برگزارکنندگان بازی های المپیک پاریس می گویند که منظورشان بی احترامی به تابلوی “شام آخر” نبوده است


پاریس – برگزارکنندگان المپیک پاریس از هر کسی که در مراسم افتتاحیه پر زرق و برق از تابلویی که یادآور تابلوی “شام آخر” لئوناردو داوینچی بود آزرده خاطر شده بود، عذرخواهی کردند، اما از مفهوم پشت آن دفاع کردند.

نقاشی داوینچی لحظه ای را به تصویر می کشد که عیسی مسیح اعلام کرد که یک حواری به او خیانت خواهد کرد. در صحنه مراسم روز جمعه، دی جی و تهیه کننده باربارا بوچ – یک نماد LGBTQ+ – در کنار هنرمندان و رقصندگان درگ بود.

محافظه کاران مذهبی از سراسر جهان این بریده را محکوم کردند. کنفرانس اسقف‌های کلیسای کاتولیک فرانسه «صحنه‌های تمسخر» را که به گفته آن مسیحیت را مسخره می‌کند، ابراز تأسف کرد. انجمن انگلیکن در مصر روز یکشنبه “تأسف عمیق” خود را ابراز کرد و گفت که این مراسم می تواند منجر به “از دست دادن هویت ورزشی متمایز و پیام بشردوستانه IOC” شود.

مدیر هنری این مراسم، توماس جولی، صحنه پس از مراسم خود را از شباهت‌های «شام آخر» دور کرده و گفته بود که این مراسم به عنوان جشن تنوع و ادای احترام به مهمانی و غذای فرانسوی در نظر گرفته شده است. آن دکامپس، سخنگوی پاریس 2024 در جریان کنفرانس مطبوعاتی کمیته بین‌المللی المپیک در روز یکشنبه در مورد این اعتراض‌ها سوال شد.

واضح است که هرگز قصد بی احترامی به هیچ گروه مذهبی نبوده است. برعکس، من فکر می‌کنم ما واقعاً (با) توماس جولی تلاش کردیم تا تحمل جامعه را ارتقا دهیم.» با نگاهی به نتایج نظرسنجی هایی که به اشتراک گذاشتیم، معتقدیم که این هدف محقق شده است. اگر مردم احساس می‌کردند که توهین شده‌اند، ما واقعاً واقعاً متأسفیم.»

جولی پس از پایان مراسم قصد خود را برای آسوشیتدپرس توضیح داد.

جولی گفت: «من نمی‌خواهم خرابکار، مسخره یا شوک‌کننده باشم. مهم‌تر از همه، من می‌خواستم پیامی از عشق، پیامی دربرگیرنده و البته نه تفرقه ارسال کنم.»

دیدگاهتان را بنویسید