طرح برجسته اتحادیه اروپا برای احیای طبیعت با وجود ماه ها اعتراض کشاورزان چراغ سبز دریافت کرد


بروکسل (AP) – کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه به یک طرح جامع و مورد انتظار برای حفاظت بهتر از طبیعت در بلوک 27 کشوری موافقت کردند. این موضوع پس از ماه‌ها اعتراض کشاورزان که استدلال می‌کردند قوانین زیست‌محیطی و آب‌وهوای اتحادیه اروپا باعث ورشکستگی آن‌ها شده است، اختلاف‌افکنی برانگیخت.

پس از آنکه طرح موسوم به احیای طبیعت در تابستان گذشته از رای گیری در پارلمان جان سالم به در برد، با مقاومت چندین کشور عضو مواجه شد، به این معنی که پیش نویس قانون برای ماه ها در بن بست گیر کرده بود.

این قانون که هدف آن احیای اکوسیستم‌ها، گونه‌ها و زیستگاه‌ها در اتحادیه اروپا است، در نهایت در نشست وزرای محیط‌زیست در لوکزامبورگ پس از دریافت حمایت لازم از اکثریت واجد شرایط ۱۵ کشور از ۲۷ کشور عضو و ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا به تصویب رسید. داشته است. تصمیم اتریش برای حمایت نهایی از این طرح به شکستن بن بست کمک کرد.

ریاست شورای اتحادیه اروپا بلژیک گفت: «این آخرین گام قبل از اجرایی شدن این قانون است».

طرح احیای طبیعت بخشی از قرارداد سبز اروپایی اتحادیه اروپا است که هدف آن تعیین جاه طلبانه ترین اهداف آب و هوایی و تنوع زیستی در جهان و تبدیل این بلوک به نقطه مرجع جهانی برای همه مسائل آب و هوایی است.

بر اساس این طرح، کشورهای عضو باید به اهداف بازیابی زیستگاه ها و گونه های خاص دست یابند تا حداقل 20 درصد از مناطق خشکی و دریایی منطقه را تا سال 2030 پوشش دهند.

آلن مارون وزیر محیط زیست بلژیک گفت: «کار سخت ارزشش را داشت. هیچ مکثی در حفاظت از محیط زیست ما وجود ندارد. شورای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که طبیعت را در اتحادیه اروپا احیا کند و از تنوع زیستی و محیط زندگی ما محافظت کند.

لئونور گیوسلر وزیر محیط زیست اتریش پس از ماه ها بحث سیاسی داخلی به این طرح رای مثبت داد. این اقدام گئوسلر، نماینده سبزها، خشم بالاترین رتبه شریک ائتلافی – حزب محافظه کار خلق اتریش صدراعظم کارل نهمر – را در آستانه انتخابات ملی که قرار است در 29 سپتامبر برگزار شود، برانگیخت.

گیوسلر در شبکه اجتماعی X نوشت: «وجدان من به صراحت به من می‌گوید که وقتی زندگی سالم و شاد نسل‌های آینده در خطر است، تصمیم‌های شجاعانه لازم است.

به گزارش آژانس خبری اتریش، قبل از رای گیری، صدراعظم گفت که نهمر به ریاست بلژیک اتحادیه اروپا اطلاع داده است که رای موافق به طرح گیوسلر غیرقانونی است. دفتر نهامر پس از این تصمیم اعلام کرد که اتریش برای ابطال رای به دیوان دادگستری اروپا شکایت خواهد کرد.

پیش از انتخابات اتحادیه اروپا که در اوایل ماه جاری باعث تغییر به راست شد، کشاورزان اروپایی از قوانین زیست محیطی متعددی که بر عملکرد آنها حاکم است شکایت کردند. آنها استدلال می کردند که این مقررات معیشت آنها را به خطر می اندازد و آنها را با موانع بوروکراتیک سنگین می کند.

گروه‌های زیست‌محیطی و ائتلافی از شرکت‌های بزرگ سال گذشته تاکید کردند که این قانون برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و از دست دادن طبیعت بسیار مهم است. اما در طول مذاکرات، این طرح برخی از مزیت های مترقی خود را از دست داد زیرا بزرگترین گروه پارلمان اتحادیه اروپا، EPP، مقاومت شدیدی از خود نشان داد. او به دیگر محافظه کاران و راست افراطی پیوست و اصرار داشت که این طرح ها امنیت غذایی را تضعیف می کند، تورم را تقویت می کند و به کشاورزان آسیب می رساند.

صلح سبز گفت که رد این قانون توسط دولت های اتحادیه اروپا پیش از اجلاس بعدی تنوع زیستی سازمان ملل در کلمبیا در ماه اکتبر شرم آور خواهد بود.

اشپلا باندلی روئیز، فعال تنوع زیستی صلح سبز، گفت: «علیرغم تضعیف قانون، این معامله بارقه‌ای از امید را برای طبیعت اروپا، نسل‌های آینده و معیشت جوامع روستایی ایجاد می‌کند. اکوسیستم های سالم از آب و هوای شدید، کمبود آب و آلودگی محافظت می کنند.

___

گیر مولسون خبرنگار آسوشیتدپرس در برلین در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید