رهبران جهان در سوئیس گرد هم می آیند تا درباره طرح صلح اوکراین گفتگو کنند. روسیه آشکارا غایب است


اوبورگن، سوئیس (AP) – ده‌ها تن از رهبران جهان روز شنبه در یک استراحتگاه سوئیس برای بحث در مورد چگونگی برقراری صلح در اوکراین جنگ‌زده ملاقات کردند. با این حال، غیبت روسیه هرگونه امید به یک پیشرفت واقعی را کاهش داد.

با گذشت بیش از دو سال از آغاز جنگ، طرف‌های درگیر بیش از هر زمان دیگری از هم فاصله دارند: کی‌یف اصرار دارد که از روسیه بخواهد تمام مناطق تصرف شده اوکراین را تخلیه کند و مسکو به تهاجم سرسختانه خود که قبلاً بخش‌های زیادی از شرق و جنوب را فتح کرده است، ادامه می‌دهد. اوکراین دارد.

علیرغم غیبت روسیه در کنفرانس در دریاچه لوسرن، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که معیار موفقیت این رویداد “این ایده را به جهان باز می گرداند که تلاش های مشترک می تواند به جنگ ها پایان دهد و صلحی عادلانه ایجاد کند.”

شرکت کنندگان با یک اقدام متعادل کننده دشوار روبرو شدند: بسیاری روسیه را به نقض قوانین بین المللی متهم کردند، اما در عین حال می خواستند موقعیت خود را حفظ کنند تا به مسکو فرصت شرکت در مذاکرات صلح آینده را بدهند که می تواند روزی به پایان درگیری منجر شود. .

زلنسکی گفت: در اینجا نمایندگانی از آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا، خاورمیانه و آسیا، اقیانوس آرام، آمریکای شمالی و رهبران مذهبی حضور دارند. اکنون اینجا روسیه وجود ندارد. چرا؟ زیرا اگر روسیه به صلح علاقه مند بود، جنگی رخ نمی داد.

او گفت: «ما باید با هم تصمیم بگیریم که صلح عادلانه برای جهان چه معنایی دارد و چگونه می‌توان به آن در بلندمدت دست یافت.» در اولین اجلاس صلح ما باید تعیین کنیم که چگونه می توان به صلح عادلانه دست یافت تا بتوانیم در اجلاس دوم درباره پایان واقعی جنگ تصمیم بگیریم.

حدود نیمی از حدود 100 هیئت توسط سران دولت و دولت رهبری می شد. تحلیلگران گفتند که تعداد شرکت کنندگان شاخص مهمی است که نشان می دهد اوکراین و حامیان غربی وفادار آن بر جامعه بین المللی چقدر نفوذ دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه تلاش کرد تا بر ابتکار سوئیس و اوکراین برای برگزاری این کنفرانس سایه افکند. برخی از کشورها مانند هند، ترکیه و عربستان سعودی که – بر خلاف قدرت‌های غربی که روسیه را بر سر جنگ تحریم کرده‌اند – گاهی اوقات روابط سودآور خود را با مسکو حفظ کرده‌اند، نیز حضور داشتند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این کنفرانس گفت که مذاکرات صلح معتبر مستلزم مشارکت روسیه است و “سازش های دشوار” ضروری است.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، بی اعتمادی بین روسیه و اوکراین را تایید کرد و گفت: «هر یک از طرفین به تحرکات طرف مقابل (از نظر پیشنهادات) به عنوان گسترش تلاش‌های جنگی گسترده‌تر نگاه می‌کنند.

وی افزود: «عالیجناب، همچنین باید متذکر شوم که اگر طرف مقابل، روسیه، در اتاق حضور داشت، این نشست می‌توانست نتیجه‌گراتر باشد».

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، به نمایندگی از ایالات متحده در حالی که رئیس جمهور جو بایدن در جمع آوری کمک های مالی در کالیفرنیا شرکت کرد، بر حمایت کامل آمریکا از اوکراین تاکید کرد و از کمک 1.5 میلیارد دلاری جدید ایالات متحده برای طیف وسیعی از پروژه ها به عنوان مثال برای زیرساخت های انرژی و امنیت مدنی خبر داد.

چین، که از روسیه حمایت می کند، به بسیاری از کشورهایی که از این رویداد دور ماندند، پیوست. پکن گفته است که هرگونه روند صلح مستلزم مشارکت روسیه و اوکراین است و ایده های خود را برای صلح مطرح کرده است.

در یک ابتکار جداگانه در ماه گذشته، چین و برزیل بر سر 6 “توافقنامه مشترک” برای حل سیاسی بحران اوکراین به توافق رسیدند و از دیگر کشورها خواستند به پیشبرد گفتگوهای صلح “در زمان مناسب با مشارکت هر دو” کمک کنند روسیه و اوکراین.

بن بست در اوکراین در مورد مسائل امنیتی برای اروپا – مرگبارترین درگیری در این قاره از زمان جنگ جهانی دوم – و ژئوپلیتیک قدرت های بزرگ است.

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده می گویند که چین فروش ماشین آلات، میکروالکترونیک و سایر فناوری ها را به روسیه افزایش داده است که مسکو برای تولید موشک، تانک، هواپیما و سایر تسلیحات برای تأمین مالی تلاش های جنگی خود استفاده می کند.

جیک سالیوان، مشاور ارشد سیاست خارجی بایدن، گفت: آنچه واضح است این است که چین اینجا نیست و فرض من این است که آنها اینجا نیستند زیرا پوتین از آنها خواست که نیایند و آنها با درخواست پوتین موافقت کردند. و من فکر می‌کنم که این چیزی در مورد وضعیت چین در رابطه با جنگ روسیه در اوکراین می‌گوید. من فکر می کنم کشورها باید به آن توجه داشته باشند.»

هریس و سالیوان هر دو تصدیق کردند که همه شرکت کنندگان بر سر راه حل صلح احتمالی توافق نکردند.

نیروهای روسی که نزدیک به یک چهارم اوکراین را کنترل می کنند، در ماه های اخیر به دستاوردهای ارضی دست یافته اند. هنگامی که مذاکرات در مورد نشست صلح به میزبانی سوئیس در تابستان گذشته آغاز شد، نیروهای اوکراینی به تازگی مناطق وسیعی به ویژه در نزدیکی شهر جنوبی خرسون و شهر شمالی خارکف را پس گرفته بودند.

این کنفرانس بر روی سه موضوع دستور کار متمرکز خواهد بود – بخش های کمتر بحث برانگیز فرمول صلح 10 ماده ای ارائه شده توسط زلنسکی: امنیت هسته ای، از جمله در نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia تحت اشغال روسیه، تبادل احتمالی زندانیان و امنیت غذایی جهانی. جنگ حمل و نقل مواد غذایی و کود را از طریق دریای سیاه مختل کرده است.

طرح زلنسکی همچنین خواستار خروج نیروهای روسیه از اراضی اشغالی اوکراین، توقف درگیری ها و احیای مرزهای اولیه اوکراین با روسیه از جمله خروج روسیه از کریمه اشغالی بود. با توجه به اینکه اوکراینی‌ها در حال حاضر عمدتاً در خط دفاعی هستند، به نظر می‌رسد این امیدها بیشتر و بیشتر به سمت دور پیش می‌روند.

پوتین می خواهد هرگونه توافق صلح بر اساس پیش نویس معاهده ای باشد که در مراحل اولیه جنگ مورد مذاکره قرار گرفته است. این شامل مقرراتی در مورد وضعیت بی‌طرف اوکراین و محدودیت‌های نیروهای مسلح آن بود، در حالی که مذاکرات در مورد سرزمین‌های تحت اشغال روسیه به تعویق افتاد. این واقعیت که اوکراین سال ها به ناتو پیوسته است، خشم مسکو را برانگیخته است.

او از اوکراین می خواهد که درخواست خود برای پیوستن به ناتو را پس بگیرد و نیروهای خود را از مناطقی که روسیه به طور غیرقانونی در سال 2022 ضمیمه کرده است خارج کند.

الکساندر گابویف، مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه، گفت: «وضعیت در میدان نبرد به طرز چشمگیری تغییر کرده است، و افزود که در حالی که روسیه «نمی‌تواند به سرعت به حداکثر اهداف خود از طریق ابزار نظامی دست یابد»، در میدان نبرد در حال افزایش است.

در حالی که سیاستمداران برجسته در سوئیس در مورد مسیر صلح بحث می کردند، جنگ در اوکراین ادامه یافت. مقامات منطقه ای گفتند که دست کم سه غیرنظامی بر اثر شلیک توپخانه در جمعه و شنبه شب در آنجا کشته و 15 نفر دیگر زخمی شدند.

در همین حال، ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود در جنوب روسیه، در پستی در شبکه های اجتماعی، اوکراین را مسئول گلوله بارانی که روز جمعه به یک ساختمان آپارتمانی پنج طبقه در شهر شبکینو اصابت کرد و پنج نفر را کشت. در ابتدا هیچ نظری از کیف وجود نداشت.

___

کن موریتسوگو در پکن و جوانا کوزلوسکا در لندن در این گزارش مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید