تسلا سقوط می کند زیرا ماسک آینده خود را به رباتاکسی تاخیری گره می زند


تسلا یک چهارم دیگر سود ناامیدکننده را گزارش کرد و رونمایی مورد انتظار تاکسی های خودران را به تعویق انداخت و قیمت سهام این خودروساز را به شدیدترین کاهش در نزدیک به چهار سال اخیر رساند.

سهام تسلا در روز چهارشنبه بیش از 12 درصد در نیویورک سقوط کرد که بزرگترین کاهش آنها از سپتامبر 2020 است. سهام از زمان آخرین گزارش درآمد شرکت به شدت افزایش یافته بود و پس از افت بیش از 40 درصدی در طول سال بهبود یافت.

ایلان ماسک، مدیر اجرایی، تایید کرد که این شرکت رویدادی برای نمایش نمونه های اولیه روباتاکسی را تا حدود دو ماه به ماه اکتبر به تعویق می اندازد.

حال و هوای تسلا پس از شروع پرتلاطم سال بهبود یافته بود. این شرکت در سه ماهه اول بیش از هر زمان دیگری انتظارات فروش خودرو را از دست داد که منجر به اخراج گسترده کارکنان شد. ماسک با تمجید از سال‌ها کار تسلا در زمینه رانندگی خودکار و هوش مصنوعی پاسخ داد و سهام به سرعت افزایش یافت.

ارزش تسلا عمدتاً در استقلال آن نهفته است. این چیزهای دیگر در مقایسه با خودمختاری در سر و صدا هستند.

طبق گزارش‌ها، تسلا اکنون رباتاکسی را در 10 اکتبر رونمایی خواهد کرد و خودروهای نشان داده شده تنها نمونه اولیه خواهند بود. مدل‌های ارزان‌تر که می‌توانند فروش را افزایش دهند، تا نیمه اول سال آینده تولید نمی‌شوند. یک کارخانه برنامه ریزی شده در مکزیک تا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر متوقف می شود و یک ربات انسان نما که ماسک پیش بینی می کند ارزش تسلا را افزایش دهد تا زمانی در سال 2026 به فروش نخواهد رسید.

با کاهش تولید و فروش خودروی تسلا، این ترکیبی از جدول‌های زمانی، سرمایه‌گذاران را در یک الگوی هلدینگ قرار می‌دهد. بزرگترین فروشنده خودروهای باطری الکتریکی در جهان بسیار کمتر از سرعت تحویل 1.8 میلیونی خود در سال گذشته است و بار دیگر تاکید کرد که رشد حجم در سال 2024 “به میزان قابل توجهی کمتر” خواهد بود.

جین مانستر، شریک مدیریت دارایی Deepwater می‌گوید: «کل داستان در اینجا مربوط به اتفاقات آینده است.

در حالی که سود برای سومین سه ماهه متوالی کاهش یافت، درآمد از انتظارات پیشی گرفت و به رکورد 25.5 میلیارد دلار رسید. این افزایش شگفت‌انگیز ناشی از رشد کسب‌وکار تولید و ذخیره‌سازی انرژی این شرکت و همچنین فروش 890 میلیون دلار اعتبارات نظارتی به خودروسازانی بود که به کمک تسلا برای برآوردن الزامات آلایندگی نیاز دارند.

ماسک گفت تسلا از نیمه اول سال آینده خودروهای جدید و ارزان‌تری را در کارخانه خود در آستین تگزاس تولید خواهد کرد. این شرکت همچنین Robotaxi – که مانستر قصد دارد در اولین فرصت در سال 2026 یا 2027 تکمیل کند – و ربات Optimus در تگزاس را نیز تولید خواهد کرد.

تسلا برنامه های اعلام شده قبلی برای ساخت کارخانه در مکزیک را به تعویق انداخته و تصمیم گیری در مورد آن کارخانه را تا پس از انتخابات ایالات متحده به تعویق خواهد انداخت. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه مورد حمایت ماسک، بارها تهدید کرده است که بر محصولات ساخت مکزیک تعرفه وضع خواهد کرد.

ترامپ اعلام کرده است که برای خودروهای تولید شده در مکزیک تعرفه های بالایی وضع خواهد کرد. ماسک گفت: “بنابراین اگر اینطور باشد، سرمایه گذاری هنگفت در مکزیک منطقی نیست.”

ماسک رسماً ترامپ را پس از تیراندازی رئیس‌جمهور سابق در جریان یک گردهمایی مبارزات انتخاباتی در پنسیلوانیا در اوایل ماه جاری تأیید کرد و یکی از اعضای America PAC، یک کمیته اقدام سیاسی است که از ترامپ حمایت می‌کند. در طول تماس تسلا، ماسک خطری که ترامپ برای تجارت تسلا می تواند داشته باشد را کم اهمیت جلوه داد.

مدیرعامل گفت که اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد و یارانه های مندرج در قانون ضد تورم را حذف کند، برای رقبا ویرانگر خواهد بود و “کمی” بر تسلا تأثیر می گذارد. او گفت، با این حال، در دراز مدت، واقعاً می تواند به تسلا کمک کند.

جف آزبورن، تحلیلگر TD Cowen با رتبه بندی سهام در گزارشی به مشتریان می نویسد: «ما می دانستیم که کسب و کار خودروسازی تسلا با مشکل مواجه است و انتظار داشتیم که اعداد وال استریت پس از نتایج کاهش یابد. با توجه به چرخه هیاهوی هوش مصنوعی در چند هفته گذشته، ما انتظار داریم که سهام ها در غیاب پیشنهادات جدید در زمینه پیشرفت در هوش مصنوعی، جهش اخیر را دوباره دنبال کنند.

چستر داوسون از بلومبرگ کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید