هندوراس در حال برنامه ریزی برای ساخت یک “مگا زندان” با ظرفیت 20000 نفر برای اعضای باند به عنوان بخشی از سرکوب است.


TEGUCIGALPA، هندوراس (AP) – رئیس جمهور هندوراس از ساخت یک “مگا زندان” جدید با ظرفیت 20000 زندانی خبر داد. این زندان بخشی از پاسخ همه جانبه دولت به خشونت باندها است و قصد دارد سیستم زندان را که مدت‌ها با مشکل مواجه شده بود، اصلاح کند.

رئیس جمهور شیومارا کاسترو در یک سخنرانی که اوایل روز شنبه در سراسر کشور پخش شد، یک سری اقدامات اضطراری را اعلام کرد. آنها شامل طرح هایی برای تقویت نقش ارتش در مبارزه با جرایم سازمان یافته، محاکمه قاچاقچیان مواد مخدر به عنوان تروریست و ایجاد تسهیلات جدید برای رسیدگی به ازدحام بیش از حد مواد مخدر و سایر جنایات در کشور 10 میلیونی است.

جاه طلبی های کاسترو متمایل به “مگا زندان” شبیه جاه طلبی های رئیس جمهور نایب بوکله در کشور همسایه السالوادور است که بزرگترین زندان آمریکای لاتین را ساخته است – یک مرکز با ظرفیت 40000 نفر برای اسکان تعداد فزاینده زندانیانی که در کمپین حبس جمعی رئیس جمهور دستگیر شده اند. تبدیل شد.

کاسترو در سخنرانی نیمه شب خود گفت که نیروهای امنیتی هندوراس باید «فوراً مداخله کنند» در تمام نقاط کشور که در حال حاضر «بالاترین نرخ خشونت گروهی، قاچاق مواد مخدر، پولشویی» و سایر جنایات را تجربه می کنند.

سرلشکر روزولت هرناندز، رئیس ستاد ارتش، گفت که مقامات قصد دارند بلافاصله یک زندان با ظرفیت 20000 نفر بسازند و گانگسترهای خطرناک را به آنجا بفرستند.

در نتیجه افزایش حملات پلیس، تعداد زندانیان هندوراس به 19500 نفر افزایش یافته است. کمیته ملی هندوراس علیه شکنجه (CONAPREV) سال گذشته گزارش داد که آنها در سیستمی قرار دارند که برای نگهداری 13000 نفر طراحی شده است.

دولت برای ساختن بازداشتگاه های جدید عجله کرده است. سال گذشته، کاسترو اعلام کرد که قصد دارد تنها مستعمره زندان جزیره ای را در نیمکره غربی بسازد – یک زندان منزوی با ظرفیت 2000 زندانی در مجمع الجزایر Islas del Cisne، در حدود 250 کیلومتری سواحل کشور.

شورای دفاع هندوراس همچنین از کنگره خواست تا قوانین جزایی را اصلاح کند تا به مقامات اجازه دهد رهبران مظنون باندها را بدون اتهام بازداشت کنند و محاکمه های دسته جمعی را انجام دهند، همانطور که برای تروریست های مظنون انجام می دهند.

این اقدامات آخرین نمونه از موضع سخت کاسترو در مورد مسائل امنیتی است که در بحبوحه موجی از خشونت های مرتبط با مواد مخدر در سال 2022، زمانی که او وضعیت اضطراری را برای مبارزه با خونریزی و تعلیق بخش هایی از قانون اساسی وضع کرد، عمیق تر شد – صفحه ای مستقیم از قانون اساسی. کتاب نمایشنامه بوکله در السالوادور.

مانند سرکوب بوکله بر باندهایی که آزادی های مدنی را در السالوادور محدود می کردند، تاکتیک های کاسترو انتقاد گروه های حقوق بشری را برانگیخت که دولت او را متهم می کنند که در سرکوب جنایات بیش از حد عمل کرده است.

اما موفقیت بوکله در ریشه‌کن کردن باندهایی که زمانی بسیاری از السالوادور را به وحشت انداخته بودند، تحسین او را در سراسر منطقه، از جمله در هندوراس، که مردم خسته می‌خواهند نتایج را ببینند، برانگیخته است.

هفته گذشته، گوستاوو سانچز، وزیر امنیت هندوراس اعلام کرد که دولت در پنج ماه اول سال 2024 20 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته قتل را ثبت کرده است.

با این وجود، منتقدان تردید دارند که مدل بوکله بتواند در هندوراس نتایجی ایجاد کند. علیرغم کاهش اخیر در میزان قتل، باندها هنوز قدرتمند هستند و فساد ریشه عمیقی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید