رئیس جمهور ارمنستان برنامه ای را برای خروج از ائتلاف امنیتی تحت سلطه روسیه با بدتر شدن روابط با مسکو اعلام کرد


ایروان، ارمنستان (AP) – رهبر ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد از اتحاد امنیتی تحت تسلط روسیه متشکل از چندین کشور شوروی سابق خارج شود، زیرا تنش ها بین دو متحد افزایش یافته است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفت که دولت او در تاریخ بعدی درباره زمان خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) تصمیم خواهد گرفت. این گروه علاوه بر روسیه شامل کشورهای آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان نیز می شود که سابقاً اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل می دادند.

با توجه به شکاف فزاینده بین ارمنستان و روسیه، ارمنستان پیش از این مشارکت خود در ائتلاف را متوقف کرده بود، شرکت خود را در مانورهای نظامی مشترک لغو کرده بود و از برگزاری اجلاس سران CSTO اجتناب کرده بود.

پاشینیان روز چهارشنبه برای اولین بار گفت که ارمنستان به طور کامل از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج خواهد شد. وی در جلسه پرسش و پاسخ مجلس گفت: دولت بعداً تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی گام نهایی برداشته شود.

پاشینیان گفت: «ما خواهیم رفت. ما تصمیم می گیریم چه زمانی برویم. ما برنمی گردیم، راه دیگری نیست.»

اندکی پس از آن، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان، ظاهراً در تلاش برای کاهش ضربه به مسکو، تأکید کرد که پاشینیان هنوز عقب نشینی کامل را اعلام نکرده است.

میرزویان گفت: «کسانی که ادعا می‌کنند نخست‌وزیر گفته است که ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج می‌شود، اشتباه می‌کنند.

در ابتدا هیچ اظهارنظری از مسکو وجود نداشت.

روابط ارمنستان با روسیه، حامی و متحد دیرینه آن، پس از حمله برق آسای آذربایجان به منطقه قره باغ در ماه سپتامبر و پایان دادن به سه دهه حکومت جدایی طلبانه ارامنه قومی در آنجا، به طور فزاینده ای بدتر شده است.

مقامات ارمنستان نیروهای حافظ صلح روسی را که پس از موج اولیه جنگ در سال 2020 در قره باغ کوهستانی مستقر شده بودند، به ناتوانی در توقف حمله آذربایجان متهم کردند. مسکو که یک پایگاه نظامی در ارمنستان دارد، این اتهامات را رد کرد و گفت که سربازانش اختیاری برای مداخله ندارند.

پاشینیان روز چهارشنبه در یک سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمان، سازمان پیمان امنیت جمعی را به ناتوانی در حفاظت از ارمنستان متهم کرد و مدعی شد که برخی از اعضای آن در کنار آذربایجان قرار گرفته اند.

وی بدون اشاره به جزئیات گفت: «معلوم شد که اعضای آن به تعهدات خود در این معاهده عمل نکرده و همراه با آذربایجان علیه ما برنامه ریزی کرده اند.

روسیه در حال انجام یک عمل متعادل کننده ظریف است: این کشور در تلاش است تا روابط نزدیک با ارمنستان را حفظ کند و در عین حال روابط خوبی با آذربایجان و مهم ترین متحد آن، ترکیه، شریک اقتصادی کلیدی مسکو در مواجهه با تحریم های غرب، حفظ کند.

کرملین از تلاش های پاشینیان برای تعمیق روابط ارمنستان با غرب و دور کردن کشورش از اتحادهای تحت سلطه مسکو خشمگین است. روسیه به ویژه از تصمیم ارمنستان برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی که سال گذشته پوتین را به اتهام جنایات جنگی مرتبط با اقدامات روسیه در اوکراین متهم کرد، خشمگین شد.

با این حال، مسکو سعی کرد اختلافات را کم اهمیت جلوه دهد و بر جنگ اوکراین متمرکز شد که اکنون در سومین سال خود قرار دارد.

این اقدام پاشینیان در بحبوحه موجی از اعتراضات گسترده که خواستار استعفای او شده بودند، صورت گرفت. این اعتراضات علیه تصمیم دولت وی مبنی بر واگذاری چهار روستای مرزی به آذربایجان در چارچوب مذاکرات برای توافق صلح با دشمن دیرینه صورت می گیرد.

روز چهارشنبه در حالی که هزاران تظاهرکننده سعی داشتند از موانع پلیس در خارج از ساختمان پارلمان عبور کنند، درگیری های خشونت آمیزی آغاز شد. تظاهرکنندگان به سمت پلیس بطری و سنگ پرتاب کردند و پلیس برای دفع جمعیت از نارنجک های شوکر استفاده کرد. مقامات گفتند که حدود 100 نفر از جمله 17 افسر پلیس مجروح شدند و 98 معترض توسط پلیس دستگیر شدند.

حداقل ده خبرنگار در میان مجروحان هستند. انجمن روزنامه نگاران کشور با صدور بیانیه ای اقدامات نامتناسب پلیس را محکوم کرد و خواستار پیگرد قانونی عاملان آن شد.

دیدگاهتان را بنویسید