سیناد اوکانر بر اثر بیماری ریوی و آسم درگذشت


لندن – سیناد اوکانر، خواننده ایرلندی که در دهه‌های 1980 و 1990 به شهرت رسید و به خاطر فعالیت‌های خود شهرت داشت، بر اساس گواهی فوتش در ژوئیه گذشته در سن 56 سالگی بر اثر بیماری مزمن انسدادی ریه و آسم برونش درگذشت.

در ژانویه، پزشکی قانونی در لندن گفت که اوکانر به دلایل طبیعی درگذشت اما جزئیاتی ارائه نکرد. پلیس در زمان مرگ اوکانر گفت که این حادثه “به عنوان مشکوک تلقی نمی شود.”

گواهی فوت اوکانر که هفته گذشته ثبت شد، شکاف هایی را پر کرد. این خواننده بر اثر تشدید بیماری مزمن انسدادی ریه و آسم برونش همراه با عفونت خفیف دستگاه تنفسی تحتانی درگذشت. این توسط جان رینولدز، شوهر اول اوکانر ثبت شده است.

اوکانر در دهه 1990 با کاور آهنگ “Nothing Compares 2 U” اثر پرنس به یک ستاره جهانی تبدیل شد. آلبومی که در آن آهنگ ظاهر شد برنده جایزه گرمی در سال 1991 برای بهترین اجرای موسیقی جایگزین شد.

او همچنین از شهرت خود به عنوان یک فعال استفاده کرد و علیه سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک، زن ستیزی، انقیاد بریتانیا در ایرلند و مسائل دیگر صحبت کرد. در اواخر زندگی، او در مورد مشکلات سلامت روانی خود و بهبودی خود از کودک آزاری صحبت کرد.

مرگ اوکانر ایرلند را شوکه کرد، ایرلند که او را به عنوان یک قهرمان ملی سوگوار کرد، حتی اگر او شخصیتی بحث برانگیز بود به دلیل تحریکات سیاسی خود در صحنه و خارج از صحنه. در سال 1992، اوکانر در اعتراض به آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک روم، تصویر پاپ ژان پل دوم را در یک برنامه “شنبه شب زنده” پاره کرد.

در یک سال پس از مرگ او، بحث ها در مورد میراث اوکانر و تصویر او ادامه یافت.

در ماه مارس، اجرای جسورانه ای به افتخار زندگی او و اولین آلبوم استودیویی او در لندن افتتاح شد و جمعیت زیادی را در نیویورک به خود جلب کرد. و هفته گذشته، یک موزه موم در دوبلین، مجسمه او را پس از اینکه برادرش گفت این مجسمه “فش‌آور” بود و “شبیه او نیست” برداشت.

جان کارامانیکا، منتقد موسیقی پاپ نیویورک تایمز، در ارزیابی حرفه ای اوکانر نوشت: «او بیش از یک ستاره پاپ بود.

او ادامه داد: «او به نمادی از ضعف اجتماعی-سیاسی تبدیل شد که در اوایل دهه 1990 شروع به گسترش کرد، رد فرهنگ پرشور و قدرت به هر قیمتی دهه 1980».

دیدگاهتان را بنویسید