آتش سوزی جنگلی در رشته کوه های راکی ​​کانادا که به سرعت در حال گسترش است، شهر تفریحی زیبای جاسپر را ویران کرده است.


GRANDE PRAIRIE، آلبرتا (AP) – مقامات روز پنجشنبه گفتند، آتش‌سوزی سریع در رشته کوه‌های راکی ​​کانادا که 25000 نفر را مجبور به فرار کرد، شهر تقریباً متروکه جاسپر را در طول شب با شعله‌های بلند درختان فرا گرفت و نیمی از ساختمان‌ها را ویران کرد.

به دنبال تخلیه انبوه تفرجگاه خوش‌منظره و پارک ملی همسایه در اوایل هفته، هیچ گزارش فوری در مورد آسیب‌دیدگی وجود نداشت، اما ریچارد ایرلند، شهردار جاسپر در نامه‌ای در وب‌سایت شهر نوشت که آتش‌سوزی «جامعه محبوب ما را ویران کرده است».

ویرانی و ضایعه ای که بسیاری از شما با آن روبرو هستید و احساس می کنید غیرقابل وصف و غیرقابل درک است. عمیق ترین تسلیت من به هر یک از شما است.»

دانیل اسمیت، نخست‌وزیر استان آلبرتا، گفت 30 تا 50 درصد از ساختمان‌های شهر ممکن است آسیب ببینند یا تخریب شوند. او افزود: “این به معنای بازسازی گسترده و موج قابل توجهی از اسکان مجدد خواهد بود.”

اسمیت وقتی از زیبایی جاسپر صحبت می کرد اشک می ریخت و خاطرنشان کرد که خانواده های زیادی از استان مرتباً به اینجا می آیند. جاسپر یک شهر کوهستانی بی‌نقص با کارت پستال، به‌خاطر پیاده‌روی، اسکی، کایاک‌سواری و دوچرخه‌سواری مشهور است. همچنین زیستگاه ده ها گونه جانوری مانند گوزن، بز کوهی، گراز، سیاه گوش، خرس سیاه و خرس گریزلی است.

اسمیت در یک کنفرانس خبری در ادمونتون آلبرتا گفت: “ما احساس از دست دادن را با همه کسانی که در شهر زندگی می کنند به اشتراک می گذاریم.”

جاسپر و پارک ملی جاسپر همسایه آن توسط آتش سوزی از شمال و جنوب تهدید شدند و 5000 ساکن شهر و 20000 بازدیدکننده برای مدت کوتاهی اواخر دوشنبه و سه شنبه با شعله ور شدن آتش سوزی ها فرار کردند.

یکی از آتش‌سوزی‌ها عصر چهارشنبه به حاشیه جنوبی محله رسید که آتش‌نشانان در تلاش برای مهار خسارت بودند.

وزیر ایمنی عمومی آلبرتا، مایک الیس، گفت که وزش باد آتش سوزی را در حدود 5 کیلومتر به سمت شهر در کمتر از 30 دقیقه حمل کرد و دیواری از آتش را ایجاد کرد که ارتفاع آن 100 متر برآورد شد.

«مردم باید تصور کنند که قربانیان آتش سوزی جنگل در آن زمان چه تجربه ای داشتند. هر آتش نشانی به شما می گوید که وقتی دیوار آتشی مانند آن به سمت شما می آید، کار کمی می توانید انجام دهید. هیچ کس انتظار نداشت که آتش به این سرعت و به این بزرگی رشد کند.

پیر مارتل، مدیر مدیریت آتش‌نشانی در پارک‌های کانادا، گفت صاعقه، باد و خشکسالی باعث گسترش سریع آتش در روز دوشنبه شد و زمانی که آتش در روز چهارشنبه به شهر رسید، شعله‌های آتش از بالای درختان فراتر رفته بود.

“در این مرحله فقط یک هیولا است. ما هیچ ابزاری در جعبه ابزار خود برای مقابله با این موضوع نداریم. شما از سر راه خارج می شوید، عقب نشینی می کنید.

Parks Canada در پستی در این مورد گفت همه ساکنان، بازدیدکنندگان و مددکاران در امنیت هستند.»

مسئولان پارک اعلام کردند که عملیات اطفای حریق ادامه دارد و هنوز برای برآورد دقیق خسارات زود است. آنها درخواست صبر کردند و گفتند که آتش با وجود باران خفیف در طول شب کنترل نشده است.

آنلیس لاگر، که 30 سال است مالک و زندگی در اتریش هاون B&B بوده است، گفت که منتظر شنیدن این بود که آیا ویران شده است یا خیر، اما خوشبین نبود زیرا همه خانه های اطراف ویران شده بودند. او گفت که با 13 گربه و سگش فرار کرده است.

من نمی دانم الان کجا می روم. به بهشت ​​یا جهنم. زندگی من بود. شما می توانید تصور کنید که چقدر کار بود. “فکر می کنم در شوک هستم.”

او گفت که خانه های بستگانش از جمله دختر و دامادش ویران شده است. «گرما همه چیز را خشک کرد. و اکنون شهر از بین رفته است.

لاگر در Valemount، بریتیش کلمبیا به یک غریبه مهربان منتقل شد، اما گفت که در نهایت باید یک خانه جدید برای اعضای خانواده خود و “برای حیوانات من” پیدا کند.

“من یک زن بسیار قوی هستم. هر اتفاقی بیفتد، من همیشه از نو شروع خواهم کرد، حتی اگر 82 ساله باشم.

نخست وزیر جاستین ترودو گفت که دولت او درخواست آلبرتا برای کمک فدرال از جمله بودجه نظامی را تایید کرده است.

پارک ملی جاسپر یک گنجینه ملی محسوب می شود. سازمان ملل در سال 1984 پارک های تشکیل دهنده رشته کوه های راکی ​​کانادا از جمله جاسپر را به دلیل مناظر کوهستانی چشمگیرش در فهرست میراث جهانی قرار داد.

آلبرتا از دمای سوزان که تاکنون 7500 نفر دیگر را از جوامع دور افتاده آواره کرده است، در حال فروپاشی است. حدود 176 آتش سوزی در سراسر استان شعله ور شده است که 54 مورد از کنترل خارج شده است.

وزیر جنگل و پارک آلبرتا، تاد لوون، گفت که بسیاری از آتش‌سوزی‌ها ناشی از برخورد صاعقه بوده است. کریستی تاکر، سخنگوی سازمان آتش نشانی جنگل آلبرتا، گفت که آتش نشانان انتظار داشتند وزش باد باعث افزایش خطر شود.

تاکر گفت که صدها آتش نشان از استرالیا، مکزیک، نیوزلند و آفریقای جنوبی برای کمک به مهار آتش سوزی های جنگلی در سراسر استان آمده اند.

رکورد تعداد آتش سوزی های جنگلی در سال 2023 بیش از 235000 نفر را مجبور به تخلیه در سراسر کانادا کرد و دود غلیظی را به بخش هایی از ایالات متحده فرستاد که منجر به آسمان مه آلود و هشدارهای بهداشتی در چندین شهر ایالات متحده شد.

_____

راب گیلیز، نویسنده آسوشیتدپرس در تورنتو در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید