اسرائیلی ها سخنرانی نتانیاهو در کنگره را از نزدیک تماشا کردند. برای خیلی ها هم نشاط آور و هم افسرده کننده بود


تل‌آویو، اسرائیل (AP) – سخنرانی آتشین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره ممکن است در واشنگتن انجام شده باشد، اما به نظر می‌رسید که هدف سخنان او مخاطبان در خانه باشد.

اسرائیلی‌ها شنیدند که رهبرشان، سخنوری با استعداد با انگلیسی بی‌عیب و نقص، از اقدامات اسرائیل در جنگ غزه در صحنه جهانی دفاع می‌کند. او می خواست خود را به عنوان یک دولتمرد تمام عیار تحت حمایت مهمترین متحد کشور در زمانی که اسرائیل بیش از هر زمان دیگری در سطح بین المللی منزوی شده است، نشان دهد.

در حالی که این سخنرانی ممکن بود به او در دستیابی به موفقیت های سیاسی بیشتر کمک کند، بسیاری از اسرائیلی ها ناامید شدند.

او هیچ نشانه ای از پیشرفت قابل توجه در توافق آتش بس که می تواند به آزادی گروگان هایی که هنوز توسط حماس در غزه نگهداری می شود را بدهد، نشان نداد. او هیچ مسئولیتی در قبال شکست های امنیتی و سیاستی تحت رهبری خود که منجر به حمله مرگبار حماس در 7 اکتبر شد که جرقه جنگ را به همراه داشت، نپذیرفت. وی اشاره چندانی به چگونگی برنامه ریزی خود برای رسیدگی به بحران های ناشی از درگیری، از جمله آواره شدن نامحدود ده ها هزار اسرائیلی در جنوب و شمال کشور و آسیبی که جنگ به وجهه اسرائیل در جهان وارد کرده است، ارائه کرد. ناگفته نماند آینده تیره غزه، جایی که ده ها هزار کشته، صدها هزار آواره و مناطق وسیع ویران شده اند.

در اینجا نگاهی داریم به نحوه استقبال از سخنرانی نتانیاهو در اسرائیل:

یأس و ناامیدی در میان خانواده های گروگان

با گذشت حدود 10 ماه از گروگان گرفتن عزیزانشان توسط حماس و دیگر شبه نظامیان، خانواده های گروگان ها به شدت منتظر بازگشت بستگان خود هستند. آنها خشم خود را عمدتاً بر سر نتانیاهو نشان دادند و این ناامیدی تنها پس از سخنرانی او تشدید شد. بسیاری انتظار داشتند که نخست وزیر از پلتفرم جهانی برای اعلام پیشرفت در مذاکرات آتش بس یا حتی اعلام دستیابی به توافق استفاده کند – اما آنها به شدت ناامید شدند.

نتانیاهو در تنها اظهار نظر خود در مورد مذاکرات به کنگره گفت: «در حال صحبت، تلاش‌های فشرده‌ای برای آزادی آنها انجام می‌دهیم. من مطمئن هستم که این تلاش ها می تواند موفقیت آمیز باشد. برخی از اینها در حال حاضر در حال وقوع هستند.»

نه تنها توضیح عمده ای ارائه نشد، بلکه نتانیاهو در طول سخنرانی تقریباً یک ساعته خود حدود پنج دقیقه را به وضعیت اسفبار گروگان ها اختصاص داد.

شارون کالدرون، خواهر زن گروگان اوفر کالدرون، گفت: “اگر او با کلمات “ما یک معامله داریم” شروع نمی کرد، برای من مهم نیست که او چه می گوید. “این تنها چیزی است که ما می خواهیم بشنویم.”

خانواده‌های گروگان‌ها و دعوای آن‌ها به نیرویی تأثیرگذار در اسرائیل تبدیل شده‌اند و از حمایت گسترده‌ای در آنجا برخوردارند. هزاران نفر هر هفته تظاهرات می کنند تا توجهات را به وضعیت اسفناک خود جلب کنند و از نتانیاهو بخواهند استعفا دهد.

جنگ با حمله شبه نظامیان به جنوب اسرائیل آغاز شد که در آن 1200 نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند کشته شدند و حدود 250 گروگان گرفتند. وزارت بهداشت غزه – که تفاوتی بین غیرنظامیان و جنگجویان قائل نیست – می گوید که بیش از 39000 فلسطینی در درگیری ها کشته شده اند.

بسیاری از اسرائیلی‌ها طرفدار پایان جنگ هستند، اگر این به معنای آزادی تقریباً 110 نفر باشد که هنوز آزاد نشده‌اند، که گفته می‌شود یک سوم آنها مرده‌اند.

نتانیاهو مراقب شرکای ائتلاف راست افراطی خود است

عدم تمرکز بر مذاکرات آتش بس ممکن است پیامی به شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو باشد که توافق برای او اولویت ندارد.

این شرکا با یک معامله مخالف هستند و می گویند در صورت وقوع، دولت را سرنگون می کنند و حکومت نتانیاهو را تهدید می کنند. آنها می خواهند جنگ تا شکست حماس ادامه یابد – هدفی که نتانیاهو نیز بارها آن را بیان کرده است.

یکی از اولین واکنش‌های عمومی به این سخنرانی از سوی شریک راست افراطی وی در دولت، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی صورت گرفت که مدت کوتاهی پس از سخنرانی در پلتفرم رسانه اجتماعی X پست کرد: «اسرائیل (قلب) نتانیاهو».

به طور خلاصه بیان می‌کند که جناح افراطی ناسیونالیست دولت نتانیاهو چگونه به این سخنرانی نگاه می‌کند.

در همین حال، منتقدان نتانیاهو را متهم می‌کنند که جنگ را به دلایل سیاسی – برای راضی کردن شرکای افراطی راست‌گرای خود و تضمین ادامه حیات ائتلاف و دفترش – طولانی می‌کند.

تصویری زیبا از اسرائیل در حال جنگ

دفاع قاطعانه نتانیاهو از اسرائیل در یک صحنه بسیار علنی حتی از سوی برخی از رقبای سیاسی او مورد تمجید قرار گرفت.

در زمانی که اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند جهان از حمله 7 اکتبر گذشته است، علاقه خود را به سرنوشت گروگان‌ها از دست داده و اسرائیل را شرور معرفی می‌کنند، سخنرانی نتانیاهو – با اشاره به شجاعت سربازان – پیامی را ارائه کرد و ادعای حقانیت اسرائیل در جنگ – احساس میهن پرستی و امید.

آویو بوشینسکی، مشاور سابق رئیس جمهور اسرائیل، می گوید که این می تواند به نتانیاهو اجازه دهد تا امتیازات سیاسی بسیار مورد نیاز را کسب کند.

او گفت: «اجماع در اسرائیل این است که هیچ کس نمی‌توانست این کار را بهتر انجام دهد». با این حال، او افزود که تقویت سیاسی تنها می تواند موقتی باشد زیرا واقعیت برای اسرائیلی ها تلخ است.

سخنرانی نتانیاهو با نادیده گرفتن احساس عمیق خیانتی که بسیاری از رهبران سیاسی و نظامی خود از 7 اکتبر احساس کرده اند، تصویری زیبا از اسرائیل در زمان جنگ ترسیم کرد. در آن به خشم و ناامنی ده ها هزار اسرائیلی آواره که دولت هیچ راه حلی برای آنها ارائه نمی دهد، اشاره ای نکرد. همچنین اشاره ای به رنجی که اسرائیلی ها هر بار که معلوم می شود گروگان دیگری در اسارت جان خود را از دست داده است، وجود نداشت. ساعاتی پس از سخنرانی نتانیاهو، ارتش اعلام کرد که اجساد پنج گروگانی که قبلاً کشته شدن آنها تایید شده بود، به عنوان بخشی از یک ماموریت نجات از غزه بیرون آمده است.

ایلانا دایان، مجری کهنه‌کار رادیویی اسرائیل، برنامه رادیویی خود را روز پنج‌شنبه با بیان اینکه کنگره با یک سخنرانی با واقعیت تحریف‌شده مواجه شد، افتتاح کرد.

این اسرائیلی است که اعضای کنگره دیدند: اسرائیل عادل، فریبنده و روشنفکر. اسرائیل خیر مطلق، که به پیروزی کامل بر شر مطلق دست می یابد – اسرائیلی که بسیار متفاوت از اسرائیلی است که مردم اینجا در آن زندگی می کنند و نفس می کشند، که مردگان خود را می شمارد و منتظر گروگان های خود است.

دیدگاهتان را بنویسید