یک سال بعد، مهاجرانی که از غرق شدن کشتی در سواحل یونان جان سالم به در بردند به دنبال عدالت هستند و برای مقابله با آن تلاش می کنند.


آتن، یونان (AP) – دست‌های ناامید دست‌ها، پاها و گردن علی الوان را گرفت، فریادهایی که از گوش‌هایش بیرون می‌آمد، در حالی که او آب نمک را بیرون می‌فرستاد و سه ساعت تلاش می‌کرد تا در شب شناور بماند، ده‌ها مایل دورتر از خشکی.

علیرغم اینکه شناگر ضعیفی بود، او جان سالم به در برد – یکی از تنها 104 بازمانده از غرق شدن یک قایق ماهیگیری فلزی قدیمی که 750 مهاجر را از شمال آفریقا به اروپا قاچاق می کرد.

این مرد 30 ساله مصری به آسوشیتدپرس در آتن، یونان گفت: “من خیلی خوش شانس بودم.” «من دو بچه دارم. شاید به خاطر او در این زندگی بمانم.»

در سال های اخیر هزاران نفر در سوانح کشتیرانی در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند، زیرا مهاجران از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به دنبال زندگی بهتر در اتحادیه اروپای مرفه بودند.

اما غرق شدن آدریانا در روز جمعه یک سال پیش در آب های بین المللی در 75 کیلومتری پیلوس در جنوب یونان یکی از بدترین غرق شد. تنها 82 جسد پیدا شده است و صدها خانواده هنوز حتی از مرگ عزیزانشان مطمئن نیستند.

الوان، آشپزی که همسر و فرزندانش در قاهره هستند، می گوید که هنوز از مصر از مادران، برادران و همسران مفقودان تماس می گیرد.

او گفت: «ما خانه‌مان را (ترک کردیم) تا بهترین زندگی را به خانواده بدهیم و تاکنون (خانواده‌های آنها) چیزی در مورد آنها نمی‌دانند.

و پس از یک سال، تنها پاسخ های مبهمی وجود دارد که چرا این همه جان از دست رفت، چه چیزی باعث غرق شدن کشتی شد و چه کسی می تواند مسئول شناخته شود.

سازمان‌های کمک‌رسان به مهاجران و گروه‌های حقوق بشری به شدت از عملکرد یونان در قبال غرق شدن کشتی و عواقب آن انتقاد کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه گفتند که «فرایند پاسخگویی معتبر» مورد نیاز است.

جودیت ساندرلند از مقامات سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه مشترک این گروه ها گفت: «غیرقابل درک است که یک سال پس از این تراژدی وحشتناک، پیشرفت کمی در تحقیقات در مورد مسئولیت احتمالی گارد ساحلی (یونان) صورت گرفته باشد.

گارد ساحلی یونان، وزارت مهاجرت و سایر مقامات قبل از سالگرد به درخواست های AP برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

مقامات یک قایق گارد ساحلی در صحنه و کشتی های تجاری در نزدیکی آن در آخرین ساعات کار کشتی تراول داشتند. آنها قاچاقچیانی را مقصر می دانند که صدها نفر را در یک کشتی غیرقابل دریانوردی – بیشتر آنها در انباری بدون هوا که برای ذخیره ماهی در نظر گرفته شده بود – که امکان سفری کابوس وار از لیبی به ایتالیا را فراهم کردند، می دانند.

آنها همچنین می گویند که وقتی مسافران آن – که برخی از آنها پس از پنج روز دلخراش در دریا عازم ایتالیا بودند و برخی دیگر در جستجوی امنیت در یونان بودند – ناگهان به یک طرف واژگون شد و باعث شد کشتی به زمین بیفتد و بچرخد، کشتی آدریانا واژگون شد. و آنها اصرار دارند که پیشنهادات برای پیاده کردن مهاجران توسط افرادی که از رسیدن به ایتالیا ناامید هستند رد شده است.

الوان – که می گوید روی عرشه بود و آنچه را که در حال رخ دادن بود به وضوح دید – و سایر بازماندگان می گویند که این حادثه ناشی از تلاش نافرجام گارد ساحلی برای یدک کشی ترالر بود. او ادعا کرد که گارد ساحلی با عجله یدک کش را قطع کرد وقتی مشخص شد که آدریانا غرق خواهد شد و قایق آنها را با خود می کشاند.

او گفت: «اگر کشتی را (در ته دریا) پیدا کنید، این طناب را خواهید یافت.

اما مقامات یونانی می گویند که تدارکات چنین موفقیتی را تقریبا غیرممکن می کند، زیرا این کشتی در حدود پنج کیلومتر عمق در یکی از عمیق ترین نقاط دریای مدیترانه دارد.

گارد ساحلی هرگونه تلاش برای یدک کشی را تکذیب کرد و مدعی شد که کشتی آن در تلاش بود تا تراول را به منطقه مسئولیت همسایه ایتالیا بیاورد.

یک دادگاه نیروی دریایی تحقیقات خود را در ژوئن گذشته آغاز کرد اما هیچ اطلاعاتی در مورد پیشرفت یا نتایج منتشر نکرد.

به طور جداگانه، در ماه نوامبر، بازرس یونان تحقیقات مستقلی را در مورد نحوه رسیدگی مقامات به این تراژدی آغاز کرد و از “خودداری صریح” گارد ساحلی از آغاز تحقیقات انضباطی ابراز تأسف کرد.

ماه گذشته، دادگاه یونان از اتهامات نه مصری متهم به حضور در کشتی آدریانا و ایجاد کشتی غرق شد. بدون بررسی شواهد موافق یا مخالف آن، حکم داد که یونان صلاحیت قضایی ندارد زیرا کشتی غرق شده در آب های بین المللی رخ داده است.

افی دوسی، یکی از وکلای مدافع مصری ها، استدلال کرد که این حکم برای مقامات یونان “از نظر سیاسی مطلوب” است.

او گفت: “این امر از دولت یونان در برابر آشکار شدن رفتار گارد ساحلی محافظت کرد، زیرا آنها مسئول نجات هستند.”

دوسی گفت که یک جلسه استماع کامل شامل شهادت بازماندگان و سایر شاهدان می شد. همچنین به وکلای مدافع اجازه می داد که از گارد ساحلی مدارک بیشتری مانند داده های احتمالی تلفن همراه درخواست کنند.

زیشان سرور، یک بازمانده 28 ساله پاکستانی، گفت که او همچنان منتظر عدالت است، “اما ظاهرا چیزی وجود ندارد.”

شاید در حال حاضر خوب به نظر بیایم، اما از درون شکسته ام. ما به عدالت نمی رسیم،» او به AP گفت. ما هیچ اطلاعاتی در مورد افراد از گارد ساحلی به دست نمی آوریم… آیا دادگاه آنها را مجرم تشخیص داده است یا خیر.”

الوان مصری گفت که او هنوز هم فقط سه تا چهار ساعت در شب می تواند بخوابد.

او می‌گوید: «هر ثانیه‌ای که برایم اتفاق می‌افتد را به یاد می‌آورم. “من نمی توانم چیزی را فراموش کنم زیرا دوستانم را در این کشتی از دست دادم.”

سفر قبل از تصادف نیز وحشتناک بود.

بازماندگان گزارش دادند که پاکستانی‌ها در انبار حبس می‌شدند و اگر می‌خواستند حرکت کنند توسط خدمه مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند. از سوی دیگر مصری ها و سوری های عرب زبان از تجمل نسبی عرشه لذت می بردند. برای بسیاری، این به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ هنگام واژگونی کشتی بود.

سرور گفت: “وضعیت ما در روز اول بسیار بد بود زیرا برای اولین بار در زندگی خود در دریا سفر می کردیم.”

او گفت: “اگر کسی سعی می کرد استفراغ کند، می گفت باید این کار را اینجا روی پاهای خود انجام دهد، نمی توانست (بیرون) برود.” «در روز پنجم مردم از گرسنگی و تشنگی بیهوش شدند. مردی مرد.»

الوان گفت که مخفیانه به اروپا سفر کرده و به همسرش گفته است که برای چند ماه دور خواهد بود و در استراحتگاه مصر در دریای سرخ کار خواهد کرد.

او از این عصبانی است که برخلاف بسیاری دیگر از بازماندگان سوری که به گفته او بیشتر به اروپای غربی رفته اند، هنوز به او پناهندگی داده نمی شود.

او گفت: «فقط مردم مصر مدارک دریافت نمی کنند. “من ده ماه است که کار می کنم تا برای خانواده ام پول بفرستم… اگر یکی بگوید بیا زباله ها را بیرون بیاور، من زباله ها را بیرون می آورم، برای من مشکلی نیست.”

اگر او اجازه اقامت دریافت کند، الوان دوست دارد در یونان کار کند و خانواده خود را بیاورد.

در غیر این صورت: “من به ایتالیا می روم، شاید آلمان. نمیدانم.”

___

لفتریس پیتارکیس، روزنامه نگار AP در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید