به دلیل فشار مهاجرت، لهستان محدودیت‌هایی را برای دسترسی به مناطق مرزی با بلاروس اعمال می‌کند.


ورشو، لهستان (AP) – لهستان به دلیل افزایش فشار مهاجرت که منجر به خشونت علیه مقامات امنیتی لهستان شده است، محدودیت‌های رفت و آمد در بخش‌هایی از مرز خود با بلاروس را روز پنجشنبه دوباره اعمال کرد.

این ممنوعیت که از روز پنجشنبه لازم الاجرا شد، به مدت 90 روز اجرا می شود و 60 کیلومتر از مرز زمینی بین لهستان عضو ناتو و بلاروس، یک کشور مستبد متحد با روسیه را تحت تاثیر قرار می دهد. طول مرز بین لهستان و بلاروس حدود 400 کیلومتر است.

دولت نخست وزیر دونالد تاسک می گوید هدف از به اصطلاح منطقه حائل تضمین امنیت خارجی ها و همچنین مقامات مرزی، سربازان و پلیسی است که در این منطقه کار می کنند. او همچنین می‌گوید که می‌خواهد فعالیت‌های قاچاقچیانی را که امکان مهاجرت غیرقانونی در این مرز را فراهم می‌کنند، محدود کند.

ساکنان و افراد شاغل یا تحصیل در منطقه می توانند وارد مناطق مرزی شوند اما برای سایرین مجوز لازم است.

فعالان حقوق پناهندگان از این تصمیم ناراضی هستند زیرا می گویند که این تصمیم آنها را از رسیدن به منطقه و کمک به مهاجرانی که از مرز عبور می کنند و به کمک های پزشکی یا سایر کمک ها نیاز دارند جلوگیری می کند.

از سال 2021، مقامات اتحادیه اروپا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور مستبد بلاروس را متهم کرده اند که از مهاجرت به عنوان یک سلاح استفاده می کند و مردم را به کشورش می کشاند تا دسترسی آسان تر به این بلوک را نسبت به مسیرهای خطرناک تر در سراسر دریای مدیترانه فراهم کند.

دولت قبلی لهستان با ساختن یک دیوار فولادی و اعلام وضعیت اضطراری در سال 2021 به ورود مهاجران پاسخ داد که از آن زمان به پایان رسیده است.

تعداد تلاش‌ها برای عبور غیرقانونی مرز از بلاروس به لهستان عضو اتحادیه اروپا اخیراً افزایش یافته است و مقامات لهستانی از مشاهده رفتار تهاجمی برخی از مهاجران در سمت بلاروس در مرز گزارش می‌دهند. آنها ویدئوهایی را در فضای مجازی منتشر کرده اند که نشان می دهد مهاجران از پشت حصار به سمت سربازان لهستانی سنگ، کنده و حتی چوب می سوزانند. یک سرباز لهستانی در پایان ماه می توسط یک مهاجر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و روز چهارشنبه به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید