پس از انتخاباتی که مادورو و اپوزیسیون مدعی پیروزی شدند، آرامش وهم‌آوری در پایتخت ونزوئلا حاکم است.


کاراکاس، ونزوئلا (AP) – آرامش وهم‌آوری در پایتخت ونزوئلا در اوایل روز دوشنبه حکمفرما شد، یک روز پس از آن که هم مخالفان این کشور و هم نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کنونی این کشور ادعای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را کردند و یک بن‌بست پرمخاطب را به وجود آورد.

چندین دولت خارجی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا هنوز نتایج انتخابات روز یکشنبه را به رسمیت نشناخته اند. انتشار جزئیات شمارش آرا پس از اینکه مادورو با 51 درصد برنده اعلام شد به تعویق افتاد، در حالی که دیپلمات بازنشسته ادموندو گونزالس با 44 درصد پیشی گرفت.

گونزالس گفت: “ونزوئلا و کل جهان می دانند چه اتفاقی افتاده است.” در حالی که اپوزیسیون متعهد شد از صدای خود دفاع کند، گونزالس و متحدانش از حامیان خود خواستند فعلا آرامش خود را حفظ کنند و از دولت خواستند که به درگیری دامن نزند.

غرب کاراکاس که در غیر این صورت شلوغ بود، مثل تعطیلات از خواب بیدار شد: بسیاری از مغازه ها بسته بودند، ایستگاه های اتوبوس خالی بودند و ترافیکی وجود نداشت. چند ساعت قبل، حوالی نیمه شب، اعلام نتایج توسط شورای ملی انتخابات تحت کنترل مادورو با ترکیبی از خشم، اشک و کوبیدن بلند گلدان ها مورد استقبال قرار گرفت.

دیوید کادناس، 28 ساله، گفت که هنگام خوردن صبحانه روی نیمکتی در کنار یک فروشگاه باز نشده، احساس می کرد به او خیانت شده است.

کادناس که روز یکشنبه برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری رأی داد، گفت: «اکثریت به مخالفان رأی دادند. “من به نتیجه دیروز اعتقادی ندارم.”

پس از آنکه مخالفان در سه تظاهرات از سال 2014 نتوانستند مادورو را سرنگون کنند، اکنون به صندوق های رای اعتماد کردند. انتخابات یکی از صلح آمیزترین انتخابات در تاریخ معاصر بود و امید بسیاری را برای جلوگیری از خونریزی و پایان دادن به 25 سال حکومت تک حزبی منعکس کرد.

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت در جهان است و زمانی پیشرفته ترین اقتصاد را در آمریکای لاتین داشت. اما پس از روی کار آمدن مادورو، کشور وارد یک سقوط آزاد شد که با کاهش قیمت نفت، کمبود گسترده کالاهای اساسی و تورم 130000 درصدی مشخص شد. تحریم های نفتی ایالات متحده با هدف برکناری مادورو پس از انتخاب مجدد وی در سال 2018 – که ده ها کشور آن را غیرقانونی دانستند – تنها خروج 7.7 میلیون ونزوئلایی را که از کشور بحران زده خود فرار می کردند، تسریع کرد.

فراخوان اپوزیسیون برای آرامش تا حدی بازتاب خستگی اعتراضی در میان رای دهندگان است، که نظرسنجی ها نشان می دهد که عجله ای برای زیر و رو کردن زندگی خود و حضور در خیابان ها مانند گذشته ندارند.

رای دهندگان در صف ایستادند تا قبل از سحر روز یکشنبه رای خود را به صندوق بیندازند و این امید مخالفان را تقویت کرد که می توانند در شکستن قدرت مادورو موفق شوند.

برای بسیاری از کسانی که پیروزی قاطع گونزالس را به صورت آنلاین و در مقابل برخی از مراکز رای گیری جشن گرفتند، نتایج رسمی شوکه کننده بود.

مرلینگ فرناندز، کارگر 31 ساله بانک، در حالی که نماینده کمپین اپوزیسیون یک مرکز رای گیری در محله کارگری کاراکاس را ترک کرد تا نتایج را اعلام کند، گفت: “من بسیار خوشحالم.” به اندازه مادورو رای داشت. ده ها نفر که در نزدیکی ایستاده بودند به طور خودجوش سرود ملی را خواندند.

فرناندز در حالی که اشک هایش را نگه داشت، افزود: «این مسیری است به سوی ونزوئلای جدید. “همه ما از این یوغ خسته شده ایم.”

گابریل بوریک، سیاستمدار چپ شیلی، نتیجه را «باورش سخت» خواند، در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن «نگرانی های جدی» دارد مبنی بر اینکه این نتیجه منعکس کننده نتایج انتخابات – یا خواست مردم نیست.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون، پیروزی گونزالس را «شکیب‌ناپذیر» خواند. این بر اساس شمارش آرایی است که تیم تبلیغاتی از نمایندگان مجلسی که در حدود 40 درصد از صندوق‌های رای مستقر بودند، دریافت کرد.

مقامات انتشار نتایج هر یک از 30,000 شعبه رای گیری در سراسر کشور را به تعویق انداختند و قول دادند تا “چند ساعت آینده” این کار را انجام ندهند، که تلاش ها برای راستی آزمایی نتایج را پیچیده کرد.

گونزالس بعید ترین نماینده مخالفان بود. این مرد 74 ساله ناشناخته بود تا اینکه در ماه آوریل به عنوان جانشین ماچادو، رهبر اپوزیسیون، که به مدت 15 سال توسط دادگاه عالی تحت کنترل مادورو از نامزدی در هر سمتی منع شده بود، انتخاب شد.

تأخیر در اعلام برنده – که شش ساعت پس از برنامه ریزی برای بسته شدن نظرسنجی رخ داد – به بحث شدید در داخل دولت در مورد چگونگی ادامه کار پس از اینکه مخالفان مادورو قبلاً در اوایل عصر ادعای پیروزی کرده بودند، نشان می دهد.

مادورو پس از اعلام پیروزی در نهایت، دشمنان خارجی ناشناس را به تلاش برای هک کردن سیستم انتخاباتی متهم کرد.

او به چند صد هوادار در کاخ ریاست جمهوری گفت: “این اولین بار نیست که آنها سعی می کنند آرامش جمهوری را برهم بزنند.” او هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا ارائه نکرد، اما برای کسانی که می‌خواهند خشونت را در ونزوئلا دامن بزنند، قول «عدالت» داد.

مقامات زمان انتخابات یکشنبه را مصادف با هفتادمین سالگرد تولد هوگو چاوز رئیس جمهور سابق، آژیتاتور جناح چپ محترمی که در سال 2013 بر اثر سرطان درگذشت و انقلاب بولیواری خود را به دست مادورو واگذار کرد، تعیین کردند. اما مادورو و حزب سوسیالیست متحدش در ونزوئلا بیش از هر زمان دیگری در میان بسیاری از رای دهندگان منفور هستند. آنها سیاست های او را مقصر کاهش دستمزدها، دامن زدن به گرسنگی، تضعیف صنعت نفت و جدایی خانواده ها از طریق مهاجرت می دانند.

رئیس جمهور در این انتخابات در مورد امنیت اقتصادی تبلیغاتی داشت که سعی کرد با داستان های کارآفرینی و اشاره به ثبات نرخ ارز و کاهش نرخ تورم آن را بفروشد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد امسال ۴ درصد رشد کند – یکی از سریع‌ترین‌ها در آمریکای لاتین – پس از کاهش ۷۱ درصدی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰.

اما برای اکثر مردم ونزوئلا، کیفیت زندگی آنها بهبود نیافته است. بسیاری از آنها کمتر از 200 دلار در ماه درآمد دارند، به این معنی که خانواده آنها برای تامین هزینه های ضروری دچار مشکل هستند. برخی افراد شغل دوم یا سومی را انجام می دهند. یک سبدی از لوازم اصلی – که برای تغذیه یک خانواده چهار نفره برای یک ماه کافی است – حدود 385 دلار قیمت دارد.

اپوزیسیون پس از سال‌ها اختلافات درون حزبی و تحریم‌های انتخاباتی که جاه‌طلبی‌های آن برای سرنگونی حزب حاکم را نابود کرد، توانست حول یک نامزد واحد متحد شود.

ماچادو به مدت 15 سال از سوی دادگاه عالی تحت کنترل مادورو از کاندیداتوری برای هر سمتی منع شد. او که یک نماینده سابق مجلس بود، در انتخابات مقدماتی مخالفان در ماه اکتبر با بیش از 90 درصد آرا پیروز شد. پس از اینکه وی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منع شد، یک استاد کالج را به عنوان کاندیدای جایگزین خود در برگه رای انتخاب کرد، اما شورای ملی انتخابات نیز او را از ثبت نام منع کرد. سپس گونزالس، یک تازه وارد سیاسی، انتخاب شد.

اپوزیسیون تلاش می‌کند از نابرابری‌های عظیم ناشی از بحرانی که ونزوئلایی‌ها پول ملی خود، بولیوار را کنار گذاشتند، به نفع دلار آمریکا، به‌وجود آمدند.

گونزالس و ماچادو کمپین انتخاباتی خود را عمدتاً بر سرزمین وسیع ونزوئلا متمرکز کردند، جایی که فعالیت اقتصادی سال‌های اخیر در کاراکاس وجود نداشت. آنها به دولتی قول دادند که مشاغل کافی ایجاد کند تا ونزوئلایی‌های مقیم خارج را تشویق به بازگشت به خانه و نزد خانواده‌هایشان کند.

___

فابیولا سانچز نویسنده آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید