ستاره ای در شرف انفجار است. اینجوری میشه اونو تماشا کرد


ستاره شناسان در سراسر جهان خود را برای یکی از مورد انتظارترین آتش بازی های کیهانی سال آماده می کنند – اما برای شرکت در جشن ها به تلسکوپ فانتزی نیاز ندارید.

هیدروژنی که یک ستاره کوچک و متراکم در 80 سال گذشته از همسایه خود مکیده است، در آستانه انفجار است مانند یک بمب گرما هسته ای با درخشندگی صد هزار برابر خورشید.

از زمین تقریباً به روشنی ستاره شمالی خواهد بود و بنابراین با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است – حتی در آلودگی نوری.

ستاره شناسان و رصدخانه های آماتور بی شماری در سراسر جهان – و در فضا – قصد دارند این انفجار را که نوا نامیده می شود، مشاهده کنند. در اینجا همه چیزهایی است که برای پیوستن به این سرگرمی باید بدانید:

برای اینکه بفهمید این ستاره چه زمانی به نوا می رود، می توانید ناسا جهان را در X، که قبلا توییتر نامیده می شد، دنبال کنید. علاقه مندان سخت افزاری که می خواهند به سرعت اخترشناسان بدانند می توانند برای هشدارهای ایمیل فوری در مورد نوواها در تلگرام ستاره شناس ثبت نام کنند.

دانشمندان فکر می کنند که این ممکن است زمانی بین الان تا پایان سال اتفاق بیفتد، اما احتمالاً قبل از پایان ماه اوت.

هنگامی که ستاره، با نام مستعار “Blaze Star” به نوا تبدیل شد، فقط چند روز فرصت دارید تا به هوای صاف امیدوار باشید و سعی کنید آن را تشخیص دهید. این ستاره در اولین شب پس از انفجار خود بیشترین درخشش را خواهد داشت.

برای تشخیص ستاره به روش کلاسیک، ابتدا دب اکبر را پیدا کنید. سپس جهتی را که دسته آن نشان می دهد (قبل از اینکه به سمت پایین خم شود) دنبال کنید تا زمانی که گروهی از ستاره ها را به شکل “U” محکم پیدا کنید. این صورت فلکی که ستاره شعله در آن قرار دارد، Corona Borealis است. نوا در پایین سمت چپ درست خارج از “U” قرار دارد.

یا می توانید از وب سایت ها و برنامه هایی مانند Stellarium برای مشاهده آن در آسمان استفاده کنید. به سادگی مکان خود را وارد کرده و ستاره Blaze را انتخاب کنید. (احتمالاً با نام رسمی آن، T Coronae Borealis، یا به اختصار T CrB ذکر شده است.)

آخرین کاری که می توانید برای آماده شدن انجام دهید: همین حالا تمرین کنید. نقشه هایی را که نشان می دهد ستاره شعله در ارتباط با صورت فلکی Corona Borealis در کجا قرار دارد را مشاهده کنید و سعی کنید این صورت فلکی را در آسمان شب قبل از روز بزرگ ببینید. این نه تنها به شما کمک می کند ستاره را سریعتر کشف کنید، بلکه به شما کمک می کند تا احساس کنید که نوا چگونه آسمان شب را تغییر می دهد.

این داستان در ابتدا در لس آنجلس تایمز ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید