پوتین روسیه در واکنش به موشک های آمریکا در آلمان “اقدامات آینه ای” را اعلام کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه گفت، روسیه ممکن است در واکنش به استقرار موشک های دوربرد و مافوق صوت برنامه ریزی شده آمریکا در آلمان، سلاح های تهاجمی جدیدی مستقر کند.

در رژه نیروی دریایی در سن پترزبورگ، پس از اینکه ایالات متحده در اوایل ماه جاری اعلام کرد در سال 2026 استقرار این تسلیحات را آغاز خواهد کرد، پوتین قول “اقدامات آینه ای” را داد. هدف از این کار، تایید مجدد تعهد آنها به ناتو و دفاع اروپا پس از تهاجم گسترده مسکو به اوکراین در فوریه 2022 بود.

پوتین گفت: «اگر آمریکا چنین طرح‌هایی را اجرا کند، ما خود را از تعلیق یکجانبه استفاده از تسلیحات میان‌برد و کوتاه‌برد از جمله افزایش توانمندی‌های نیروهای ساحلی نیروی دریایی‌مان مستثنی می‌دانیم». وی افزود که توسعه سیستم های مناسب مسکو “در مراحل پایانی خود است.”

هم واشنگتن و هم مسکو در هفته‌های اخیر تمایل خود را برای استفاده از تسلیحات میان‌برد زمینی، که برای دهه‌ها بر اساس معاهده ۱۹۸۷ بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی ممنوع شده بود، اعلام کرده‌اند. ایالات متحده در سال 2019 از این توافق خارج شد و مسکو را متهم کرد که آزمایش های موشکی انجام داده است که این توافق را نقض می کند.

این اتهامات که روسیه آن را رد کرده است، در حالی مطرح شد که تنش ها بین مسکو و غرب پس از سرنگونی یک هواپیمای مسافربری مالزیایی با 298 سرنشین بر سر مناطق ویران شده از جنگ در شرق اوکراین بالا گرفت. دو روس و یک اوکراینی طرفدار مسکو در نهایت به دلیل دست داشتن در این حمله محکوم شدند.

واشنگتن و برلین در بیانیه‌ای مشترک در این ماه گفتند که تسلیحات ایالات متحده که قرار است در آلمان مستقر شوند، در نهایت شامل موشک‌های SM-6، موشک‌های کروز تاماهاوک و «سلاح‌های مافوق صوت در حال توسعه» می‌شوند، از جمله سلاح‌هایی با برد اندازه بسیار بزرگتر از آنهایی که در حال حاضر در سراسر جهان مستقر هستند. اروپا

اکثر سامانه های موشکی روسیه می توانند کلاهک های هسته ای و معمولی را حمل کنند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته گفت که کرملین استقرار بیشتر موشک‌های هسته‌ای را در پاسخ به اقدام آمریکا رد نمی‌کند.

ریابکوف افزود که او به ویژه در مورد دفاع از کالینینگراد، منطقه به شدت نظامی شده روسیه بین لهستان و لیتوانی، اعضای ناتو، نگران است.

پوتین سال‌ها استقرار موشک‌های آمریکایی در اروپا را اقدامی تهاجمی با هدف فلج کردن توانایی‌های مسکو معرفی کرده است. خبر استقرار برنامه ریزی شده تسلیحات جدید در آلمان در اوایل ماه جاری در نشست ناتو در واشنگتن منتشر شد. در همان رویداد، متحدان اعلام کردند که یک پایگاه جدید ایالات متحده در لهستان، همسایه غربی اوکراین، عملیاتی است و می تواند موشک های بالستیک را رهگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید