خداحافظ ال نینو طوفان خنک‌تر La Niña جایگزین پدیده‌ای خواهد شد که گرمای بیشتری به زمین می‌افزاید


پدیده آب و هوایی قدرتمند ال نینو که مقداری گرمای اضافی را به دمای بی سابقه جهانی اضافه کرد، به پایان رسیده است. هواشناسان فدرال گفتند که انتظار می رود نقطه منفی آن، La Niña، درست در زمان اوج فصل طوفان اقیانوس اطلس برسد.

اداره ملی جوی اقیانوسی روز پنجشنبه اعلام کرد پدیده ال نینو که بخش‌هایی از اقیانوس آرام را گرم می‌کند پایان یافته است. پدیده ال نینو که دقیقاً در سطح رکورد نیست اما یک سال پیش شکل گرفته است، همراه با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان و گرم شدن عمومی اقیانوس ها، عامل 12 ماه وحشی موج گرما و آب و هوای شدید شناخته می شود.

جهان در حال حاضر در یک وضعیت خنثی است که نوسان طبیعی مهم ال نینو-جنوبی است که سیستم های آب و هوایی را در سراسر جهان منحرف می کند. فیزیکدان NOAA، Michelle L'Heureux، که هواشناس ارشد در آژانس تیم ENSO است، گفت: خنثی زمانی است که آب و هوا به میانگین بلندمدت یا نرمال نزدیک می شود، که اخیراً مانند گذشته اتفاق نیفتاده است. او افزود، اما این احتمالاً دوام نخواهد آورد.

او گفت که 65 درصد احتمال تشکیل لانینا در ماه های جولای، آگوست و سپتامبر وجود دارد، خنک شدن همان قسمت های اقیانوس آرام که اغلب اثرات معکوس دارد. یکی از بزرگترین تأثیرات لانینیا این است که فصل طوفان اقیانوس اطلس را شدیدتر می کند و فصل طوفان در اوت به اوج خود می رسد.

کتی دلو، اقلیم شناس ایالت کارولینای شمالی، می گوید: «احتمال وقوع پدیده لانینا همراه با دمای بالای سطح دریا به همین دلیل است که مرکز ملی طوفان یک فصل طوفان استثنایی را پیش بینی می کند. ایالت ها از تگزاس تا مین در حال آماده شدن برای یک سال فعال هستند.

به گفته L'Heureux، ال نینو و لا نینا هر دو “نقاط داغ بالقوه” را برای آب و هوای شدید ایجاد می کنند، اما در مکان های مختلف و انواع مختلف.

L'Heureux می‌گوید: «لانینیا در طول زمستان منجر به شرایط خشک‌تر در جنوب ایالات متحده می‌شود، و وقتی گرمایش جهانی را به ترکیب اضافه می‌کنید، می‌تواند به این معنی باشد که این شرایط خشک‌تر به خشک‌سالی تبدیل می‌شود.»

به گفته L'Heureux، این به این دلیل است که سیستم‌های طوفانی، به ویژه در زمستان، در سال‌های La Niña به دلیل تغییر در جریان جت، کمی به سمت شمال حرکت می‌کنند و باران و برف بیشتری را به شمال می‌آورند.

به گفته L'Heureux، اگرچه لانینیا معمولاً خنک‌تر است، اما احتمالاً اثر موجی ال نینو بر دمای جهانی وجود خواهد داشت. رکوردهای جهانی امسال تاکنون هر ماه شکسته شده است.

گروهی متشکل از 57 دانشمند در اوایل این ماه به این نتیجه رسیدند که بیش از 8 درصد از گرمای رکورد سال گذشته ناشی از ال نینو و سایر نوسانات طبیعی نبوده است. بقیه به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان از طریق سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی است.

یک مطالعه اقتصادی در سال 1999 نشان داد که خشکسالی لانینیا بین 2.2 تا 6.5 میلیارد دلار به کشاورزی ایالات متحده خسارت وارد کرد که بسیار بیشتر از 1.5 میلیارد دلاری که ال نینو هزینه کرد. یک ENSO خنثی برای کشاورزی بهترین است.

با توجه به ارتباط بین طوفان های لا نینا و اقیانوس اطلس و خشکسالی ایالات متحده، قابل درک است که آنها معمولاً هزینه بیشتری دارند. مایکل فراری، هواشناس و اقتصاددان، مدیر علمی AlphaGeo، شرکتی که سرمایه‌گذاری مالی و آب و هوا را مطالعه می‌کند، می‌گوید، اما هر ال‌نینو و لا نینا متفاوت است، بنابراین مردم و دولت‌ها باید آماده شوند.

L'Heureux گفت: ال نینو که به تازگی پایان یافته است “به هیچ وجه هیچ رکوردی را نشکست، اما احتمالاً در بین پنج تیم برتر قرار داشت.” او گفت که در سال جاری دمای کلی جهانی را افزایش داده و رطوبت بیشتری را به جنوب ایالات متحده آورده است، همراه با شرایط خشک‌تر در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی. شاخ آفریقا مرطوب تر شد.

کارشناسان صخره‌های مرجانی می‌گویند ترکیب دمای بی‌سابقه اقیانوس‌ها و گرم شدن ال نینو منجر به سفید شدن مرجان‌های جهانی شده و مرجان‌های در حال انقراض را تهدید می‌کند و در برخی مواقع حتی می‌کشد.

L'Heureux گفت: قبل از ال نینو امسال، دو لانینا متوالی در سراسر جهان وجود داشت که غیرعادی است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که با گرم شدن جهان، جهان می‌تواند انتظار ال‌نینوها و لانیناهای بیشتری را داشته باشد – و تعداد کمتری از ال‌نینوها را داشته باشد، اما این هنوز یک سوال حل نشده است.

___

برای اطلاعات بیشتر در مورد پوشش آب و هوای AP، به http://www.apnews.com/climate-and-environment مراجعه کنید.

___

ست بورنشتاین را در X در @borenbears دنبال کنید

______

آسوشیتدپرس برای گزارش های اقلیمی و محیطی از چندین بنیاد خصوصی بودجه دریافت می کند. AP تنها مسئول تمام محتوا است. استانداردهای AP برای کار با موسسات خیریه، لیستی از حامیان و مناطق تحت پوشش مالی را می توان در AP.org یافت.

دیدگاهتان را بنویسید