ایوان گرشکویچ، خبرنگار آمریکایی که به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است، محاکمه می شود.


مسکو (AP) – مقامات روز پنجشنبه گفتند ایوان گرشکویچ، روزنامه‌نگار آمریکایی که بیش از یک سال است به اتهام جاسوسی در زندان روسیه به سر می‌برد، در شهر کوه‌های اورال در یکاترینبورگ که در آنجا دستگیر شده بود محاکمه خواهد شد.

به گفته دادستانی کل روسیه، پیگرد قانونی خبرنگار وال استریت ژورنال تکمیل شده و پرونده وی به دادگاه منطقه ای سوردلوفسک در این شهر در حدود 1400 کیلومتری شرق مسکو ارسال شده است. هیچ اطلاعاتی در مورد زمان شروع محاکمه وجود نداشت.

گرشکویچ 32 ساله متهم به جمع آوری “اطلاعات محرمانه” از طرف سیا در مورد Uralvagonzavod، کارخانه ای در منطقه Sverdlovsk است که تجهیزات نظامی تولید و تعمیر می کند. دادستانی کل کشور با انتشار بیانیه ای این موضوع را برای اولین بار جزییات اتهامات وارده به وی را فاش کرد.

گرشکویچ در مارس 2023 در جریان یک سفر گزارش به یکاترینبورگ دستگیر و متهم به جاسوسی برای ایالات متحده شد. گزارشگر، کارفرمای او و دولت ایالات متحده این اتهامات را رد کردند و واشنگتن او را به ناعادلانه زندانی توصیف کرد.

سرویس اطلاعات داخلی روسیه، FSB، پس از دستگیری گرشکویچ ادعا کرد که وی از طرف ایالات متحده برای جمع آوری اسرار دولتی اقدام کرده است، اما هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها ارائه نکرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، این تحولات را به شدت محکوم کرد و گفت این ادعاها “کاملاً معتبر” هستند. وی افزود که دولت ایالات متحده به کار خود برای بازگرداندن گرشکویچ به خانه ادامه خواهد داد.

ایوان هیچ اشتباهی نکرد. او هرگز نباید دستگیر می شد. میلر گفت روزنامه نگاری جرم نیست. «اتهامات علیه او دروغ است. و دولت روسیه می داند که آنها اشتباه می کنند. او باید فورا آزاد شود.»

دولت بایدن برای آزادی او مذاکره کند، اما وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو تا زمانی که حکم دادگاه او صادر نشود، مبادله زندانیان را در نظر نخواهد گرفت.

آلمار لاتور، مدیر عامل داوجونز و ناشر ژورنال، و اما تاکر، سردبیر ژورنال، در بیانیه ای گفت: «آخرین حرکت روسیه به سمت یک محاکمه ساختگی، اگرچه انتظار می رفت، اما عمیقاً ناامید کننده است و کمتر ظالمانه نیست. .

آنها افزودند که اتهامات علیه گرشکویچ “کاذب و بی اساس” است.

تهمت های رژیم روسیه به ایوان مشمئز کننده، نفرت انگیز و مبتنی بر دروغ های حساب شده و شفاف است. روزنامه نگاری جرم نیست در بیانیه آمده است که پرونده ایوانز حمله به مطبوعات آزاد است. ما امیدوار بودیم که از این لحظه اجتناب کنیم و اکنون انتظار داریم که دولت ایالات متحده تلاش های خود را برای آزادی ایوان مضاعف کند.

راجر کارستنز، فرستاده ویژه دولت بایدن و مذاکره‌کننده ارشد دولت ایالات متحده درباره گروگان‌گیری، گفت که اگرچه او قبلاً امیدوار بود به توافقی برای بازگرداندن گرشکویچ به خانه برسد، اما آخرین تحولات ما را کاهش نمی‌دهد یا متوقف می‌کند.

او گفت: «نکته آخر این است که این غیرمنتظره نبود.

Uralvagonzavod، یک کارخانه دولتی تانک و واگن در شهر نیژنی تاگیل، در حدود 100 کیلومتری شمال یکاترینبورگ، در سال 2011 و 2012 به عنوان ستون اصلی حمایت از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ظاهر شد.

در دسامبر 2011، ایگور خلمانسکی، سرکار کارخانه در نمایش تلفنی سالانه پوتین حاضر شد و اعتراضات گسترده در آن زمان در مسکو را به عنوان تهدیدی برای “ثبات” محکوم کرد. او به او و همکارانش پیشنهاد کرد برای کمک به سرکوب ناآرامی ها به پایتخت روسیه سفر کنند. یک هفته بعد، پوتین خلمانسکی را به عنوان نماینده خود در منطقه منصوب کرد.

پوتین گفت که معتقد است می توان برای آزادی گرشکویچ به توافق رسید و نشان داد که مایل است او را با یک شهروند روسی زندانی در آلمان مبادله کند. به نظر می رسد این شهروند روسی وادیم کراسیکوف باشد که به جرم قتل یک شهروند گرجستانی چچنی تبار در سال 2019 در برلین در حال گذراندن حبس ابد است.

هنگامی که هفته گذشته از آسوشیتدپرس در مورد گرشکویچ سوال شد، پوتین گفت که ایالات متحده “گام‌های محکمی” برای آزادی او خواهد برد. او به خبرگزاری های بین المللی در سن پترزبورگ گفت که چنین انتشاراتی “از طریق رسانه های جمعی تصمیم گیری نخواهد شد” بلکه “با احتیاط، آرام و حرفه ای” انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تبادل احتمالی زندانیان افزود: «و قطعاً باید فقط بر اساس دوجانبه تصمیم گیری شود».

گرشکویچ در صورت محکومیت به ۲۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

او اولین روزنامه نگار آمریکایی بود که پس از نیکلاس دانیلوف در سال 1986، در اوج جنگ سرد، به اتهام جاسوسی زندانی شد. دستگیری گرشکویچ روزنامه‌نگاران خارجی در روسیه را شوکه کرد، حتی اگر این کشور پس از اعزام نیرو به اوکراین قوانین سرکوب‌گر آزادی بیان را تصویب کرده بود.

گرشکویچ، پسر مهاجران شوروی که در نیوجرسی مستقر شدند، به زبان روسی مسلط بود و در سال 2017 به این کشور نقل مکان کرد تا در روزنامه مسکو تایمز کار کند تا اینکه در سال 2022 توسط ژورنال استخدام شد.

گرشکویچ از زمان دستگیری اش در زندان لفورتوو مسکو، زندان بدنام دوران تزار که در زمان پاکسازی جوزف استالین در زیرزمین آن مورد استفاده قرار می گرفت، به سر می برد.

لین تریسی، سفیر ایالات متحده، که به طور مرتب در زندان به ملاقات گرشکویچ می رفت و در جلسات دادگاه او شرکت می کرد، اتهامات علیه وی را “ساختگی” خواند و گفت روسیه از شهروندان آمریکایی به عنوان مهره برای دستیابی به اهداف سیاسی استفاده می کند.

از زمان اعزام نیرو به اوکراین، مقامات روسیه چندین شهروند آمریکایی و دیگر غربی را دستگیر کرده اند که ظاهراً از این نظریه حمایت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید