظامی مشترک خود را گسترش دهند و راهبردهای بازدارندگی هسته ای خود را بر اساس دارایی های استراتژیک ایالات متحده تقویت کنند.

در اوایل سال جاری، پوتین یک سدان لوکس Aurus Senat را برای کیم فرستاد که او در نشستی در سپتامبر به رهبر کره شمالی نشان داده بود. ناظران گفتند که این محموله ناقض قطعنامه سازمان ملل است که قصد داشت با ممنوعیت کالاهای لوکس از کره شمالی، کره شمالی را برای کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته ای خود تحت فشار قرار دهد.

پوتین به طور مستمر به دنبال ترمیم روابط با پیونگ یانگ در تلاش برای بازگرداندن نفوذ جهانی کشورش و اتحادهای دوران شوروی بوده است. روابط مسکو با کره شمالی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 ضعیف شد. کیم جونگ اون برای اولین بار با پوتین در شهر بندری ولادی وستوک در شرق روسیه در سال 2019 ملاقات کرد.

کرملین اعلام کرد که پوتین پس از کره شمالی، چهارشنبه و پنجشنبه نیز از ویتنام بازدید خواهد کرد. وی قرار است در هانوی با ژنرال نگوین فو ترونگ، دبیر کل حزب کمونیست ویتنام، رئیس جمهور به لام، نخست وزیر فام مین چین و رئیس مجلس ملی تران تان من ملاقات کند.

کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: آنها قصد دارند در مورد “چشم انداز توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک جامع بین روسیه و ویتنام در زمینه های تجارت و اقتصاد، علم و فناوری و کمک های بشردوستانه” بحث کنند.

ایالات متحده که سال ها برای تقویت روابط و افزایش تجارت با ویتنام تلاش کرده است، از سفر برنامه ریزی شده پوتین انتقاد کرد.

سخنگوی ایالات متحده گفت: «از آنجایی که روسیه به دنبال حمایت بین‌المللی برای حفظ جنگ غیرقانونی و وحشیانه خود علیه اوکراین است، ما تکرار می‌کنیم که هیچ کشوری نباید به پوتین بستری برای ترویج جنگ تجاوزکارانه خود بدهد یا به او اجازه دهد تا جنایات خود را عادی کند.» سفارت در ویتنام در بیانیه ای

اگر به او اجازه داده شود که آزادانه حرکت کند، این امر می تواند نقض آشکار قوانین بین المللی توسط روسیه را عادی کند و به طور ناخواسته این پیام را ارسال کند که جنایات بدون مجازات در اوکراین و جاهای دیگر انجام می شود و رنج بشر را تشدید می کند و مسیر صلح و عدالت پایدار را به تاخیر می اندازد. بیانیه می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید