با ورود F-16، اوکراین همچنان با چالش های بزرگی در آسمان مواجه است


MYRHOROD، اوکراین – پهپاد تجسسی بدون هیچ هشداری در بالای پایگاه هوایی اوکراین در اوایل ژوئیه ظاهر شد. مقامات اوکراینی دقایقی پس از ارسال داده های هدف گیری خود به پایگاه روسی، یک رگبار موشک بالستیک به فرودگاه اصابت کرد.

والریا میننکو 21 ساله که در نزدیکی پایگاه هوایی Myrhorod در مرکز اوکراین زندگی می کند، گفت: “اولین ضربه آنقدر قوی بود که حتی شیشه های ما می لرزید.” ماه های اخیر .

میننکو گفت: «اکنون آنها دائماً پایگاه هوایی را با موشک می زنند.

روسیه آسمان اوکراین را با پهپادهای نظارتی پر کرده است و از شکاف‌های موجود در سیستم‌های دفاع هوایی برای انجام حملات پیچیده‌تر به مواضع اوکراین استفاده می‌کند. تسلط هوایی این کشور در امتداد بخش‌هایی از جبهه به این کشور این امکان را می‌دهد که مواضع اوکراین را با صدها بمب هدایت‌شونده قوی بمباران کند و به نیروهای زمینی کمک کند تا پیشروی‌های آهسته و پرهزینه داشته باشند.

استراتژی اوکراین مقابله با روسیه در جنگ هوایی با کمک جت های جنگنده F-16 مورد علاقه غرب بوده است که این کشور می گوید تابستان امسال آنها را مستقر خواهد کرد.

اما حملات به پایگاه های هوایی اوکراین بر عزم روسیه برای محدود کردن تأثیر هواپیما قبل از استقرار تأکید می کند. آنها همچنین چالش هایی را که اوکراین در استقرار این هواپیماهای جنگنده پیشرفته برای اولین بار با آن مواجه است، برجسته می کنند.

اوکراین امیدوار است که F-16 ها مجهز به سیستم های جنگ الکترونیک قدرتمند و طیف وسیعی از تسلیحات دیگر بتوانند در هماهنگی با سایر تسلیحات غربی مانند سامانه های پدافند هوایی پاتریوت برای گسترش قلمروهایی که برای خلبانان روسی بسیار خطرناک تلقی می شوند، استفاده شوند. همچنین امیدوار است که این جت ها محافظت بیشتری از شهرهای اوکراین و زیرساخت های حیاتی در برابر حملات بی امان موشکی و پهپادی فراهم کنند.

کارشناسان می گویند، اما کمبود خلبانان آموزش دیده و تعداد محدودی جت، تاثیر فوری را محدود می کند.

هانتر استول، تحلیلگر دفاعی در سازمان تحقیقاتی RAND، گفت: «روسیه زمان زیادی برای تقویت دفاع خود به ویژه در خط مقدم داشته است. اف 16 و خلبانانش با مقاومت شدید پدافند هوایی روسیه چه در زمین و چه در آسمان مواجه خواهند شد.

اوکراین می‌گوید که در حال «در جریان» آوردن اولین F-16 به کشور است، حدود 2 و نیم سال پس از اولین درخواست هواپیماها. یک سال از زمانی که دولت بایدن بالاخره سیاست خود را تغییر داد و به متحدان غربی اجازه داد جنگنده های آمریکایی را به اوکراین تحویل دهند می گذرد.

یوری ایحنات، نماینده نیروی هوایی اوکراین در مصاحبه ای گفت: «امروز به وضوح می توانیم بگوییم که به باشگاه کشورهای صاحب اف-16 ملحق شده ایم. این یک نقطه عطف برای ملت ما است.»

ورود هواپیماها – تعداد دقیق آن به طور علنی اعلام نشده است – در لحظه ای از عدم قطعیت بزرگ در جنگ رخ می دهد. نیروهای روسیه حملات سنگینی را در امتداد جبهه 600 مایلی (960 کیلومتری) انجام می دهند، شبکه انرژی اوکراین به دلیل سال ها بمباران بی امان فلج شده است و انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده می تواند کمک های نظامی آینده را دوباره تعریف کند.

به گفته مقامات نظامی اوکراین و آمریکا، علاوه بر حملات روسیه به فرودگاه های اوکراین، اوکراین به دلیل تعداد کم خلبانان آموزش دیده نیز محدود شده است. به گفته مقامات آمریکایی حدود 20 خلبان از مراکز آموزشی مختلف در ایالات متحده، هلند و دانمارک امسال آماده خواهند شد.

فرماندهان هوایی می گویند که آنها معمولاً حداقل دو خلبان در هر هواپیما اختصاص می دهند – برای استراحت، آموزش و موارد دیگر. این به اوکراین حداکثر حدود ده فروند F-16 برای ماموریت های جنگی در سال جاری می دهد.

این مقامات می گویند یکی دیگر از عوامل محدود کننده اصلی تعداد پرسنل تعمیر و نگهداری و پشتیبانی آموزش دیده در زمین است که باید بمب افکن های F-16 را در پرواز نگه دارند.

ژنرال چارلز کیو براون جونیور، رئیس ستاد مشترک ارتش و خلبان باسابقه F-16، ماه گذشته گفت: “شما فقط به خلبان نیاز ندارید.” تعمیر و نگهداری و آموزش تکنسین های تعمیر و نگهداری نیز بخش مهمی از آن است.

ژنرال سرهی هولوبتسوف، رئیس بخش هوانوردی نیروی هوایی اوکراین، گفت که اوکراینی‌ها «عینک رز رنگ نمی‌زنند» و می‌دانند که F-16 «نوشیداری نیست».

او به Donbas Realiy، وابسته به رادیو آزادی، گفت: این استراتژی را می توان در سه مرحله تصور کرد – «خزیدن، راه رفتن، دویدن»، و زمان می برد.

او گفت: «ما هنوز خزیدن را یاد نگرفته‌ایم.

قبل از اینکه جت های جنگنده بتوانند نقشی در میدان نبرد ایفا کنند، اوکراین باید از محافظت از آنها اطمینان حاصل کند. به گفته مقامات اوکراینی، روسیه از ساعات اولیه جنگ به فرودگاه های اوکراین حمله کرده است، اما حمله به میرهرود در اوایل جولای متفاوت بود.

احنات گفت: «دشمن تاکتیک جدیدی ارائه کرده است.

به طور خاص، روس‌ها موشک‌ها و پهپادهای شناسایی خود را بهبود می‌دهند تا «به گونه‌ای بسازند که دیگر نتوانیم با جنگ الکترونیک بر آنها تأثیر بگذاریم».

آنها همچنین پهپادهای نظارتی را برای پرواز در اعماق اوکراین بدون انتشار امضای الکترونیکی گویا از پیش برنامه ریزی می کنند که تشخیص آنها را سخت تر می کند.

ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین، هفته گذشته گفت که اوکراین نیاز فوری به یافتن روش‌های جدیدی برای از بین بردن پهپادهای دشمن دارد.

احنات گفت که نیروی هوایی اوکراین از تاکتیک های فریب کارآمدی برای محافظت از ناوگان هواپیماهای تخریب شده خود در دوران شوروی استفاده کرده است – مانند ساخت هواپیمای مدل به عنوان طعمه یا استتار و جابجایی هواپیما. در مورد جت های جنگنده F-16 نیز همین کار را خواهد کرد.

او گفت: “اگر کسی می خواهد به آن بخندد، باید بخندد.” به لطف مدل‌ها، دشمن ده‌ها یا حتی صدها موشک خود را از دست داده است.»

او گفت که اوکراین همچنین از هواپیمای آموزشی یاکولف یاک-52 متعلق به دهه 1970 برای شکار پهپادهای نظارتی روسیه استفاده می کند.

هواپیماهای ملخی پهپادهای نظارتی روسیه را در سراسر جنوب اوکراین شکار می کنند. نیروهای مسلح اوکراین و روسیه ویدئوهایی از نبردهای هوایی منتشر کردند.

هولوبتسوف گفت که انتظار دارد حملات به فرودگاه ها افزایش یابد. او گفت که به همین دلیل، اوکراین تمام F-16 های وعده داده شده را در این کشور حفظ نخواهد کرد.

او گفت: «تعداد معینی از هواپیماها در پایگاه‌های هوایی امن خارج از اوکراین نگهداری می‌شوند تا در اینجا هدف قرار نگیرند». و این پشتیبان ما در صورت نیاز به تعویض هواپیمای معیوب در طول تعمیر و نگهداری معمول خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که نگهداری هواپیما یا سایر تجهیزات نظامی اوکراینی در خارج از کشور «خطر جدی کشاندن ناتو به جنگ را بیشتر می‌کند».

رویکرد دولت بایدن برای تسلیح اوکراین تا حد زیادی ناشی از نگرانی در مورد تشدید تنش احتمالی با مسکو بوده است. به همین دلیل بود که برای مدت طولانی از تحویل هواپیماهای جنگنده F-16 از متحدان خودداری کرد.

سپهبد بازنشسته دیوید دپتولا، رئیس موسسه مطالعات هوافضا میچل در واشنگتن، گفت که این تاخیر به “روسیه زمان هدیه داد.”

او گفت: «ما به آن‌ها زمان دادیم تا به زمین بنشینند و دفاعی بسازند که اکنون شکستن آن بسیار سخت‌تر است.

مقامات دولت آمریکا، هلند و دانمارک در حال حاضر با همتایان اوکراینی خود برای بررسی جزئیات هماهنگ کردن ورود هواپیمای وعده داده شده، تجهیز آنها به مهمات هوا به هوا و هوا به زمین و بررسی نحوه استقرار هواپیما کار می کنند. مقامات آمریکایی و اوکراینی اعلام کردند اولین گروه از هواپیماها به کارآمدترین و مؤثرترین روش.

هولوبتسوف گفت که پس از مدتی عادت کردن به هواپیماها، می توان از F-16 برای عقب راندن جنگنده های روسی که اوکراین را بمباران می کنند، استفاده کرد.

هولوبتسوف گفت که جت های جنگنده F-16 به تنهایی برای عقب راندن هواپیماهای جنگی روسیه کافی نیستند. آنها با سیستم های پدافند هوایی زمینی مانند پاتریوت کار می کنند و تلاش های خود را با یک شبکه اشتراک گذاری اطلاعات قدرتمند غربی به نام لینک 16 هماهنگ می کنند.

او گفت که این روند زمان می برد و تعدادی از عوامل وجود دارد که می تواند روند را پیچیده کند، از جمله فقدان سیستم های دفاع هوایی اوکراین که این کشور برای حفاظت از تاسیسات غیرنظامی و نظامی نیاز فوری دارد.

با این حال، ژنرال گفت، اگر امکان عقب راندن هواپیمای روسی بیشتر از جلو وجود داشته باشد، “این می تواند به عنوان یک نقطه عطف و یک پیروزی – اگر نه به عنوان برتری، حداقل به عنوان یک تساوی در حریم هوایی.”

دیدگاهتان را بنویسید