وزیر فرانسه از بلژیک برای دستگیری هفت مظنون تروریستی در آستانه افتتاحیه المپیک تشکر کرد


بروکسل (AP) – در آستانه مراسم افتتاحیه المپیک پاریس، وزیر کشور فرانسه روز پنجشنبه از بلژیک به دلیل یک سری حملات که در آن هفت نفر به ظن فعالیت های تروریستی دستگیر و بازجویی شدند، تشکر کرد.

دادستان های فدرال بلژیک گفتند افرادی که در 14 یورش در شهرهای سراسر کشور دستگیر شدند «مظنون به دست داشتن در فعالیت های یک سازمان تروریستی، تأمین مالی تروریسم و ​​تدارک یک حمله تروریستی هستند».

سخنگوی آرنو د اولترمون به آسوشیتدپرس گفت که بازرسان «هنوز اهداف مشخصی از مظنونان را شناسایی نکرده‌اند».

اگرچه اهداف توطئه ادعایی بلافاصله مشخص نشد، وزیر کشور فرانسه جرالد دارونین از “دوستان بلژیکی ما که امروز برای محافظت از ما عملیات قانونی انجام دادند” تشکر کرد.

وی گفت که مقامات فرانسوی منتظر جزئیات بیشتر در مورد این حملات هستند و افزود که هیچ دستگیری در بخشی از عملیات بلژیک در فرانسه صورت نگرفته است.

دارمنین این سخنرانی را در حالی انجام داد که از نمایندگان حدود 1800 پلیس خارجی از 44 کشور از جمله بلژیک استقبال کرد که برای کمک به 250000 پلیس و ژاندارم فرانسوی که از المپیک محافظت خواهند کرد، آمده بودند.

پلیس پاریس عملیات امنیتی عظیمی را برای تامین امنیت مراسم افتتاحیه بازی ها آغاز کرده است که هزاران ورزشکار و میلیون ها تماشاگر را به شهر جذب می کند.

مسابقات المپیک در سراسر فرانسه، از جمله در شهر شمالی لیل، تنها در 20 کیلومتری مرز بلژیک برگزار می شود.

در بیانیه دادستان آمده است که یک قاضی تحقیق بلژیکی تصمیم خواهد گرفت که آیا مظنونان دستگیر شده به طور رسمی دستگیر شوند. این حملات در شهرهایی مانند آنتورپ، بروکسل، گنت و لیژ صورت گرفت.

بلژیک یکی از چندین کشور اروپایی است که در سال های اخیر به شدت تحت تاثیر حملات افراط گرایان قرار گرفته است. در ماه اکتبر، دو هوادار فوتبال سوئدی در بروکسل کشته شدند.

در سال 2016، 32 نفر در حملات افراط گرایان در فرودگاه بروکسل و یک ایستگاه مترو کشته شدند. این ویرانگرترین اقدام خشونت آمیز در زمان صلح در بلژیک بود. این حملات بخشی از موجی از حملات در اروپا بود که با شبه نظامیان تروریستی دولت اسلامی مرتبط است.

در میان کسانی که به دلیل نقش داشتن در بمب گذاری انتحاری سال 2016 محکوم شدند، صلاح عبدالسلام بود که در حال گذراندن حبس ابد بدون آزادی مشروط در فرانسه به دلیل نقشش در حملات سال 2015 به کافه های پاریس، محل برگزاری کنسرت باتاکلان و استادیوم ملی فرانسه است.

حملات پاریس و بروکسل به همان شبکه دولت اسلامی مرتبط است.

در همین حال، روز پنجشنبه دو شهروند روسیه در شمال آلمان دستگیر شدند. آنها متهم به حمایت از یک سازمان تروریستی خارجی و نقض قوانین صادرات از طریق جمع آوری کمک های مالی برای گروه تروریستی داعش هستند. دفتر دادستانی فدرال آلمان گفت که این دو متهم به پیوستن به گروهی در تابستان 2022 هستند که هدف آن جمع آوری پول برای شبه نظامیان تروریست در آلمان و سایر کشورهای اروپایی بود.

هیچ نشانه فوری مبنی بر ارتباط این دستگیری ها با یورش ها در بلژیک وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید